Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Att alla inte tycker samma är ingen nyhet. Vissa gillar plåtfälgar, andra inte. Vissa tycker att reservhjulets vara eller icke vara är helt avgörande i ett köp, andra vill inte ha reservjul alls.

MEN, som jag har skrivit innan. Får det inte plats så får det inte plats....

Volvo valde bort reservhjulet. Ville Volvo ha reservhjul till S60/V60 så hade det fått plats med ett reservhjul!
VolvoB20 skrev:Men jag lägger ned i tråden nu, jag har insett att jag är ensam i världen att tycka det är bra att ha reservdäck.......... och finns ingen efterfrågan så kommer det så klart inte att finnas i framtiden.

Du är inte ensam om att ha ett förstånd!
VolvoB20 skrev:Lik förbaskat tycker jag att att istället för att slänga på reserven på 5 minuter och köra hem så ska det väntas i timmar på bärgning, letas hyrbilar, hämtas bilar och återlämnas hyrbilar så det tar 15 timmar istället för 5 minuter.

Är det så svårt att förstå att det är omöjligt att se det som en förbättring.

Det ena behöver väl inte ta ut det andra.... man kan väl för bövelen ha reservhjul OCH ha assistance på samma gång.

Om man nu inte vill/kan byta själv så kan ju assistance byta åt en så kan man köra hem sen och slippa krångla med hyrbilar.......

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
Sharkbait skrev:Volvo valde bort reservhjulet. Ville Volvo ha reservhjul till S60/V60 så hade det fått plats med ett reservhjul!
Ok, du jobbar på Volvo och vet detta?

Hur mycket ska man kompromissa då? Ska man höja lastrumsgolvet med kanske 5-10cm till (och skrota facket under) bara för att ha reservhjul? Dessutom vet Volvo hur många som aktivt har valt bort reservhjulet/valt till reservhjul vid nyorder på andra modeller.
XC90_Executive skrev:
Sharkbait skrev:Volvo valde bort reservhjulet. Ville Volvo ha reservhjul till S60/V60 så hade det fått plats med ett reservhjul!

Hur mycket ska man kompromissa då? Ska man höja lastrumsgolvet med kanske 5-10cm till (och skrota facket under) bara för att ha reservhjul? Dessutom vet Volvo hur många som aktivt har valt bort reservhjulet/valt till reservhjul vid nyorder på andra modeller.

Konstruerar man en ny bil så kan man göra vad man vill eller?

Vad surrar du om man man skall kompromissa om?
Den äldre S60 fick man plats med reservhjul, domkraft och batteri där bak. Samma sak med V50. Men nu när S60/V60 så har man tagit bort reservhjulen och med det nya utrymme så har man ett fack istället. ..

Vilka modeller hos Volvo referarar du till när kunder har aktivt valt bort reservhjulet?
Nya lyxkombin blir bara en parentes

En myrslok kammad med en fläskkotlett – kan det bli den nya folkhemsfavoriten?

Nej, Volvo V60 har ingen chans. Trots suveräna köregenskaper och massor av körglädje. En Volvokombi är stor och fyrkantig. Så har det alltid varit. Ja, även om lilla V50 inte rymmer mycket mer än de obligatoriska golfbagarna.
Men mellanklassbilen V60 – som hade chansen att ta över som den nya, mindre och snålare folkhemsfavoriten – slarvar bort möjligheterna. Insteget till baksätet är ett skämt och utsikten genom sidorutorna ger en instängd känsla. Själva sätet är det däremot inget fel på. Man sitter bra och har gott om plats.

Barnvagnen får inte plats
Bagagerummet är nästa besvikelse, där stjäl den sluttande bakluckan så mycket plats att en barnvagn blir svår att få in utan att fälla sätet. V60 är lika lång som fyradörrarsversionen S60. Och båda är så korta att Volvo tagit bort reservhjulsbaljan för att inte inkräkta på benutrymmet i baksätet. Men en bil utan möjlighet till att förvara ett reservhjul diskvalificerar den i större delen av Sverige. Även om Volvo har en lösning med hjulet liggande på bagagerumsgolvet, under en filt – fast då försvinner resten av det redan minimala bagagerummet.

