Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ocin
Ni som har fått er xc60 vea kan väl lägga ut förbrukning på den? Intressant att se om det är lika stora glädjesiffror som D2 -12 v60 som jag har just nu.
av PFA
perhall skrev:Tycker VEA verkar utmärkt! 520-dieseln både bullrar, vibrerar och är rätt seg, inte jättesnål heller. Men den funkar bättre i treserien. VEA 181 hk verkar i alla avseenden bättre! Och då har ju BMW:n ändå fått en del beröm.

Måste dock säga att med 0,36 i EU-mix verkar Volvo hamnat i samma läge som Audi, BMW och Merca, dvs. fantasisiffror, men den som lever får se!
PH
Hej Per,

Du verkar ha en hel del erfarenhet kring bilar i allmänhet och Volvo i synnerhet. Jag ser att du har en 520d. Jag har bara testat en sådan några gånger. Har du testat D4/VEA nu? Vore intressant att veta om du baserar dina påståenden ovan på en direkt jämförelse.
av perhall
PFA, inte än faktiskt! Men spännande eftersom den allmänna uppfattningen för två år sen var att BMW:s 20d är den bästa tvålitersdieseln. Tycker dock den är rätt bullrig och seg, gillar eg bensinbilar bättre men blev varnad för att köpa en bensin-BMW pga andrahandsvärdet:(
Återkommer när jag provat. kan bli den 20 jan.
PH
av PFA
Jag håller med. Visst är det en fin motor, men jag blev inte särskilt imponerad. Jag hade förväntat mig mer efter allt man hört. Däremot är automaten väldigt fin...och bilen som helhet mycket, mycket fin enligt min mening. Men jag tycker nog att Volvo numera trots allt är mer value for money, speciellt efter face lift'arna och de nya motorerna. Men jag kommer personligen ha mer mer kött på benen när jag fått min och kört ett tag.
av perhall
Visst är MY14 fräschare. Samtidigt har ju BMW och Merca, även i viss mån Audi, sänkt priserna på volymmodeller till Volvonivå. I två år gamla trådar här hette det ju, och helt sant då, att man sparade 100-200 000 på att köpa en Volvo. Nu är det inte så längre om man inte pratar högt specade bilar. Ibland är ju BMW+MB tom billigare än Volvo..
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det har jag också märkt att konkurrenterna har blivit billigare och Volvo dyrare. Volvo V40 Kan man nog säga ligger i linje med pris jämfört med de tyska konkurrenterna. Men samtidigt säljer den lilla Volvon bra ändå. Kanske svårt att ta ut höga priser för 60/70/80 modellerna nu men när nya 90/80 serie kommer så blir priset nog tyvärr i linje med tyskarna. Jag tror V40 har möjlighet att sälja mycket mer här i Sverige men många avskräcks av priset då den nästan ligger på samma pris som s60/v60. Men visst dom ska tjäna mycket pengar på varje såld bil också.
av panorama
jo för att överleva som relativt liten tillverkare så måste man bli "premium" och ta mer betalt för sina bilar. En BMW kostar inte så jätte mycket att tillverka en vad en Volvo gör. Jag ger det 5 år till sedan kommer Volvo bilarna vara helt nakna i grunden med få paket. Man kommer få att betala extra för nästan allt. Men det är Volvos enda chans att överleva. Konkurenterna har nog inte blivit billigare utan det är Volvo som blivit dyrare.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sen har troligtvis Audi,Merca,Bmw mycket lägre tillverkningskostnad per bil då dom tillverkar många fler.
av PFA
Jag tror det är tjänstebilsmarknaden som styr priserna i hög grad, åtminstone i Sverige. Vill man vara med i leken så kostar det.
Användarvisningsbild
av bem
Volvo har väl sagts vara ett premiummärke rätt länge nu - åtminstone har de väl själva sett sig så i hyfsat många år nu?
Många säger att Volvo blir dyrare, men är det så?
Exempel: Jag köpte en ny V70 2.4 170 hk Business 2001, den var fullmatade med utrustning och lite extra tillägg och kostade då 350 tkr enligt listpris.
Jag köpte för ca 1 mån sen en ny V70 D3 Momentum Business med Klimatpaket+VOC + lite extra och den var ungefär likvärdig i utrustning som den gamla och den kosta ungefär som den gamla.
Är en likvärdig Volvo dyrare idag än för 12 år sen?
Jag tycker inte V70 blivit så jättemycket dyrare - eller har de?
Men man kan börja undra inför nästa generation XC90 och V70 ersättaren V90 - de blir nog hyfsat dyra om man plockar på lite utrustning. Inte säkert man kan fortsätta med V70/V90 framöver om de blir "lyxbilar". Men man får väl gå ner ett snäpp i storlek, inte mer med det.
För mig får Volvo kalla sitt märke premium eller vad de vill för det är bra kvalitet, ännu bättre köregenskaper, bra service, rimliga ägandekostnader som för mig är viktiga. Den dag de inte kan erbjuda det så får man byta märke, det är så det funkar. Mer Volvofan än så är jag inte fastän jag kört Volvo (V70) oavbrutet i 16 år. Min första bil var en Volvo (142 1973:a) och kanske min sista bil blir det också om Volvo i framtiden fortsätter locka mig (och inte blir en utpräglad "lyxtillverkare").
Volvo som en folkhemsbil i Sverige är sen länge ett minne blott.
Även om Volvo ägs av kineser så önskar man ju ändå att det ska gå bra för Volvo där ute i stora vida världen - vi i Sverige och marknaden här är ju är ganska små i det stora hela men går det bra för Volvo så kan ju vi i Sverige skörda en hel del frukter av det eftersom vi har har mycket utveckling och tillverkning här fortfarande och får man hoppas så förblir. Att Volvo nu har helt "egna" motorer som skall in över hela linjen av modeller får man hoppas blir ett lyckokast, och so far so good vad man kan läsa om i motortidningar och som användare rapporterat om (som man bl a kan läsa om här på jagrullar), de nya VEA motorerna (främst D4) verkar kanonbra men vi får väl se hur det ser ut över längre tid.

/Bo
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 39
Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]