Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Variosboy skrev:För att det inte behövs för miljöklassningen på en bil som kan köras på Etanol.
Men alla bensinarna är väl EURO5-klassade, både med och utan s/s, så det borde väl inte ha någon betydelse, eller har jag missat nåt?
EURO5 är en sak, det jag -en smula- otydligt menade var den klassningen här i sverige som gör att bilar blir skattebefriade.. Och en T4F uppfyller ju kraven ändå, så den behöver ingen start/stop för att bli skattebefriad..
Användarvisningsbild
av laser2
Variosboy skrev:EURO5 är en sak, det jag -en smula- otydligt menade var den klassningen här i sverige som gör att bilar blir skattebefriade.. Och en T4F uppfyller ju kraven ändå, så den behöver ingen start/stop för att bli skattebefriad..
Ok, men T3:an och T4:an är väl inte skattebefriade för att de har s/s? De släpper fortfarande ut över 120g/km. Dock får de något lägre skatt för att s/s-systemet sparar några cl/mil, men det hade ju gagnat etanolversionen också även om skatten är lägre för etanolbilar.
av vicster
T3 och T4 har ca 1000kr/år i skatt, så någon skattebefrielse är det inte talan om. Däremot är T4F det, trots högre utsläpp av koldioxid.

Varför den saknar S/S vet jag inte, men kan tänka mig att det har med just etanolen att göra (mindre energimängd, högre tändpunkt eller att motorn helt enkelt kanske tar stryk om du kör på etanol och startar och stannar hela tiden).
Skall dock understyrkas att detta enbart är spekulationer...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]