Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Se bara till att köpa den som tjänstebil och inte privatköp. När den stora massa börjar förstå hur illa räckvidd och motoreffekt påverkas av batteriets åldrande kommer det vara ett fruktansvärt slag mot andrahandsvärdet. Men som kul tjänstebil bara ett par år måste det vara bland de bästa fordon som finns!
av Primus
Jelasto skrev:Jag har haft min D6 två år nu i Mars och kört 5000 mil utan problem. Är nöjd så här långt. Visst, bagageutrymmet är mindre men funkar till vardags för en tvåbarnsfamilj. Semesterresorna får man stötta med skidbox.

Laddar hemma och på jobbet så kör merparten av vardagskörning på el. Över lag kör jag mycket lugnare nu än med tidigare bilar eftersom det blir lite av en sport att försöka köra så mycket som möjligt på el.

Enda problemet enligt mig är att jag vill kunna köra längre på el än vad som är möjligt. Riktig räckviddsångest mao :-). Tror att många D6 ägare liksom jag blir mer sugna på eldrift och jag hoppades på att nya XC 90 skulle få längre räckvidd. Nu när jag vill ha mer räckvidd får jag helt enkelt byta märke.
Efter några futtiga mil känns det som att det där är mitt i prick. Jag tror känner redan att det är räckvidden man kommer vilja ha mer av. En fråga; hur långt kommer du i snitt på en laddning. För min del verkar det som att det ligger på 47-49 km. Det tycker jag är helt ok jämfört med vad Volvo uppger. Jag kör ingen energispar annat än just som du skriver att det blir en kamp om att köra försiktigt för att nå så långt som möjligt. Men elprylar i bilen använder jag som vanligt.
XC90_Executive skrev:Provkör inte Tesla bara! För då är det kört och ni måste ha en! :wink:
Har en bekant som beställt en och får den i april tror jag. Ska bli mycket intressant att höra hur den upplevs i vardagen.
crumpets skrev:Se bara till att köpa den som tjänstebil och inte privatköp. När den stora massa börjar förstå hur illa räckvidd och motoreffekt påverkas av batteriets åldrande kommer det vara ett fruktansvärt slag mot andrahandsvärdet. Men som kul tjänstebil bara ett par år måste det vara bland de bästa fordon som finns!
Det där med batteriernas effektivitet och kapacitet efet ett antal laddningar funderar jag en del på. Frågan är ju vad de 50 km räckvidd kommer vara vid daglig laddning om 2-3 år?
Användarvisningsbild
av crumpets
Troligen ungefär hälften Primus.Men man behöver inte bry sig. Precis som att Tesla mest säljer på statsbidrag eller till rikingar som skiter i andrahandsvärde behöver inte laddhybriderna bry sig nämvärt heller. Skulle tro att 99% säljs som företagsbilar med garanterat andrahandsvärde ändå, och att de flesta andrahandskunder inte frågar efter detta.
EDIT: En laddhybdrid tar ju inte heller samma stryk i värdet pga försämrat batteri eftersom den har fler körlägen. Teslorna kommer bli väldigt svårkrängda... Även hästarna försvinner ju.
Det finns en väldigt god anledning till att Toyota avbröt sitt samarbete med Tesla. Deras batterier är helt enkelt inte bättre än nån annans, de bara kör desto fler. Toyota gick nyss ut och sade att med nuvarande teknik finns ingen framtid för batteribilar. Vätgasmatad bränslecell är det enda rimliga bränslet till en elbil.
av Primus
crumpets skrev:Troligen ungefär hälften Primus.Men man behöver inte bry sig. Precis som att Tesla mest säljer på statsbidrag eller till rikingar som skiter i andrahandsvärde behöver inte laddhybriderna bry sig nämvärt heller. Skulle tro att 99% säljs som företagsbilar med garanterat andrahandsvärde ändå, och att de flesta andrahandskunder inte frågar efter detta.
EDIT: En laddhybdrid tar ju inte heller samma stryk i värdet pga försämrat batteri eftersom den har fler körlägen. Teslorna kommer bli väldigt svårkrängda... Även hästarna försvinner ju.
Det finns en väldigt god anledning till att Toyota avbröt sitt samarbete med Tesla. Deras batterier är helt enkelt inte bättre än nån annans, de bara kör desto fler. Toyota gick nyss ut och sade att med nuvarande teknik finns ingen framtid för batteribilar. Vätgasmatad bränslecell är det enda rimliga bränslet till en elbil.
Håller i stort med dig. Jag själv kör ju tjänsts/förmånsbil. Men dels är det intressant hur mitt eget sista(3dje) år med bilen kommer att vara. Blir det en betydligt "sämre" hybridbil? Och dels är jag lite nyfiken på just hur begagnatpriserna kommer att se ut. Inte för min egen del utan av rent bilintresse. Och det gäller både D6 och Tesla. Har inte Prius ett ganska okey 2:a handsvärde? En granne köpte en 3 år gammal och jag tyckte den var lite dyr. Kommer dock inte ihåg vad han gav för den.

Om sedan elbilar har en framtid eller inte träter ju de lärda om. Själv tror jag att just plugg-in-hybrid är ett strålande mellanalternativ. I väntan på nästa stora steg. Om det sedan är vätgas eller el får vi väl se. Jag ser en fantastisk bil i D6 om man sätter i en betydligt mindre motor. Då borde den bli billigare och dra ännu mindre disel. Kan de sedan via mer normal teknikutveckling få bättre batterier så räckvidden blir typ 10 km med batteri så har väldigt många människor möjlighet att köra på el, men ändå ha en säg 130 hk diesel i bakgrunden.
av Jelasto
crumpets skrev:Se bara till att köpa den som tjänstebil och inte privatköp. När den stora massa börjar förstå hur illa räckvidd och motoreffekt påverkas av batteriets åldrande kommer det vara ett fruktansvärt slag mot andrahandsvärdet. Men som kul tjänstebil bara ett par år måste det vara bland de bästa fordon som finns!
Tror inte man behöver oroa sig för degradering av batterierna så mycket. De som kört Tesla 10.000 mil har tappat någon enstaka procent i kapacitet. Dessutom är det 8 års garanti på batteri och drivlina. Andrahandsvärdet styrs nog i så fall mer på hu marknaden ser på elbilar generellt, blir det flipp eller flopp? :-)
av Jelasto
Primus skrev:
Jelasto skrev:Jag har haft min D6 två år nu i Mars och kört 5000 mil utan problem. Är nöjd så här långt. Visst, bagageutrymmet är mindre men funkar till vardags för en tvåbarnsfamilj. Semesterresorna får man stötta med skidbox.

Laddar hemma och på jobbet så kör merparten av vardagskörning på el. Över lag kör jag mycket lugnare nu än med tidigare bilar eftersom det blir lite av en sport att försöka köra så mycket som möjligt på el.

Enda problemet enligt mig är att jag vill kunna köra längre på el än vad som är möjligt. Riktig räckviddsångest mao :-). Tror att många D6 ägare liksom jag blir mer sugna på eldrift och jag hoppades på att nya XC 90 skulle få längre räckvidd. Nu när jag vill ha mer räckvidd får jag helt enkelt byta märke.

Efter några futtiga mil känns det som att det där är mitt i prick. Jag tror känner redan att det är räckvidden man kommer vilja ha mer av. En fråga; hur långt kommer du i snitt på en laddning. För min del verkar det som att det ligger på 47-49 km. Det tycker jag är helt ok jämfört med vad Volvo uppger. Jag kör ingen energispar annat än just som du skriver att det blir en kamp om att köra försiktigt för att nå så långt som möjligt. Men elprylar i bilen använder jag som vanligt.
Jag tycker också att räckvidden är rimligt inom vad man kan förvänta sig. Jag kör mestadels motorväg och då är det svårt att nå upp till dina 47-49 km. Antar att du då åker mycket 70-90 väg?
av Primus
En fundering. När man aktiverar save-läget så laddas ju batteriet. Men hur mycket disel går det åt för att ladda batteriet? Jag ser på färddatorn att det blir en tydlig ökning. Om man laddar ett nästan tomt batteri till 20 km via saveläget, och sedan kör 20 km på batteri, har man då förbrukat mer energi via diselåtgång för laddning än det man tjänar in på batteridrift i 20 km, eller är detta en energivinst?
av Primus
Jelasto skrev:
Primus skrev:

Jag tycker också att räckvidden är rimligt inom vad man kan förvänta sig. Jag kör mestadels motorväg och då är det svårt att nå upp till dina 47-49 km. Antar att du då åker mycket 70-90 väg?
Stockholmsförorter in till city tor. 40, 50, 70 är väl det jag kör. En hel del köer på den sträckan också.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jelasto skrev:
Tror inte man behöver oroa sig för degradering av batterierna så mycket. De som kört Tesla 10.000 mil har tappat någon enstaka procent i kapacitet. Dessutom är det 8 års garanti på batteri och drivlina. Andrahandsvärdet styrs nog i så fall mer på hu marknaden ser på elbilar generellt, blir det flipp eller flopp? :-)
Nä, jag håller med Jelasto att det inte är så tokigt. Hela iden är att man bara använder endel av lagringskapaciteten i batteriet, i volvos fall används bara 8.0 av 11.2 kWh vilket gör att batteriet håller längre. Hur Teslorna gör vet jag inte, men där kan man väl få välja typ 60 eller 80 kWh men om det är det som används eller totalen låter vara osagt.

Det dumma är att jag inte har någon siffror från när bilen var ny, men nu när bilen är 14-16 månader gammal så är räckvidden fortfarande bra. Jag har vid lite olika temperaturer åkt en ganska "dålig" sträcka (från norra sollentuna, e18 in till roslagstull, norrtulll, s:t eriksplan, fridhemsplan) kl 17.30 på måndagar och hem samma strecka kl 22. Det är rätt många rödljus och många bilar, stillastående och annat tok men då har jag fått fram detta:
- Vid 15 grader : 44 km
- Vid 5 grader : 42 km
- Vid -2 grder : 37 km

(den sista är lite skakig då jag oftast kör utan dieselärmare i bilen och då vill dieselmotorn hoppa igång efter 13-14 minuter så den är lite estimerad, men det var ganska korta sträckor).

Så jag hoppas och tror att de faktiskt har lyckats relativt väl med battieret!
Användarvisningsbild
av crumpets
Primus skrev:
Spoiler »
Hybriddriften kräver pyttelite batteri! Prius m.fl. normala hybrider lider knappt alls av åldrande av batterierna. Det är pluginfunktionen som lär bli försämrad bara.
Primus skrev:En fundering. När man aktiverar save-läget så laddas ju batteriet. Men hur mycket disel går det åt för att ladda batteriet? Jag ser på färddatorn att det blir en tydlig ökning. Om man laddar ett nästan tomt batteri till 20 km via saveläget, och sedan kör 20 km på batteri, har man då förbrukat mer energi via diselåtgång för laddning än det man tjänar in på batteridrift i 20 km, eller är detta en energivinst?
Att ladda batteriet med dieselmotorn kommer i princip alltid vara en förlust. Den enda laddning som är riktigt bra är den som sker vid inbromsning. Vid nåt enstaka fall då man ligger på jättelågt momentuttag och kan putta upp motorn i ett mer effektivt spann kanske du kan få nån liten plus-energi eller åtminstone gå +/- 0 men räkna med att den enda besparingen kommer från inbromsning.
Jelasto skrev:
Garantin garanterar långtifrån 100% räckvidd....... Det är inte en garanti i normal bemärkelse. Brukar stå i stil med 70% av ursprungskapaciteten.

Jag märker att folk här såväl som på andra bilforum har väldigt uppskruvade förväntningar på batteribilar :( Det är inte elbilar i sig det är fel på, det är batteridriften. Hade vi varit vettiga och kört dem på bränsleceller istället hade elbilen mycket riktigt varit den mirakelmaskin många tror att Tesla är. Just nu är det en bil som lever på förväntningarna man har på normala bilar(full funktion hela livstiden m.m.) men som tyvärr bara kan leverera ungefär de hållbarhetskrav som ett vanligt laptopbatteri erbjuder. Det är som två olika världar. Tänk er att apple tillverkade en bil, ungefär. Grymt snabb och fin första året men sedan lite slöare och sämre med varje år.

Måste även kommentera detta med att bara använda en viss kapacitet av batteriet, det stämmer! Hybridfordon använder ofta bara ca 60% av kapaciteten hos batteriet, detta ger en betydligt ökad livslängd. Men tänk er att ni betalar för 85kw/h batteri i teslan. De kommer inte bjussa er på ytterligare 56kwh(85/0,6=141kwh), det är galet dyrt. De kommer istället bara tumma på kraven för livslängd och djupurladda batterierna trots att det skadar dem.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 59

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]