Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Formatet ska vara GPX 1.1. Ja, det fungerar ju med GPX 1.0 också, då det i sin helhet innfattas av version 1.1. Detta finns beskrivet i bruksanvisningen för min navigator, men det fanns inte i tidigare utgåvor (även för Sensus), så det har nog tillkommit rätt nyligen.

Ev. ikon ska skickas med på vanligt sätt, alltså som en bitmap (bmp) på 22*22 pixlar, i en fil med samma namn som dina POI. Men att få in ikonen fungerar inte i min version 993. Däremot har jag läst att de som har 995 eller nyare får in den.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobbev
apersson850 skrev:Formatet ska vara GPX 1.1. Ja, det fungerar ju med GPX 1.0 också, då det i sin helhet innfattas av version 1.1. Detta finns beskrivet i bruksanvisningen för min navigator, men det fanns inte i tidigare utgåvor (även för Sensus), så det har nog tillkommit rätt nyligen.

Ev. ikon ska skickas med på vanligt sätt, alltså som en bitmap (bmp) på 22*22 pixlar, i en fil med samma namn som dina POI. Men att få in ikonen fungerar inte i min version 993. Däremot har jag läst att det som har 995 eller nyare får in den.
Vet du om det finns någon guide hur man går till väga? Jag har ju inget om detta i min instruktionsbok.....
av Robertson
Så man skapar en fil per position med tillhörande bmpfil? Med GPX borde man väl kunna föra in flera positioner i en fil, men hur blir det då med ikonen? Ska man Base64 koda den eller vad? ;-)
av Steff 99
Robertson skrev:Så man skapar en fil per position med tillhörande bmpfil? Med GPX borde man väl kunna föra in flera positioner i en fil, men hur blir det då med ikonen? Ska man Base64 koda den eller vad? ;-)
För oss som bara vill få in POI i naven så lät detta som rena grekiska, eller ingår en IT-utbildning som jag måste missat när man har "Sensus" i bilen ??
Användarvisningsbild
av apersson850
Du stoppar in flera positioner i en GPX-fil, men har sedan en bmp-fil som ger ikonen för samtliga positioner i den GPX-filen. Vill du ha en annan ikon för andra punkter får de läggas i en egen GPX-fil. Det är alltså en grupp (en fil) med positioner som får en gemensam ikon inom gruppen.
av seeriblo
Hej är alldeles ny på forumet och är ägare till en XC70 T6 MY12. Har tagit del av dialogerna runt RTI/SENSUS och möjligheterna av att få in egna POI i navigatorn. Detta har funkat för mig dock får jag inte den egna ikonen att visas! Har också problem med val av ljud - det hoppar tillbaks till typ 1 oavsett vad jag väljer. Så här lägger man in POI för t ex fartkameror;

1) hämta en fartkamerafil på t ex http://www.speedcam.tk
2) jag hämtade en fil som heter gar_fartkameror.csv (den är avsedd för Garmin och är kommaseparerad)
3) sedan konverterade jag den till fartkameror.gpx (med en konverterare t ex Babel)
4) hämtade en ikon (blå med kamera på) den döptes till fartkameror.bmp (kolla att storleken är 22 x 22 pixlar
5) dessa två filer kopierades till en USBsticka som sedan installerades i RTI/SENSUS
6) som jag tidigare nämnt fungerade inte ikonen, ljudet blv av typ 1, men kamerorna finns där, jag använde en av de befintliga ikonerna i RTI/SENSUS.

Kanske kan detta vara till hjälp för alla som inte är alltför datakunniga.

Tilläggas bör att jag har version 0997.
Användarvisningsbild
av Friman
Tack för informationen Seeriblo,

laddade hem programmet GPSBabel och jag tror mig att jag har listat ut att Output formatet skall vara GPX XML men då det finns ett antal Input format som har .CVS som fil-ändelse har jag inte klurat viket input format jag skall välja. Eller kan det var så att jag skall välja Garmin POI database som input?

/Ove
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du inte vill omvandla formatet går det bra med den här sidan: http://www.asebro.se/POIDatabase.htm. Där finns filer i formatet GPX direkt.

Du som inte får med ikonen i version 997, prova med att välja den svarta ikon som lägger sig ovanför de inbyggda i listan. Någon har tidigare faktiskt fått med ikonen på kartan då, den visades bara inte korrekt i listan.
Jag har version 993 och kan inte få den på kartan heller, men den visas som en svart ikon i listan.
Jag får inte heller något annat ljud än nummer ett att fungera.
av seeriblo
Hej igen,
Friman - man är inte tvungen att välja något garminformat bara det är en .csv fil. I Babel väljer man inputformatet Comma Separated Value!
apersson850 - har prövat med att välja de "svarta" ikonerna i RTI/SENSUS utan synligt resultat....
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 29

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]