Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör typ bara tjänstemil.. Men tror det blir rätt bra ändå.. De flesta resorna är under 4 mil. De "långa resorna är oftast 16-18 mil och jag kommer oftast kunna ladda under dagen.

Funderar på att betala all diesel privat (eftersom jag laddar hemma till stor del och står för det "bränslet" kan jag stå för allt privat och sen plocka ut 9.50kr/mil från firman.) räknar lite på det och så länge jag inte kommer över den summan per mil (vilket jag absolut inte bör göra om inte dieselpriset och elpriset drar iväg som satan.) så går jag plus.
Att jag då också kan ta ut överskottet i lön gör att jag får högre sgi och bättre pensionsgrundande inkomst..
av guinness
Dom första 3 dagarna med min V60 TE.
Kört 35,4 mil
Förbrukat 2,8 l Diesel och 67,2kwh, Regenererat 4,2kwh ( allt enl bilens körjournal )

43km längsta resan, 4st på 35km ( och dom klarade jag på batteri ) sen ett antal på 25km och 10km ..

Känns helt ok iaf..
Användarvisningsbild
av joel80
Kul guinness!
:)
Har du köpt någon extra laddkabel? Jag köpte en CEE (1-fas 16A) för laddning hemma.. elektriker installerat ett sånt uttag på garaget, och ska beställa en typ2-typ2 snart tror jag.

Jag blir lite konfunderad över när och varför man ibland inte kan köra så snabbt som man annars kan med batteri.

Idag t.ex var jag ute på en kortare resa där jag åt ena hållet kunde ligga i 120km/h på mätaren och ändå köra på batteri, men åt andra håller åkte "gränsen" för när dieselmotorn går in ner (trots pure-läge och 30km kvar på batteri) så att jag inte kunde köra över 110km/h enligt mätaren.
Vägen rätt plan.. alltså ingen stor skillnad i höjd, och vinden låg på rakt från sidan. Nått som ni upplevt?
Användarvisningsbild
av SvenB
Startar dieselmotorn även i läge Pure? Hur fungerar de olika lägena? Kan man välja bort elmotorn helt vid exempelvis släpdragning.
Användarvisningsbild
av joel80
Dieselmotorn startar även vid pure-läget om du tar ut mer kraft (alltså gasar mer) än vad batterimotorn klarar. Man ser en "mätare" (den till höger där det står hybrid ovanför om du kollar bilden nedan) där man ser hur mycket kraft som tas ur och hur mycket man kan ta ur innan dieseln startar. I pure-läget går den mätaren högre upp än i hybrid-läget, och i power-läget så är dieselmotorn igång hela tiden.

När batteriet börjat ta slut sjunker också mätaren både i pure och hybrid-läget, men går uppåt om man bromsar in eller saktar ner.

Man har alltså alltid tillgång till "tillräckligt" med hästkrafter om man skulle behöva.
Jag har inte kört med släp än.. kan tänka mig att man i höga hastigheter (alltså 80+) behöver ta ut mer än vad batteriet klarar.
Med fullt batteri kan jag köra 120km/h utan problem.. men när det går ner till ungefär hälften har jag reagerat på att "gränsen" sjunker och då verkar jag inte kunna ligga i mer än 110km/h utan att dieseln går in.. Sen växlar den lite mellan diesel och batteri då om man ligger kvar i 120.. beroende på hur vägen ser ut.. liiiiilte medlut och det går över på batteri igen..

Bild
Här är batteriet nästan helt slut och jag ligger i hybrid-läge. Står stilla vid fotot och då är dieselmotorn av (man ser att den där droppen under "hybrid" är tom..) Men här har jag inget att ta ur batteriet, inte i hybridläget i allafall, så så fort jag rör gasen kommer dieseln att starta. Du ser den lilla röda "pilen" bredvid blixten. Den visar hur mycket man kan ta ur innan skiftet... och det röda strecket visar hur mycket som tas ut nu.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack Joel, nu vet jag lite mer. :)
av guinness
SvenB skrev:Startar dieselmotorn även i läge Pure? Hur fungerar de olika lägena? Kan man välja bort elmotorn helt vid exempelvis släpdragning.
Om man drar ett tungt släp så använder man väl med fördel AWD-läget och får 4-hjulsdrift ( Dieseln fram och el bak )
Användarvisningsbild
av joel80
AWD kan man ju lägga in om man drar upp släpet från leråkern/snödrivan/gräsmattan... men att ligga och "nöta" awd på landsväg känns inte nödvändigt. Drar onödigt med soppa bara...
Om man väl trycker ner gaspedalen för acceleration går dieseln in och hjälper till så då får man AWD ändå..
av marwi
Enda sättet att få awd är att aktivt välja awd eller power. I hybrid eller pure går den på antingen eller. Gasar man mera går den från el till diesel om man kör i hybridläge t.ex. Den stöttar inte utan växlar över till.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]