Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svårt att låta bli att fundera på om/hur mkt stryk batteriet fått när väl symtom visat sig. Om inte verkstan är snabb och smidig tror jag kanske att jag "kan få det svårt att få in ett besök i min egen planering" på en längre tid. I brevet finns igen deadline eller förbehåll för garantin. Och jag tar hellre ett nytt batteri inom garantitiden en utanför.
Det är en kampanj som inte har med ordinarie garanti att göra. Du kan lugnt vänta om du inte vill åka in extra till Volvohandlaren. Som senast blir jobbet gjort när du åker in på första servicetillfället.
RAPPORT:
Mjukvara uppdaterad och nu är det lite liv igen. Jag har nu svängt över till att tro att det ändå även själva larm-nivån kan ha varit ett problem/delproblem.
Före uppdatering:
Innan felet dök upp hade jag inte lika bra koll på spänningen, men jag vet att det rörde sig lite upp och ner vid körning. Låg omkring 13,7V rätt så konstant under någon resa vill jag minnas. Möjligen hade "felutveckling" redan inletts vid detta tillfälle.
Efter att felet blev uppenbart dvs "låsningen" inträtt (= ständigt larm för låg bat.nivå, värme och start/stopp omöjlig att få igång oavsett hur mycket man laddat) så låg spänningen i princip konstant på ca 14,8V vid körning. Efter stopp lite olika mellan 12,3-12,7V och detsamma eller någon tiondel lägre efter vila över natten. Men alltid larm för låg nivå och omöjligt att köra värmaren.
Efter uppdatering:
Ligger på samma nivåer, ca 12,3-12,6V. Värmare och start/stopp u.a. och verkar inte dra märkvärdigt mycket heller. Laddning vid körning pulsar 14,9V i några sekunder med någon/några minuters intervall (varierar) för att resterande tid röra sig kring vilonivåer 12-12,6V. Det verkar också som att den tar det lite lugnare på motorvägen för att sedan jobba på mer med laddning och pulsning när man kommer in i stadskörning igen. Ganska nytt ännu. Får se om jag får lite mer erfarenhet. Synd att man inte hade ett bättre "fingerprint" från när bilen var helt ny. Hade också varit fint med ett datablad på batteriet.
Fick felmeddelande igår plus att start/stopp direkt slutade funka.

Ringde verkstan för att boka tid och när de slog på regnr såg de att den var "tingad" för serviceåterkallelse med samma typ av info som brevet som lades ut någon sida innan här. Så nu ska den in i början på nästa vecka.

Fråga, ni som haft felet, ni har kunnat köra på utan problem tills det blivit åtgärdat eller? Ska ut på en längre tur i helgen och man vill ju gärna komma hem :)
Har haft detta meddelande i displayen i över en månad nu. Inga som helst problem, att start/stoppen är ur funktion tycker jag enbart är positivt...
Då var det dags för mig också, fick tid direkt på verkstaden. Uppdaterade CEM samt bränslevärmaren med ny mjukvara.
Larmet om låg batterispänning kom under dagen, trotts att jag hade underhållsladdat batteriet med en ctek under natten:

Håller tummarna nu...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?