- tis 16 dec 2014, 08:34
Jag gör mitt bästa för att hålla mig a jour. :D
Ja, A6 allroad har väl haft bra (lite gömda) kampanjer ett tag nu. Men den ligger fortfarande över min budget om 8,5 BB.
Kostar den inte kring 420 000 kr, nto, efter kampanjrabatt? Hade jag lagt pengarna själv, så hade det kanske varit aktuellt. Men om jag hade lagt pengarna själv, så hade jag nog inte köpt en så dyr bil, som jag gör nu.
A4 allroad är en direkt konkurrent till V60CC, ja. Men såvitt jag vet har allroaden inte tillnärmelsevis lika bra markfrigång som V60CC ryktas få.
Generellt tycker jag att VAG har för dålig markfrigång på alla sina crossovers. När volvo höjer sina xc70 och v60cc med +65 mm, så gör VAG en moderat höjning om +30 mm mot std-vagnarna. Undantaget är väl just A6 Allroad, som har luftfjädring, och nog går att ställa upp tillräckligt.
Jag märker också att biltidningarna och många här gör jämförelser som jag inte skulle göra.
Ett test kan innehålla Passat, V70 och BMW 320?!? BMWn är ju ljusår efter i utrymmen och bagage. Borde de inte ställas mot 520?
Likaledes blandas ofta A4 Allroad in i tester mot XC70, Passat Allroad och Outback. Här kommer ju A4an på efterkälken i utrymmen.
Men jag antar att de går på pris, snarare än utrymmen. Det verkar som om många utgår från vad de tycker sig ha råd med, och därifrån tittar på bilmodeller. Själv tittar jag på vad jag behöver i utrymmen och komfort (och i viss mån markfrigång), och gör en jämförelse mellan modellerna.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08