Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade helst sett en variant med så liten motor så möjligt och en elmotor.. En ny Hybrid V60 115hk + 70hk elmotor skulle räcka för de flesta och troligen bli den snålaste elhybriden på marknaden, och lite billigare än nuvarande hybrid.
Gissar att 0-100km/h ändå skulle slå de flesta D4-or (och kanske även D5or?) med det vrid som en elmotor ändå har..
av Malmstroem
Det som ger snabb acceleration är effekt, inte vridmoment. Effekten fås genom att multiplicera vridmoment med varvtal. Hög effekt fås då genom högt vridmoment vid höga varvtal. Eller om man ska vara petig -- accelerationen fås av medeleffekten under det varvtalsområde som motorn använder vid maxacceleration.

Det är därför turbomotorer ofta har bättre accelerationssiffror än sugmotorer med lika hög toppeffekt -- de har högre medeleffekt eftersom vridmomentet och därmed effekten ligger högt under större del av varvtalsområdet.

Däremot får en bil med 115+70=185 hkr med stor sannolikhet bättre acceleration än en med 163 (D4). Därmed får den troligen sämre acceleration än en med 215 (D5) -- även om det inte är absolut säkert, men med tanke på hur vridmomentskurvan ser ut på en D5 är den i princip helt säkert. (i alla fall med manuell låda, en automat kan slira bort effekt på ett sådant sätt att accelerationen blir lidande.)

En av elmotorernas fördelar gentemot förbränningsmotorer är att de har högt vridmoment vid låga varv. Det ger relativt sett en något högre medeleffekt än en förbränningsmotor -- men det är ingen stor skillnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bra beskrivet Malmstroem. Det man inte får glömma är att det är inom det varvtalsområde man använder som medeleffekten är viktig, vid maximal acceleration av t.ex. en bensinmotor är det ju helt irrelevant vad den levererar utanför det område man använder (läs låga varv).
Användarvisningsbild
av joel80
Är det ingen stor skillnad? Med en elmotor har jag fått uppfattningen att du typ har full effekt direkt.. de 70 hästarna galopperar iväg direkt.. rödljusracen kan nog vinnas mot en o annan D5a med en sån konstelation..men du har säkert rätt att det tar ut varandra mer jämt på en längre acceleration..
av Primus
Var hittar ni information..?
av Primus
bjornw skrev:
Primus skrev: <klipp>
En konkret sak som jag tycker Volvo lider av är att de ofta tvingas till halvbra/dåliga lösningar. Det är alltid något som inte är tillräckligt bra.
<klipp>
BMW ligger aldrig efter med en så viktig del som Volvo tvingas göra.
Så enkelt är det inte, tycker jag. Det finns en mängd punkter där BMW faller platt och Volvo har betydligt bättre lösningar. Vad man tycker är viktigt är personligt. Klart är att tillverkarna prioriterar olika saker, men det är svårt att säga att den ena är påtagligt bättre än den andra, de har sina olika styrkor.

Kolla tex BMWs resultat i IIHS small overlap krocktest, var är motsvarande city saftey på X3?, vad kostar bränslevärmaren? osv. För dig kanske växellådan är viktigare än krocksäkerheten, för mig är det precis tvärt om. Jag tycker BMW ligger långt efter på avgörande punkter, men de gör fina och en del körglada bilar.
Jag tycker Volvo gör bra bilar. Inget tu tal om annat. Men min poäng är att BMW inte faller igenom i krocktest. De kanske inte är bäst, men de har inga riktiga svagheter om man jämför med konkurrenterna. Det har Volvo ofta. Särskilt om man jämför med de bilar Volvo vill jämföra sig med.

Sedan har jag djup respekt för hur du värderar olika prestanda. I det valet(vilken bil man ska välja beroende på olika prestanda) kanske du har mer rätt än vad jag har..:) Fast med den kunskap jag har tycker jag att BMW:s krockprestanda kommer upp i godkänd nivå. Tror jag..;)
av Malmstroem
joel80 skrev:Är det ingen stor skillnad? