Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvobrasse skrev:finns ju en integrerad laddare du kan välja till där du då får uttag i grillen typ
Hmm det valde jag inte via bygg min volvo, är det något man kan eftermontera. Vad kostar det? Någon som vet? Samt hur fungerar det i praktiken, Man kör in en vanlig strömkabel från ex motorvärmaruttaget och den står och laddar batteriet varje gång den står i garaget?
Perra83 skrev:Ställer du tiduret på klockan 06:00 så är bilen varm då. Värmaren startar i god tid beroende på hur kallt det är ute. Värmaren går cirka fem minuter extra efter programmerad tid.

Förr veta ja att det fanns en ren bränslevärmar fjärr, nu vet ja inte. Däremot kan du uppgradera till en anna nyckel till bilen. Den kallas PCC och har en extra knapp och ca 100m räckvidd. Den extra knappen startar inte värmaren i sig utan du kan läsa av bilens status inkl värmaren.

I tiduret ingår bara tiduret.
Har man pcc se håller man inne lamp knappen 2 sek för att starta värmare. I varje fall på min my15
toast skrev:
Perra83 skrev:Ställer du tiduret på klockan 06:00 så är bilen varm då. Värmaren startar i god tid beroende på hur kallt det är ute. Värmaren går cirka fem minuter extra efter programmerad tid.

Förr veta ja att det fanns en ren bränslevärmar fjärr, nu vet ja inte. Däremot kan du uppgradera till en anna nyckel till bilen. Den kallas PCC och har en extra knapp och ca 100m räckvidd. Den extra knappen startar inte värmaren i sig utan du kan läsa av bilens status inkl värmaren.

I tiduret ingår bara tiduret.
Har man pcc se håller man inne lamp knappen 2 sek för att starta värmare. I varje fall på min my15
Samma på min föråldrade MY13 :wink:
Volvobrasse: Om du har en motorvärmare av något av dom tre fabrikaten, Defa, Calix eller Volvo (Samma som Calix men i Volvos egen design på vissa detaljer) så kan du med största sannolikhet kombinera med en laddare. Eller för den delen, något annat tillbehör. Det är uppbyggt i "byggmoduler" som kan kombineras ihop till det man önskar. Men, bara så länge man håller sig till samma fabrikat!
Alltså: Har du Volvos värmare och kabel nu, så är det Volvos tillbehör som gäller.
Användarvisningsbild
av Perc
Förut var Volvos originalvärmare tillverkade av Calix, men själva kontaktdonet var omgjort så att Calix vanliga tillbehör inte passar. Det är infernaliskt irriterande nu när folk med 90-talsbilar behöver reservdelar till sina motorvärmare. Hos Volvo har det utgått sedan länge och skrotarna är väl renrakade. Enda alternativet om man vill göra det lagligt och säkert ur elsäkerhetssynpunkt är att riva ur skiten och montera nytt. Inte direkt ett attraktivt alternativ på typ en Volvo 440 där motorvärmarelementet gått sönder.

Numera är det väl standardprylar från Calix rätt igenom vilket gör allt betydligt enklare.

Så jo, en standardladdare från Calix lär passa. Dom har in- och utgång för elkabel så man kan koppla laddaren först på kretsen och fortsätta framåt till blockvärmare och kupékontakt. Själv kopplade jag ur elmotorvärmaren, jag behöver den ändå inte, och låter laddaren gå hela natten eller fast hela helgen om jag inte använder bilen. Det skadar inte, laddaren är intelligent och överladdar inte batteriet.
Denna laddaren har jag i Min V70 2,4 D 06:a.

http://www.calix.se/-file/5F688609B3287 ... BC1205.pdf

Laddar alltid batteriet hemma i garaget, och kör dieselvärmaren när bilen står utomhus, står den utomhus över natten sätter jag i laddaren utomhus på kvällen innan, och ställer tiduret. Alltid varm bil, och fulladdat batteri. På så vis behöver jag inte bry mig om ifall värmaren gått längre tid än vad jag kört med bilen efteråt. Är jag ute och åker, och parkerar bilen i några timmar så kör jag ju värmaren utan att ha laddaren i självklart. Men den pluggas i när jag kommer hem!

Mvh Ronnie
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett