Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
Fick nu ett samtal från deras kundrelationsansvarige som ville höra hur det hade löst sig. Mycket trevlig och sympatisk kille som höll med att man inte kan lägga över ansvaret på kunden och begära att de ska veta allt. Det är ju det säljaren är till för, att vägleda och stötta en i affären. :-)-)
av ansjo
Gott att det verkar ha löst sig på ett ok sätt, synd bara att ÅF tabbat sig på vägen. Personligen skulle jag tveksamt handla bil av dem någon mer gång...
av Malmstroem
För mig är det tvärt om. Om en återförsäljare tabbar sig, och sedan löser det så ökar det sannolikheten att jag handlar där igen.

(Förutsatt att problemet nu blir löst. I det här fallet verkar det som det. Visst går det att spekulera hur det gått om det strulat med en kund som inte stått på sig -- men det blir bara spekulationer.)
Användarvisningsbild
av Rillee
Alla kan göra fel, helt ok för mig om de bara fixar det sedan utan att bråka.
Användarvisningsbild
av flanders88
Momentum skrev:Men hela konceptet bygger ju på att man alltid kan skylla på någon annan
ÅF kan inte påverka Volvo, det är deras fel, om man "tycker" något
Volvo hänvisar till ÅF och så är cirkel sluten
Finner att man inte är intresserad av återkoppling heller
Att man inom ÅF sidan inte kan produkterna och svarar direkt fel verkar man inte vara bekymmrad av inom Volvo
Undrar hur man kvalitetssäkrar en ÅF, det är riktigt uselt att jag som kund kan mera än ÅF kring produkten, detta bara genom att läsa lite i manualerna
För oss som utvecklar bilen är vi ju extremt beroende av återkoppling fast främst då från verkstäder om något inte fungerar. I vissa fall så rapporteras inte problem och om vi inte får till oss detta så kan vi ju inte lösa problemen heller. Återkoppling är ju verkligen A och O och tyvärr fungerar inte alltid detta som det borde, men det verkar gå åt rätt håll åtminstone.

Hur säljsidan arbetar hos VCC är jag dock inte insatt i, men jag håller däremot helt med om att ÅF ofta vet alldeles för lite om produkten. Det är en resa som måste göras och som jag vet diskuteras flitigt, speciellt i och med lanseringen av XC90 när tanken är att ta kunder från de tyska märkena och några till. Då måste man vara minst på par med vandra märkens ÅF presterar. Som ingenjör kan man ju nörda ner sig hur mycket som helst i detaljer och det kan man ju inte kräva att en ÅF ska veta. Men ett exempel är en vän till mig som besökte en ÅF på en mindre ort, frågar honom om nya XC90 under öppningshelgen och det enda ÅF:en i princip vet är att det är nya XC90 och att "den går bra". Sedan säger ÅF:en rent ut felaktiga fakta om XC90:n och så får det ju verkligen inte gå till. Det finns brister att åtgärda, men i det här fallet så verkar det ju ha löst sig till slut (får vi hoppas). Det tråkiga är ju bara att det ska behöva gå så långt som anmälan till ARN och liknande innan det löser sig.
av ansjo
Malmstroem skrev:För mig är det tvärt om. Om en återförsäljare tabbar sig, och sedan löser det så ökar det sannolikheten att jag handlar där igen.

(Förutsatt att problemet nu blir löst. I det här fallet verkar det som det. Visst går det att spekulera hur det gått om det strulat med en kund som inte stått på sig -- men det blir bara spekulationer.)
Håller med, men i detta fallet fick ju TS gå vidare med fallet på högre ort för att få gehör för sina åsikter...
av Melmac
Jag är sån som får magont och sover dåligt av sånt här, det är ju inte riktigt meningen att en kund ska behöva ha det. Man känner sig fullständigt maktlös i sådana situationer, superbra att kundrelations-personer då kan träda in och hjälpa till. Hatten av för det.

Nu har de i alla fall gått mig helt till mötes och gjort sitt yttersta för att göra mig nöjd. Onödigt att det ska behöva gå via kundrelationsansvarig men man får tänka på att det dels är människor som kan göra fel och dels en budget som ska hållas. Jag förstår att man hellre vill kompensera, det hade jag också försökt, men jag hade inte snackat en massa skit som man sen får äta upp. Onödigt och aningen oproffsigt. Vi har nog alla inblandade lärt oss nånting på detta.

Har fått en lånebil, ny bil är beställd (vi gick igenom det hela säkert 4 ggr!), bilen ska gå med prioritering (sorry om jag snor någons köplats nu :( ) så förhoppningsvis är det löst i mitten av sommaren.

Han frågade om jag inte skulle passa på att uppgradera till en V60 CC, men jag hoppade det denna gången. Snygg var den i alla fall!

Kommer jag handla där igen?
Kanske, kanske inte. Att jag hamnade där var p.g.a. att de just då hade bäst erbjudande gentemot där jag köpte min förra Volvo. Det är nog mer tillfället och priset som avgör för min del, men visst, kundrelationen kommer ju poppa upp nästa gång det är dags för ny bil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej Tack för svaret. Felet har hittats, det v[…]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Smygkikar och scannar av marknaden vad som finns[…]

Första året jag hade VOC kostade det 1[…]

Har inte minne av att den modellen är nitad. […]