- fre 11 okt 2013, 22:59
RAPPORT:
Mjukvara uppdaterad och nu är det lite liv igen. Jag har nu svängt över till att tro att det ändå även själva larm-nivån kan ha varit ett problem/delproblem.
Före uppdatering:
Innan felet dök upp hade jag inte lika bra koll på spänningen, men jag vet att det rörde sig lite upp och ner vid körning. Låg omkring 13,7V rätt så konstant under någon resa vill jag minnas. Möjligen hade "felutveckling" redan inletts vid detta tillfälle.
Efter att felet blev uppenbart dvs "låsningen" inträtt (= ständigt larm för låg bat.nivå, värme och start/stopp omöjlig att få igång oavsett hur mycket man laddat) så låg spänningen i princip konstant på ca 14,8V vid körning. Efter stopp lite olika mellan 12,3-12,7V och detsamma eller någon tiondel lägre efter vila över natten. Men alltid larm för låg nivå och omöjligt att köra värmaren.
Efter uppdatering:
Ligger på samma nivåer, ca 12,3-12,6V. Värmare och start/stopp u.a. och verkar inte dra märkvärdigt mycket heller. Laddning vid körning pulsar 14,9V i några sekunder med någon/några minuters intervall (varierar) för att resterande tid röra sig kring vilonivåer 12-12,6V. Det verkar också som att den tar det lite lugnare på motorvägen för att sedan jobba på mer med laddning och pulsning när man kommer in i stadskörning igen. Ganska nytt ännu. Får se om jag får lite mer erfarenhet. Synd att man inte hade ett bättre "fingerprint" från när bilen var helt ny. Hade också varit fint med ett datablad på batteriet.