Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Ni som har D4 VEA aut i XC60, vad snittar ni resp. vad ligger förbrukningen på under långkörning, typ motorväg i 110-120..?
Användarvisningsbild
av Derank
kakan20 skrev:
Perra83 skrev:
kakan20 skrev:Körde Göteborg - Stockholm igår, nästan enbart motorväg. Hade en snitthastighet på 104 km/h och snittförbrukning 0,47 l/mil. V60 D4 Aut. -17 med ca 140 mil på mätaren. Lugn och fin körning med farthållaren på hela vägen!
Det är riktigt bra!!
Sällan som min förbrukning kommer under 0,5L/mil vid lugn körning.
Visserligen tagit från appen så inte vid pump! Men stämmer det någorlunda är jag riktigt nöjd!
Mät vid pump. appen visar 0,85 för mig sedan bilen var ny, och det stämmer verkligen inte för fem öre. Enstaka resor stämmer inet heller, den har aldrig stämt. Kan visa typ 0,67 på en resa på 20mil, när jag tankar upp är det typ 0,85 i verkligheten
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan få färddatorn att stämma lite bättre genom att inte köra värmaren.. Både skippa det innan avfärd och stänga av att den går under färd för snabbare uppbärmning/hjälpvärme I kupén.
Användarvisningsbild
av Derank
Förvisso, men på 1500mil borde den ju kommit upp i närheten av verklig förbrukning, och 0,86 på appen och 1,1 i verkligheten är ju inte ens i närheten.
av AdrianH
Derank, är det endast stadskörning eller? Jag har kört som en biltjuv nu under ledigheten och helgen men jag kommer fan inte över 0,8 och då nollställer jag tripdatorn då och då.

Däremot blev jag chockad när bilen bestämde sig för att regenerera under en stadskörning, hade stundvis 3.0l i förbrukning. Haha, det är fan värre än kompisens Chevrolet suburban från 2012.
Användarvisningsbild
av Derank
AdrianH skrev:Derank, är det endast stadskörning eller? Jag har kört som en biltjuv nu under ledigheten och helgen men jag kommer fan inte över 0,8 och då nollställer jag tripdatorn då och då.

Däremot blev jag chockad när bilen bestämde sig för att regenerera under en stadskörning, hade stundvis 3.0l i förbrukning. Haha, det är fan värre än kompisens Chevrolet suburban från 2012.

avverkar ca 5mil per dag, det är 3,5mil motorväg och resten stadskörning, och bilen färddator kan jag inte gå efter, den visar totalt fel som sagt, jag kollar förbrukningen vid varje tankning, och snittar som sagt 1,1 på 1500mil och 9mån.

Sen kör jag lång ifrån lungt men iaf, borde vara fler med samma förbrukning som jag, jag lär ju inte vara ensammen i världen om att gasa med en XC60
av s6025t
Derank skrev:
AdrianH skrev:Derank, är det endast stadskörning eller? Jag har kört som en biltjuv nu under ledigheten och helgen men jag kommer fan inte över 0,8 och då nollställer jag tripdatorn då och då.

avverkar ca 5mil per dag, det är 3,5mil motorväg och resten stadskörning, och bilen färddator kan jag inte gå efter, den visar totalt fel som sagt, jag kollar förbrukningen vid varje tankning, och snittar som sagt 1,1 på 1500mil och 9mån.

Sen kör jag lång ifrån lungt men iaf, borde vara fler med samma förbrukning som jag, jag lär ju inte vara ensammen i världen om att gasa med en XC60
Det vore ju bra att upplysa om att din bil inte är original den är ju trimmad med nåt trim som inte Volvo säljer klart att den kan dra massa mer bränsle då än vad den ska o färddator o allt sånt är säkert inte kalibrerat efter den "nya" mjukvaran
av troubleshooter
Nu vet jag att den här tråden ska handla om D4, men de här siffrorna verkar ju ganska höga, kör D5 AWD men manuell ligger runt 0,72 vid pump. Trodde faktiskt att VEA skulle vara snålare, får väl se vad V90 D5 AWD drar när jag får den vid samma typ av körning, den har ju VEA + Aut.
Användarvisningsbild
av Derank
s6025t skrev:
Derank skrev:

Det vore ju bra att upplysa om att din bil inte är original den är ju trimmad med nåt trim som inte Volvo säljer klart att den kan dra massa mer bränsle då än vad den ska o färddator o allt sånt är säkert inte kalibrerat efter den "nya" mjukvaran
Det vet jag mycket väl. Men den drar fortfarande det den gör. Sedan påverkar inte en tuning färddatptn som du verkar tro. Kör du med en kcr box då brukar färddatorn fela betydligt mer

Jag har trimmat nästan alla mina fordon i 20år tid så nog vet jag hur färddatorn påverkas.
Användarvisningsbild
av Derank
s6025t skrev:
Derank skrev:

Sedan då drog den lika mycket innan trimmet. Då redde vi ut det.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]