Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göte
AdrianH skrev:
Göte skrev:Vet inte om nån skrivit det innan men i bygg din Volvo hittade jag detta.
Generator 180A Man
Generator 210A Cut

Varför skulle det behövas större generator för automat

Vart i "bygg din Volvo" hittade du det?

För övrigt, så blev det en spontan trip till snöiga Sälen, halvvägs igenom resan så slutade rattvärmen att fungera helt och hållet, var T.o.m tvungen att stanna och låta min fru känna på ratten, (trodde att jag hade överdrivit) men ratten var på gränsen till kall, nu användes iofs 3st stolvärme men ändå
En fråga bara, vem kör en hel resa till Sälen med stolsvärme på och dessutom på 3 säten. Jag brukar stänga av efter 5-10 minuter, antar att Volvo har nån automatik som tex stänger av ifall man skulle stiga ur o glömma stänga av eller av nån annan anledning för att tex spara bränsle eller ladda batteriet mer. Knappast normalt att värma stolar o ratt under en hel långresa.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har en V60 Cross Country som hyrbil nu, den är 2 månader gammal och rattvärmen är helkass jämfört med min V60 -15. Trodde inte denna hade rattvärmen först...

/Kalle
av KrilleW
Jag upplever det rätt märkligt med min rattvärme, som om den vore termostatstyrd eller dylikt.

Ju kallare det är ute, desto varmare blir ratten. I förrgår var det ett par plusgrader och då blev min ratt bara lite fisljummen. Idag var det -6 grader och ratten blev varm, även om vi hade värme på tre stolar samtidigt i bilen.

Jag fick ett uppföljningsmail av min säljare igår. Påtalade det här med rattvärmen. Får se vad svaret blir.
Användarvisningsbild
av Derank
Göte skrev:
AdrianH skrev:
Göte skrev:Vet inte om nån skrivit det innan men i bygg din Volvo hittade jag detta.
Generator 180A Man
Generator 210A Cut

Varför skulle det behövas större generator för automat

Vart i "bygg din Volvo" hittade du det?

För övrigt, så blev det en spontan trip till snöiga Sälen, halvvägs igenom resan så slutade rattvärmen att fungera helt och hållet, var T.o.m tvungen att stanna och låta min fru känna på ratten, (trodde att jag hade överdrivit) men ratten var på gränsen till kall, nu användes iofs 3st stolvärme men ändå
En fråga bara, vem kör en hel resa till Sälen med stolsvärme på och dessutom på 3 säten. Jag brukar stänga av efter 5-10 minuter, antar att Volvo har nån automatik som tex stänger av ifall man skulle stiga ur o glömma stänga av eller av nån annan anledning för att tex spara bränsle eller ladda batteriet mer. Knappast normalt att värma stolar o ratt under en hel långresa.

Jag körde Kramfors-stockholm med både ratt och rumpvärme på, min står alltid på 2, året runt. Värmen regleras ju av temperaturen i kupen, så det är ju inte skållhett i rumpan när du fått upp värmen i kupen, då är det behagligt varmt, likaså rattvärmen.
av KrilleW
Året runt?! Börjar det aldrig lukta bränt hår? ;)

Jag svettas som en gnu på ryggen och rumpan på sommaren när man sitter i skinnstolar som det är. Imponerande att du klarar ha värme på!
Derank skrev:Jag körde Kramfors-stockholm med både ratt och rumpvärme på, min står alltid på 2, året runt. Värmen regleras ju av temperaturen i kupen, så det är ju inte skållhett i rumpan när du fått upp värmen i kupen, då är det behagligt varmt, likaså rattvärmen.
Även jag föredrar läge 2 på sommaren men min står då på kyla, inte värme. ;-)
Är ni säkra på att ratten inte är varm?
Har mätt i dag med en beröringsfri IR-termometer, i början så upplever jag ratten varm, efter ett tag känns den sval
Men den har hela tiden samma temperatur då man mäter - ca 35 grader - lite olika på olika ställen på ratten
Så frågan om det är en subjektiv upplevelse, då man själv blir varm om händerna, det blir varm i kupen osv osv
av KrilleW
Momentum skrev:Är ni säkra på att ratten inte är varm?
Har mätt i dag med en beröringsfri IR-termometer, i början så upplever jag ratten varm, efter ett tag känns den sval
Men den har hela tiden samma temperatur då man mäter - ca 35 grader - lite olika på olika ställen på ratten
Så frågan om det är en subjektiv upplevelse, då man själv blir varm om händerna, det blir varm i kupen osv osv
Saken är ju den att om man provkör en likvärdig XC60 som är något år eller två gamla så blir ju ratten märkbart mycket varmare.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]