Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Och så saknar jag iofs en symbol som visar om halvljuset är tänt eller om det bara är DRL... så att man vet att man själv har rätt ljus när diverse japanska, koreanska och andra bilar susar förbi med DRL och släckta bakljus i tät dimma eller skymning...
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Fast många av dessa bilar som kör utan ljus tror jag saknar ett autoläge för jag har aldrig sett en Volvo med varselljus i mörker.
Jag upplever att min s60 skiftar till halvljus i rätt förhållande även om jag också saknar en indikering på vilket ljus som lyser.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Av nån anledning ser jag XC60 (alltid facelift av förra gen) köra runt med DRL och mörka bakljus åtminstone 2-3st i veckan. Inga andra Volvosar.

Däremot drivor av Yaris, Kia Cee'd osv men dessa saknar i snikutförande autoläge. Min moster har en Yaris och den funkar exakt så. Inget autoläge och den går inte heller att lämna i halvljusläge för då lyser det med bilen avstängd. Hur f-n kan man konstruera en bil så? Vem vill lämna bilen med halvljus på? Kombinera med att modellen oftast säljs till helt bilokunniga personer så har man en perfekt katastrof belysningsmässigt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det var ju riktigt korkat och konstruera det så.
Förklarar ju lite varför det ser ut som det gör när man måste ratta på vredet för rätt ljus.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Mmmm, och instrumentbelysning är också tänd i DRL-läge så det är inte helt enkelt för de själva att se att de åker utan belysning exempelvis och det finns gatlycktor längs vägen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Av nån anledning ser jag XC60 (alltid facelift av förra gen) köra runt med DRL och mörka bakljus åtminstone 2-3st i veckan. Inga andra Volvosar.
Enda förklaringen jag kan se, är att de ägt en "gammal" Volvo, innan DRL kom, förut. Då lös ju halvljus och baklyse i läge 0. Jag tycker också att det skiftar lite väl tidigt ibland på Auto. Men det får man leva med. Om jag kommer ihåg, så skiftar jag till P-ljus innan jag kör in i mitt garage. Jag glömmer inte att skifta tillbaka eftersom jag ser att det lyser när jag låser bilen.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:Av nån anledning ser jag XC60 (alltid facelift av förra gen) köra runt med DRL och mörka bakljus åtminstone 2-3st i veckan. Inga andra Volvosar.

Däremot drivor av Yaris, Kia Cee'd osv men dessa saknar i snikutförande autoläge. Min moster har en Yaris och den funkar exakt så. Inget autoläge och den går inte heller att lämna i halvljusläge för då lyser det med bilen avstängd. Hur f-n kan man konstruera en bil så? Vem vill lämna bilen med halvljus på? Kombinera med att modellen oftast säljs till helt bilokunniga personer så har man en perfekt katastrof belysningsmässigt.
Blir så när nöten sätter ljusreglaget i läge 0, Volvo har alltid tänt bakljus på auto såvida det inte är en tidig V50 eller V40. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det någon som kan berätta för mig när det skulle vara behov av att köra med släckta bakljus? Att det är tillåtet, men behov. Nu lär det inte längre vara tillåtet att tillverka/importera bilar som kan köras utan tända bakljus i Sverige. :D
av III
SvenB skrev:Är det någon som kan berätta för mig när det skulle vara behov av att köra med släckta bakljus? Att det är tillåtet, men behov. Nu lär det inte längre vara tillåtet att tillverka/importera bilar som kan köras utan tända bakljus i Sverige. :D
Nä, jag förstår inte alls varför det ska gå. Eller jo, det har räknats ut hur mycket drivmedel som sparas om bilismen inte har tänt bakljusen, enl. den beräkningen ofantliga mängder. Liksom det en gång i tiden räknades ut hur mycket drivmedel som sparades utan det extra vindfånget stänkskydden genererade. Så dumt. Men det är ett UNECE-reglemente som styr detta. Det gör att det i högsta grad är tillåtet att typa in bilar på det viset, såvida det inte blivit någon ändring senaste året.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]