Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Tack för alla goa svar. Jag tycker det är lite onödigt meckigt att stänga av värmaren. Det skulle man kunna göra med ett enkelt knapptryck. Och har man väl avbrutit den så måste man sätta den på Direktstart igen om man vill att den ska startas vid nästa motorstart.

Nu skulle jag precis ställa timern igen för morgonens avfärd. Scary...men den stod där ute på parkeringen. Jag blir något konfunderad över vad Volvo pysslar med (eller deras leverantörer).
Bilagor
image.jpg
image.jpg (297.41 KiB) Visad 515 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej men titta, nya felmeddelanden hahaha! Bra jobbat Volvo.

Du måste åka in med bilen och ladda om mjukvarorna. Har du tur så får du en ny styrenhet :wink:
av PFA
Okej, med en bil som är levererad för fyra dagar sedan och med 44 modiga mil på mätaren? Du måste vara en skämtare av grövsta sorten :)

Nu används i alla fall inte bilen längre - enligt appen. Tänkte därför passa på att sätta avfärdstid för morgondagen nu. Men icke. Appen "Laddar" en låååång stund och hamnade därefter i samma läge som min första bild ovan visar. Suck. Funderar skarpt på att skriva till Volvo On Call och skicka med några passande länkar från forumet, t ex den här.

Men jag är väl för ivrig och har för stora krav på denna "billiga" tjänst, det rättar kanske till sig.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
PFA, du kan skriva vad o hur mycket du vill.
Du kommer inte få nåt svar ändå, Volvo ignorerar dina mail...
Användarvisningsbild
av bem
PFA,

Prova att ta bort Volvo On Call appen och installera den igen, kanske blir bättre.
Eller använd Volvo appen "Heater Start" om VOC appen strular, det brukar jag göra.
Prova i en mobiltelefon istället för en iPad får du se om det går bättre.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
PFA skrev:Jag tycker det är lite onödigt meckigt att stänga av värmaren. Det skulle man kunna göra med ett enkelt knapptryck. Och har man väl avbrutit den så måste man sätta den på Direktstart igen om man vill att den ska startas vid nästa motorstart.
Håller med att det är lite onödigt många tryckningar på vänster rattspaksände innan man nått Värmarens inställning (direktstart/stopp och tidur).
På äldre Volvo var det tydligen så att körde man med värmaren på och sen parkera och stängde av bilen så fortsatte värmaren att köra (kan ju vara bra om man springer massa småärenden på stan). På nyare Volvo stängs värmaren av automatisk när du stänger av bilen, och vill du ha igång värmaren t ex för ett ärende på stan så får du in i menyn och aktivera värmaren manuellt innan du går ur bilen.
Jag är mer osäker om det är som du säger att om man stoppat värmaren under färd och sen stänger av motorn, om man man vid nästa motorstart måste starta den manuellt - det beror väl på temperaturen ute och om motorn är varm eller kall - värmaren skall ju gå igång automatiskt när du startar en kall motor för att hjälpa till värma motorn och kupén snabbare.
Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
Den s k extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av (i kombiinstrumentet) men då startas inte värmaren automatiskt vid behov förstås.

/Bo
av PFA
bem,

Tack för dina tips. Jag kör med iPaden eftersom jag varken har iPhone eller Android (har en Blackberry som det kan råka hända något tragiskt med när företaget tagit sig i hampan och plockat in något vettigare alternativ, vilket verkar vara på gång). Kan ju förvisso låna min bättre hälfts iPhone, men det vore ju själva den om inte Volvo kan få ordning på sin app snart. I samband med att Min Volvo nu har uppdaterats med registreringsnummer och lite annat så tillkom faktiskt även rubriken Volvo On Call under Mitt enkla bilägande. Där står det följande:

"Just nu kan du inte aktivera Volvo On Call i Min Volvo. Vi ber om överseende och jobbar på att åtgärda detta så fort som möjligt. Under tiden kan du använda mobilappen för Volvo On Call som du hittar i App Store (iPhone), Google Play (Android) och Windows Phone Store (Windows Phone)."

Suck.

