Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev:Konstruerar man en ny bil så kan man göra vad man vill eller?

Vad surrar du om man man skall kompromissa om?
Den äldre S60 fick man plats med reservhjul, domkraft och batteri där bak. Samma sak med V50. Men nu när S60/V60 så har man tagit bort reservhjulen och med det nya utrymme så har man ett fack istället. ..

Vilka modeller hos Volvo referarar du till när kunder har aktivt valt bort reservhjulet?
Man kan konstruera den hur man vill. Nu vill Volvo locka köpare till denna "Sport Wagon" som tycker att det ska vara roligt att köra bil. För att det ska lyckas måste den vara just rolig att köra. För att den ska bli rolig att köra måste chassit vara konstruerat på ett speciellt sätt. Det är mycket möjligt att det gör att bakvagnen byggs upp lite på höjden bara för det, som i sin tur har gjort att det tar plats av det som ligger ovanpå bakvagnen (dvs reservhjul, fack och lastutrymmet). Då ligger absolut reservhjulet närmast till hands att skrota....

På t.ex V50, när den gick att få med awd innan så höjdes lastrumsgolvet en bit.

Jag (och många andra) har aktivt valt bort reservhjulet på t.ex C70N.
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Hur mycket ska man kompromissa då? Ska man höja lastrumsgolvet med kanske 5-10cm till (och skrota facket under) bara för att ha reservhjul? Dessutom vet Volvo hur många som aktivt har valt bort reservhjulet/valt till reservhjul vid nyorder på andra modeller.
Varför ska man skrota förvaringsfacket ??? Lättviktreservhjul är ju supertunna. Det är ju inga feta breda 255-sulor vi pratar om

Det är väl bara att göra ett tunt fack, så får kunden själv välja om han vill lägga lättviktsreserven i facket eller om kan vill skippa den och lägga andra prylar där istället.

Då får ju alla göra som de vill.

Men som sagt, det verkar ju onödigt då ingen vill ha reservhjul längre........

Många verkar tro att revservhjulet är ngt stort och tungt tex 255-sulor...

Nej, kunden skall inte få välja! Bort med reservhjulet! Utan med ett "nya" utrymme skall man ha ett litet förvarningsfack... ??:-/
XC90_Executive skrev: Man kan konstruera den hur man vill. Nu vill Volvo locka köpare till denna "Sport Wagon" som tycker att det ska vara roligt att köra bil. För att det ska lyckas måste den vara just rolig att köra. För att den ska bli rolig att köra måste chassit vara konstruerat på ett speciellt sätt. Det är mycket möjligt att det gör att bakvagnen byggs upp lite på höjden bara för det, som i sin tur har gjort att det tar plats av det som ligger ovanpå bakvagnen (dvs reservhjul, fack och lastutrymmet). Då ligger absolut reservhjulet närmast till hands att skrota....
Nu låter det som att du ponerar igen.
Vore mera intressant om du tog fram HUR man har byggt om chassit bak på en V60 emot tex V50 så man blev tvungen att skrota reservhjulet än att du sitter och ponerar hela tiden.

Kan det inte vara som Collin skriver att för Volvo inte ville kapa utrymme i baksätet så blev det reservhjulet som försvann! Alltså det kan vara designen. Oj, nu börjar jag ponera. :???:

Jag (och många andra) har aktivt valt bort reservhjulet på t.ex C70N.
Härligt att Volvo tar beslut om hur man skall göra med övriga bilmodeller utifrån sin storsäljare C70N! :-)-)
reservhjulet väger int så mycke, men det väger!
på XC90 har man reservhjul, men inte på V8 modellen, o här vet jag att orsaken är endast vikt besparing!
Lustig ton i denna tråd, spydiga inlägg och billiga poäng verkar prioriterat från vissa håll. :roll:

Volvo i Sverige har det tillbehöret det snackats om tidigare i tråden för de som vill ha ett reservhjul: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-415802
Duger inte det så får man väl helt enkelt se sig om efter ett annat märke eller modell, svårare än så behöver det inte vara. :)

För övrigt verkar Collin ha missuppfattat vad V60 är för typ av bil, han kallar det en lyxkombi medans Volvo själva anser att det är en sports wagon. Collin verkar därefter ha bedömt V60 utifrån liknande premisser som för en V70II när han tar upp barnvagn. Han ger däremot en förklaring, huruvida karln har rätt eller inte har jag inte en aning om, till varför reservhjulsbaljan är borttagen:
"V60 är lika lång som fyradörrarsversionen S60. Och båda är så korta att Volvo tagit bort reservhjulsbaljan för att inte inkräkta på benutrymmet i baksätet."

Jag skulle tippa på att det är endel av sanningen tillsammans med det som Carman redan nämnt att det ska vara ett strömlinjeformat chassie för förbrukningens skull plus att det kostar för mycket att göra om en befintlig platta som används i x antal modeller. Är givetvis en gissning från min sida men skulle tro att sanningen inte är långt ifrån.

Men om man vill veta exakta orsaken kan man ju alltid testa med att kontakta Volvo. :)
Volvo har ialla fall lyxa till det med både domkraft & verktyg, något som de flästa konkurenter inte har i de bilar de valt att inte ha reservhjul i.
Gott folk, nu behöver ni inte spekulera, ponera och fundera längre......

Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att leta upp S60/V60 och botanisera runt lite i bilen och dessutom krypa under bilen för att får visshet.

Vad skulle jag hitta? En massa stag ala F1-bil för att ge enorm körglädje men som skulle ta massor med plats.

Nej, så var det inte, förklaringen var mycket enklare än så. Jag skulle vilja kalla det en ren designsak. Varför finns nu inte plats för reservhjul då, jo högsta bilmode är ju dubbla avgasutblås, ett på varje sida, annars kan man inte vara sportig eller premium.

Det som tar upp all platsen är en grymt stor tvärställd ljuddämpare och ett omfattande rörmokeri för att få det att ryka ur båda ändrören trots att det bara finns ett smalt avgasrör från motorn och bakåt.

Klassikt brukar man ju ha en längdställd ljudämpare med utblås på ena sidan, vilket lämnar gott om plats för resevhjulsbaljan på andra sidan.

Någon vikt eller kostnadsbesparing kan man ju inte heller göra då alla rören och utblåsen säker kostar och väger lika mycket som man sparat in på reserven.

Nu anser jag saken utagerad för mig, Modern design kräver dubbla utblås för att man ska vara med i matchen även om man får dumpa reseven.

Konstigare än så var det inte....
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"