Bäst krocksäkerhet
Krocksäkerheten är däremot av klassiskt Volvosnitt, det vill säga förmodligen bäst i världen. Systemet som upptäcker och sedan bromsar för fotgängare är unikt och tekniken som bromsar för bilar, och som helt undviker en krock i hastigheter upp till 15 km/tim, är det bara Volvo som har som standard.
Volvo har valt att premiärvisa bilen i norra Italien, med utgångspunkt i Verona för att sedan låta oss klättra uppåt längs bergssluttningarna i vindistriktet Valpolicella. Fantastiska vägar kräver en fantastisk bil. Och här överträffar Volvon alla förväntningar. Bilen är i det närmaste neutral. Jag styr och bilen gör jobbet. Chassit är rent märkvärdigt bra och det nya antisladdsystemet det bästa jag provat på.

Hög motorkapacitet
Motorerna är också nya. Vi kör dels den nya generationen av Skövde-byggda dieseln på 163 hästkrafter. Den drar redan från under tusen varv per minut och fullständigt exploderar vid 1 500 varv. Den är snål, har det rätta ljudet och drar kraftfullt i ett brett varvtalsregister. Dels kör vi en helt ny direktinsprutad bensinmotor på 150 hästkrafter. Även den kommer att bli riktigt populär med bra riv och snål gång.

V60 har massor av fina egenskaper. Men förpackningen gör bilen till en parentes.
Personligen så kvittar det om där finns ett reservhjul eller inte, jag skulle inte ens komma på tanken att slopa ett bilköp baserat på huruvida den är utrustad med reservhjul eller inte.

Jag har haft två punkteringar på 18 år, ena gången med en V40 där jag kastat ut reservhjulet och hade reservhjul på burk istället. Var bara att spraya i och köra vidare. V70n jag har idag har ett reservhjul men jag skulle nog ringa Volvo Assistans istället för att börja böka ur hund, hundbur och packning efter nån snöig vinterväg.

Men som sagts tidigare, vill man absolut ha ett reservhjul så finns det ju andra bilar att köpa eller köra med den där eminenta påslösningen. :)
Sharkbait skrev:
XC90_Executive skrev:

Konstruerar man en ny bil så kan man göra vad man vill eller?

Vad surrar du om man man skall kompromissa om?
Den äldre S60 fick man plats med reservhjul, domkraft och batteri där bak. Samma sak med V50. Men nu när S60/V60 så har man tagit bort reservhjulen och med det nya utrymme så har man ett fack istället. ..

Vilka modeller hos Volvo referarar du till när kunder har aktivt valt bort reservhjulet?
Bara för att föregångaren hette S60 och hade nödhjul så var det en annan bil.

Skall man ha den design som man eftersträvar så blir det avkall på vissa saker, nu var det nödhjulet.
V60 kan inte ha mindre lastutrymme, det är litet redan, precis så som många kunder vill ha det , en livsstilskombi.
Vill man ha en annan typ av bil är man ganska korkad om man köper en bil som inte passar ens behov eller krav på utrustning.

Om designen och utrustningen som bilen har är bra, utkristalliseras detta ganska snabbt om man ser till efterfrågan är på modellen.
Tycker alla som "sharkbait" så kommer den förmodligen inte att sälja, har majoriteten som är intresserad av V60 en annan uppfattning så säljer den och då har man konstruerat en bil som kunderna efterfrågar.

"Sharkbait" är inte en kund som kommer att köpa en V60 det är lätt att konstatera, vad tycker du då "sharkbait" vad är för dej en bra trygg och förnuftig bil som fyller dina krav?
XC90_Executive skrev:Hur mycket ska man kompromissa då? Ska man höja lastrumsgolvet med kanske 5-10cm till (och skrota facket under) bara för att ha reservhjul? Dessutom vet Volvo hur många som aktivt har valt bort reservhjulet/valt till reservhjul vid nyorder på andra modeller.
Varför ska man skrota förvaringsfacket ??? Lättviktreservhjul är ju supertunna. Det är ju inga feta breda 255-sulor vi pratar om

Det är väl bara att göra ett tunt fack, så får kunden själv välja om han vill lägga lättviktsreserven i facket eller om kan vill skippa den och lägga andra prylar där istället.

Då får ju alla göra som de vill.

Men som sagt, det verkar ju onödigt då ingen vill ha reservhjul längre........
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740