- mån 06 jan 2014, 01:12
Ett stort problem med Volvo och många andra t ex Tyska premiumbilar är den korta garantitiden. Detta gäller ju då framförallt den som köper bilen privat för surt förvärvade pengar eller kanske lånar stora belopp.
Bilarna blir mer och mer tekniskt avancerade med fler och fler funktioner som oftast är både kul och bra, så länge de fungerar förstås.
Det är inte frågan om, det blir t ex elekktronikfel på en bil, utan när. Det vet alla som köpt en ny tex Volvo på senare tid och haft den i typ 3-5 år.
Har man tur så krånglar det inom 2 år så att det blir en garantigrej men risken är stor att det händer senare också.
Många konkurrenter speciellt från Sydkorea, Japan m.fl. erbjuder 5, 7, 8 och t o m 10 års garanti. Det är ju inte utan att man börjar snegla åt det hållet, tyvärr får jag säga.
Personligen trivs jag kanonbra med att köra min Volvo och har inte råkat ut för några större fel men jag har ändå börjat fundera på vad jag ska köpa för bil nästa gång och skulle trivas jättebra i tex en XC60. Mycket pengar och bara 2 års garanti, törs man verkligen det.
Jag vet vad många säger om Asiatiska bilar, könlösa, tråkiga, ljudliga mm mm mm. De är ju ändå oftast billigare och du kan ju få upp till 10 års garanti på en sådan.
Jag tror att Volvo skulle behöva trumfa med t ex 5års garanti för att få fler privatsålda bilar även i fortsättningen. För mig skulle det väga otroligt tungt iallafall.
Vad har alla ni andra som går i privata bilköpartankar för synpunkter på detta, är jag helt ute och cyklar.
Detta hör kanske inte hemma just under denna rubrik men nu blev det bara så.
V70 II 2,4D (205) Summum MY09 Manuell
V50 2,0D Business Plus MY05 Manuell Såld