Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cotag skrev:Var på Bilia häromveckan, för övrigt samma verkstad som @EbbevonVolvo och @Magnus-B anlitar, och berättade att mitt mindre än ett år gamla axelpaket är rökt igen. Pratade med verkmästaren och efter ett telefonsamtal så kom han fram till att det blir ett byte på Bilias/Volvos bekostnad.
III skrev:Är det ny modell på axlarna?
Det paket som idag sitter i min bil heter 31492533 (bytat 2018-08) och det som för dagen ska ersätta heter 31460632.
Vid googling så ser man att det paket Bilia vill byta till har varit monterat i bilar åtminstone från årsmodeller -16.
Inget paket med "nytt" nummer alltså, men ändå inte samma som jag fick monterat för ett år sen.
31492531, så var numret på min som byttes Januari i år.Tillverkat 2018-11-30. Ylandet tilltar.

Undrar om det är olika balanspaket för diesel respektive bensin. Likaså D3, D4, D5 T3, T4, T5.
Är det skadligt i längden för motorn? Någongång kan kanske ylandet övergå i ett ras?
Har tid på verkstaden i juli månad. Får se hur min PST ser på det hela.

Någon undrade tidigare här i tråden om jag har några vibrationer i öppen förardörr när man sakta varvar upp motorn, men det har jag inte.
Jag har iallafall inte sett något paket som passar i min D4-maskin (D4204T5) även passa i någon annan maskin än D4. Därmed inte sagt att det skulle kunna förekomma.
Eftersom ingen beskrivit ett ras här i tråden så får vi väl hoppas att det är liten risk, men vem vet ...
Enl det svar jag fick från Volvo när jag var i kontakt med dem så är det olika balansaxlar på bensin och dieslarna.

Min vibrerade ju vid 3000 varv innan men det har minskat till nästan inget efter bytet.

/M
Magnus-B skrev:Min T 3 fick en balansaxel med art nr 31492532
Jag tänker så här, nu borde det väl komma det nya paketet daterat juni annars vore det ren skam.
Det paketet du fick bytat till är 3år gammalt jag har rökt 2 st av det paketet, varför checkar inte mekarna med det nya paketet när det nu är så pass nära att det borde dyka upp, istället för att byta mot ett känt paketet som inte håller?
x74 skrev:
Jag tänker så här, nu borde det väl komma det nya paketet daterat juni annars vore det ren skam.
Det paketet du fick bytat till är 3år gammalt jag har rökt 2 st av det paketet, varför checkar inte mekarna med det nya paketet när det nu är så pass nära att det borde dyka upp, istället för att byta mot ett känt paketet som inte håller?
Det är nu man blir förbannad!!! Jag #$&@+:'-"_*%$$?!)(/©^¥€|•√π°^√¥€©≠. Så de så!!! (Jo, jag är helt nykter).
EbbevonVolvo skrev: fre 14 jun 2019, 22:59
x74 skrev:
Det är nu man blir förbannad!!! Jag #$&@+:'-"_*%$$?!)(/©^¥€|•√π°^√¥€©≠. Så de så!!! (Jo, jag är helt nykter).
Vad står nu på?
De borde ju stoppat dessa som inte håller måttet och montera endast i absoluta nödfall.
Jag tycker min blev bra under körning men den viner lite på lägre varv nu istället.
Den passar ju några av volvos modeller.
Bilagor
balansaxlar.JPG
balansaxlar.JPG (53.03 KiB) Visad 749 gånger
Ja du Magnus, som jag sa till dig så tyckte jag att den hade lät en hel del fortfarande. När du körde iväg från mig i går så lät det tyvärr ganska mycket. När min var nybytt så lät den nästan inget alls.
Du har tydligen fått en ännu äldre version än vad jag fick. Eller så är det skillnad på axlarna till T3 och T5.
Undrar om någon på Volvo verkligen jobbar på en lösning? Var finns informationen om en eventuell handlingsplan?
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 132
D4 VEA dricker olja

Ok, finns det ett motsvarande hål i veven vi[…]

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal