Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
Självklart inte offra AWD eller aut. för att få PCC. Men när vi ändå pratar över 400 000kr så är ju ett par tusen inte så mycket....

För mig finns ingen räddning ändå vad det gäller tillval! :mrgreen: :wink:
Jag kan tycka det är lite märkligt att man ursäktar sig med att priset på bilen är ändå runt 400 000 kr, så vad gör några tusenlappar till och från?

En D3 FWD kostar 338 000 kr i grundutförande. Den är dessutom ganska bra utrustad för de pengarna. Sen är det klart att något paket väljer de flesta, momentum eller summum. Att sedan plocka på en det ena en det andra kostar betydligt mer än några tusenlappar och plötsligt så har du lagt på tillval för lika mycket som du får en hel bil för. Är det rimligt? - För vissa, spelar det ingen roll, för andra är bilen "dyr" redan i grundutförandet.

Men det är ju samtidigt bra att ha olika sorters tillval, då alla inte är beredda på att betala för alla funktioner som finns att välja till. Jag är fortfarande i valet och kvalet ang. automatlådan. Är jag beredd att casha upp 25k extra för den bekvämligheten, samtidigt som den blir något dyrare i drift? Det är sådana val man tvingas göra, med alla tillval och vi är som sagt, väldigt olika.
XC90_Executive skrev:Där hade jag inte tvekat en sekund. Ta det! Blir ju även röststyrning på telefon/RTI då!
Jag fick min XC60 med "extra allt" för några veckor sedan. Jag älskar nästan alla funktioner jag valt. Det enda som jag tycker är värdelöst är röststyrningen för telefon/RTI. Man får ge ett kommando i taget, kolla var i menyträdet man befinner sig, ge nästa kommando osv. Det känns mer farligt att hålla på och jadra runt i menyträdet med röststyrning än att göra några enkla knapptryck!
Håller helt med XC60D3. Det är ju biltillverkarens strategi att man ska kryssa i tillvalen.

Många av tillvalen finns ju redan i bilen men är inte aktiverade om man inte öppnar plånboken.

Blir ändå osäker på om inte frontkamera vore häftigt att ha tillsammans med 7" skärmen som jag beställt. Hittar dock inte det tillvalet på "Bygg din bil".
Någon som har det tillvalet och kan berätta hur det fungerar.

Saknar också höjdinställningen på passagerarstolen på min XC60 -10 Summum. Finns ju inte heller på "BDB" - är det standard nu?
Biltoken skrev:Under vilken flik? Ligger det i kombination med något annat? Jag hittar det inte!
du måste välja minst momentum OCH teknik pkt.då dyker den upp i interör-kommunikation underhållning.
XC60D3 skrev:En D3 FWD kostar 338 000 kr i grundutförande. Den är dessutom ganska bra utrustad för de pengarna. Sen är det klart att något paket väljer de flesta, momentum eller summum. Att sedan plocka på en det ena en det andra kostar betydligt mer än några tusenlappar och plötsligt så har du lagt på tillval för lika mycket som du får en hel bil för. Är det rimligt? - För vissa, spelar det ingen roll, för andra är bilen "dyr" redan i grundutförandet.
Om jag hade 600.000 skulle aldrig köpa en bil för 300.000 och sedan plocka på tillval för 300.000 till, nä då hade jag köpt en bil för 600.000 istället. Men alla är vi olika.....och prioriterar olika.
Biltoken skrev:Många av tillvalen finns ju redan i bilen men är inte aktiverade om man inte öppnar plånboken.
Nu blev jag nyfiken. Kan du ge exempel?
Kablarna till flera av tillvalen är monterade i bilen även om man inte valt till dem.
Det blir effektivare att standardisera produktionsflödet i fabrik (lägre produktionskostnad).

Det tydligaste exemplet är tiduret till dieselvärmaren. När jag beställde min första XC60 valde jag istället elektrisk m-värmare. Säljaren upplyste mig då att jag när som helst kunde få tiduret om jag ville (till en kostnad av 3500 kr). Det var bara att svänga förbi verkstan, skulle ta 5 minuter att programera om.

Det finns flera av tillvalen som finns installerade i bilarna men man har en annan "plastkåpa" eller saknar helt enkelt knappen för att kunna använda funktionen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett