Momentum skrev:Men hela konceptet bygger ju på att man alltid kan skylla på någon annan
ÅF kan inte påverka Volvo, det är deras fel, om man "tycker" något
Volvo hänvisar till ÅF och så är cirkel sluten
Finner att man inte är intresserad av återkoppling heller
Att man inom ÅF sidan inte kan produkterna och svarar direkt fel verkar man inte vara bekymmrad av inom Volvo
Undrar hur man kvalitetssäkrar en ÅF, det är riktigt uselt att jag som kund kan mera än ÅF kring produkten, detta bara genom att läsa lite i manualerna
För oss som utvecklar bilen är vi ju extremt beroende av återkoppling fast främst då från verkstäder om något inte fungerar. I vissa fall så rapporteras inte problem och om vi inte får till oss detta så kan vi ju inte lösa problemen heller. Återkoppling är ju verkligen A och O och tyvärr fungerar inte alltid detta som det borde, men det verkar gå åt rätt håll åtminstone.
Hur säljsidan arbetar hos VCC är jag dock inte insatt i, men jag håller däremot helt med om att ÅF ofta vet alldeles för lite om produkten. Det är en resa som måste göras och som jag vet diskuteras flitigt, speciellt i och med lanseringen av XC90 när tanken är att ta kunder från de tyska märkena och några till. Då måste man vara minst på par med vandra märkens ÅF presterar. Som ingenjör kan man ju nörda ner sig hur mycket som helst i detaljer och det kan man ju inte kräva att en ÅF ska veta. Men ett exempel är en vän till mig som besökte en ÅF på en mindre ort, frågar honom om nya XC90 under öppningshelgen och det enda ÅF:en i princip vet är att det är nya XC90 och att "den går bra". Sedan säger ÅF:en rent ut felaktiga fakta om XC90:n och så får det ju verkligen inte gå till. Det finns brister att åtgärda, men i det här fallet så verkar det ju ha löst sig till slut (får vi hoppas). Det tråkiga är ju bara att det ska behöva gå så långt som anmälan till ARN och liknande innan det löser sig.