Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
#655359
apersson850 skrev:Någon påstod sig ha fått ett nytt bältespåminnarpling, men det har inte ändrat sig i min XC70 i alla fall.
Kartuppdateringen som jag fått gratis från Navtec (ja, jag har säkert betalt den i någon annan ände) vägrar att låta sig läsas in vare sig före eller efter uppdateringen till Sensus 3.0.
Nä jag tyckte inte heller det plingade på något annat sätt, kanske något men det är nog mest för att någon skrev att det skulle vara ändrat som jag blir osäker och tror att det är en liten ändring i vilket fall.
av Droopy
#655427
Tallberg skrev:
chaffis75 skrev:
Tallberg skrev:Lämnade in bilen på service idag. Å vips så fick jag nya Sensus med tripplogg och en massa annan mjukvara, bl.a motorstyrning, srs-airbag, radar mjukvara och massa annat på köpet. Med andra ord = Service 2.0
Så smidigt var det.. :-)-)
Kan du se att du fått all denna mjukvara på något sätt eller det är bara vad service teknikern sa till dig?

Jag funderar själv på vad jag fick för mjukvara när jag hade bilen på service i mitten på maj. Jag fick ny IAM mjukvara vet jag men resten är jag osäker på.

MVH
/Fredrik
Jag fick detta protokoll:
Bild
Bild
Bild
Mvh
Johan

var väl denna skribent som fick en ny signal till bältespåminnaren, och det lustiga är att de inte äns uppdaterat ICMen enligt protokollet och de borde de väl ha gjort iom att han fick Sensus 3. De kan ju ha kryssat i fel iofs.

Den har ju även uppdaterat den centrala styrenheten i detta fall och DIM, och det kanske är där den nya signalen kommer in.
av mangeV70
#655472
Jag fick en ny signal till min bältespåminnare. Nu piper den direkt man startar bilen men det är ett diskret pip som återkommer var 5:e sekund eller nåt. Har inte tagit tiden. Tidigare kunde man ju köra i upp till 7 km/h utan att det pep men nu går det inte att smyga. Dock blir man ju inte döv.

För övrigt var jag hos volvomeken igår och frågade om Sensus 3.0. Han tyckte jag skulle avvakta. Han upplevde att det var alldeles för många buggar och det verkar som om det är svårt att bakåtgradera. Hans tips var att vänta till efter sommaren.
av Droopy
#655557
mangeV70 skrev:Jag fick en ny signal till min bältespåminnare. Nu piper den direkt man startar bilen men det är ett diskret pip som återkommer var 5:e sekund eller nåt. Har inte tagit tiden. Tidigare kunde man ju köra i upp till 7 km/h utan att det pep men nu går det inte att smyga. Dock blir man ju inte döv.

För övrigt var jag hos volvomeken igår och frågade om Sensus 3.0. Han tyckte jag skulle avvakta. Han upplevde att det var alldeles för många buggar och det verkar som om det är svårt att bakåtgradera. Hans tips var att vänta till efter sommaren.
Buggarna får man på köpet :D , den största anledningen till att jag ville ha bilen uppgraderad var det urusla ljudet i Premium Sound, och det ingick tydligen ett antal fixar i Sensus 3 som nu gör att jag kan spela musik igen.
av Biltoken
#656830
Lämnade in min XC60 MY11 Sensus på service (2.0) i april hos Bilia i Stockholm. Hade haft problem med radion/displayen som hängde sig kanske 20% av körningarna. Trodde att mjukvaran uppdaterades vid service men problemen kvarstod. Lämnade in bilen idag på Bilia och de hävdade att någon uppdatering av radioenhet ej görs. En uppdatering kan utföras mot avgift men ingår ej i service.

Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av apersson850
#656897
Jag fick ett liknande besked, alltså att uppdatering av infotainmentsystemet (ICM) ingår inte i service, av den enkla anledningen att den hinner inte göras under den tid det tar för oljan att rinna ut, och då får det vara. Men det är inget Volvo säger högt när de påstår att uppdateringar ingår i servicen.
Undrar om det inte är över gränsen för vad som räknas som vilseledande marknadsföring, om man ska vara noga med lagboken?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#656900
Har du problem med Sensus är det självklart att du ska få ny mjukvara utan kostnad. Annars är det ju ingen idé att ha garanti.
av Droopy
#656936
moffe skrev:Om du har garanti kvar så tycker man nog att den skall åtminstone updatera den på grund av att du har sådant fel som kan kanske fixas av updateringen.

