- sön 05 jan 2014, 23:53
Volvo har väl sagts vara ett premiummärke rätt länge nu - åtminstone har de väl själva sett sig så i hyfsat många år nu?
Många säger att Volvo blir dyrare, men är det så?
Exempel: Jag köpte en ny V70 2.4 170 hk Business 2001, den var fullmatade med utrustning och lite extra tillägg och kostade då 350 tkr enligt listpris.
Jag köpte för ca 1 mån sen en ny V70 D3 Momentum Business med Klimatpaket+VOC + lite extra och den var ungefär likvärdig i utrustning som den gamla och den kosta ungefär som den gamla.
Är en likvärdig Volvo dyrare idag än för 12 år sen?
Jag tycker inte V70 blivit så jättemycket dyrare - eller har de?
Men man kan börja undra inför nästa generation XC90 och V70 ersättaren V90 - de blir nog hyfsat dyra om man plockar på lite utrustning. Inte säkert man kan fortsätta med V70/V90 framöver om de blir "lyxbilar". Men man får väl gå ner ett snäpp i storlek, inte mer med det.
För mig får Volvo kalla sitt märke premium eller vad de vill för det är bra kvalitet, ännu bättre köregenskaper, bra service, rimliga ägandekostnader som för mig är viktiga. Den dag de inte kan erbjuda det så får man byta märke, det är så det funkar. Mer Volvofan än så är jag inte fastän jag kört Volvo (V70) oavbrutet i 16 år. Min första bil var en Volvo (142 1973:a) och kanske min sista bil blir det också om Volvo i framtiden fortsätter locka mig (och inte blir en utpräglad "lyxtillverkare").
Volvo som en folkhemsbil i Sverige är sen länge ett minne blott.
Även om Volvo ägs av kineser så önskar man ju ändå att det ska gå bra för Volvo där ute i stora vida världen - vi i Sverige och marknaden här är ju är ganska små i det stora hela men går det bra för Volvo så kan ju vi i Sverige skörda en hel del frukter av det eftersom vi har har mycket utveckling och tillverkning här fortfarande och får man hoppas så förblir. Att Volvo nu har helt "egna" motorer som skall in över hela linjen av modeller får man hoppas blir ett lyckokast, och so far so good vad man kan läsa om i motortidningar och som användare rapporterat om (som man bl a kan läsa om här på jagrullar), de nya VEA motorerna (främst D4) verkar kanonbra men vi får väl se hur det ser ut över längre tid.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.