Men faktum är att det görs stora framsteg. När jag nu skulle sätta avfärdstiden i appen för morgondagens avfärd (i iPaden) så tog det bara ett par sekunder innan tiden registrerades och bekräftades med en "Klar"-ruta, samma som poppar upp när man loggar in. Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig :)

Ja, det där med att stänga av värmaren under körningen känns inte riktigt bekvämt. Det är väl kanske inte meningen att man ska göra det då den ska stanna själv när rätt motortemperatur har uppnåtts. Men det känns onödigt att den grillar på när tempnålen pekar i mitten på skalan. Vet dock inte hur högt upp den ska gå för att ligga på rätt temperatur.

Joel80, det finns tempmätare i det digitala kombiinstrumentet i läge Elegance och Performance. Håller med, känns lyxigt :) Trenden de senaste åren har ju annars varit att biltillverkarna har valt bort det instrumentet. Jag tycker det är toppen att ha, speciellt på en dieselbil där man kruxar med extravärmare.

Jag har fått för mig att ikonen för dieselvärmaren av någon outgrundlig anledning inte lyser i vissa lägen. Någon annan som har märkt samma?

bem, det jag tänkte på är om man stänger av värmaren under körning så är den ju avstängd när man stannar motorn. När man sedan ska köra iväg vid nästa tillfälle så är inte Direktstart på. Eller tar har jag kanske fel på den punkten? Men det går ju naturligtvis att starta med appen eller PCC'n.
Användarvisningsbild
av bem
PFA skrev:
Jag har fått för mig att ikonen för dieselvärmaren av någon outgrundlig anledning inte lyser i vissa lägen. Någon annan som har märkt samma?

bem, det jag tänkte på är om man stänger av värmaren under körning så är den ju avstängd när man stannar motorn. När man sedan ska köra iväg vid nästa tillfälle så är inte Direktstart på. Eller tar har jag kanske fel på den punkten? Men det går ju naturligtvis att starta med appen eller PCC'n.
Jag har också nån svag aning om att den lilla värmarsymbolen (tre böjda uppåtpilar) inte alltid visas fastän värmaren är igång under färd, man jag kan ha fel.

Jag är nästan säker på att har du autostart på av värmaren i kombiinstrumentets inställning för detta så skall värmaren gå igång automatiskt vid behov vid nästa motorstart oavsett om du stoppat värmaren manuellt under färd eller bara stänger av motorn när du kört klart. Under förutsättning att vid nästa motorstart temperaturen ute inte är för varm och motorn inte är varm redan så värmaren (enligt bilen) inte behöver gå igång automatiskt. Men det kan nog säkert bli så att man kan önska att värmaren skall gå igång men automatiken tycker inte samma sak just då.
Prova så här nästa gång: gör som du brukar och stäng av värmaren manuellt under färd och nästa gång du startar och åker iväg när det är lite kallt så efter ett tag stanna bilen med motorn igång och gå ur och lyssna vid motorn om du hör att värmaren är igång (såvida du inte ser värmarsymbolen i kombiinstrumentet och kan se den vägen att den är igång).

/Bo
Användarvisningsbild
av hakank
Har min värmare på automatik. Har aldrig sett att symbolen tänds med mer än jag satt på den manuellt. Å andra sidan är det +6 i garaget där den står. Men borde väl gå iging trots det?

"Bränsledriven extravärmare
I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven
extravärmare monterad.
Värmaren startar automatiskt när extra värme
behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur
uppnåtts eller när motorn stängs av."

Och om jag direkt efter start går in i menyn så kan man manuellt aktivera den. Vilket får mig att tro att den inte är igång.
Användarvisningsbild
av bem
hakank,
Det där är ungefär mina observationer också.
Men jag vet när jag var ute på första "finturen" runt stan när bilen var ny i början på dec 2013 så vet jag att jag kända diesellukt och det kan inte ha kommit från nåt annat ställe än dieselvärmarens "avgasrör" så den var allt igång då via autostartfunktionen. Jag vet att jag inte hade startat den manuellt eller via tidur den gången. Inte såg jag nån symbol i kombiinstrumentet att värmaren var på. Nog borde den symbolen alltid visa sig oavsett hur den gått i gång (automatiskt eller om man direktstartar den själv), jag kan inte se nån anledning varför den inte skulle visa sig alltid när värmaren är på. Skulle vara intressant om fler kunde kika om dieselvärmarsymbolen visar sig när ni kör iväg med kall motor så värmaren autostartar (om ni har autostartsfunktionen på).

/Bo
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]