Garanti el ej, Volvo skriver själva att det alltid ingår den senaste mjukvaran vid service, har inte ÅF tid med det får de skaffa sig tid. Tror knappast Volvo påstår att uppgraderingar inet ingår vid service, det är snarare ÅF som bråkar.

Stå på er bara, ni har rätten på er sida.



EN SERVICE FÖR DIG. OCH DIN BIL.

Allting vi gör på Volvo går ut på att göra allting så enkelt som möjligt för dig. När du lämnar bilen på service erbjuder vi därför mer än vad du normalt kan förvänta dig av en verkstad. En service utöver det vanliga, full med sånt som är bra både för din bil och för dig själv.

I Volvo Service 2.0 ingår en rad förmåner, utöver det självklara men unika – Volvo Originaldelar, Volvometoder och Volvoutbildade tekniker. Vad sägs till exempel om uppdatering till senaste mjukvara för din bil, en Personlig Servicetekniker, 24-timmars telefonservice och Volvo assistans?








FRIA UPPDATERINGAR

På Volvo förbättrar vi ständigt mjukvaran i våra bilar. Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motorn, växlarna och förarinformationen.*

*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt, förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00.


PERSONLIG SERVICETEKNIKER

Med Volvo Service 2.0 får du alltid en Personlig Servicetekniker, som är specialutbildad på Volvo, vet allt om din bil och kan svara på dina frågor. Via din Personliga Servicetekniker kan du dessutom boka service eller beställa andra tjänster.


VOLVO ASSISTANS

När du gör Volvo Originalservice fortsätter din Volvo Assistans att gälla ett år utan extra kostnad, till dess att din bil är tio år. Med Volvo Assistans får du hjälp vid driftstopp dygnet runt i alla väst-europeiska länder – med allt från däckbyte till betalt boende medan bilen repareras.

Sverige: 020-55 55 66
Utomlands: +46 31 51 83 35


SERVICEHYRBIL

Du ska inte behöva vara utan bil även om din egen är på service. Därför har vi gjort det enkelt för dig att hyra en annan Volvo under tiden, till ett förmånligt pris. Boka via din Personliga Servicetekniker samtidigt som du bokar Volvo Originalservice.


24-TIM TELEFONSERVICE

Kontakta oss när det passar dig. Via vår nya telefonservice 020-94 80 80 når du oss dygnet runt, sju dagar i veckan och 365 dagar om året. Självklart kan du också välja en av de vanliga kontaktkanalerna, till exempel din Volvohandlare, din Personliga Servicetekniker, volvocars.se eller e-post.


MIN VOLVO-HEMSIDA

Det ska vara lätt att hålla ordning på sitt bilägande. Därför får du en egen Volvohemsida när du servar din bil hos Volvo (om du har en Volvo från 1999 och framåt). Hemsidan ger dig en bra översikt över allt som har med din bil att göra.


VOLVO ORIGINALSERVICE

En auktoriserad Volvoverkstad är den enda verkstad som garanterat kan erbjuda dig den unika kombinationen av Volvo Originaldelar, Volvometoder och tekniker som är specialutbildade i Volvo, av Volvo. Denna kombination kallar vi Volvo Originalservice. På så vis förblir din Volvo en Volvo även i fortsättningen, inte minst vad gäller alla sina säkerhets- och kvalitetsegenskaper. Dessutom utförs alltid arbetet rationellt, professionellt och effektivt av en tekniker som känner din bil bättre än någon annan.



Det kan inte bli tydligare, det är en tjänst som Volvo erbjuder dig och som du betalar för.

Jag skulle direkt slå detta i skallen på ÅF om de inte uppdaterade bilen vid service.
Användarvisningsbild
av apersson850
#656943
Min bil är så ny att jag tog fram garantibatongen istället, den här gången.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 30

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]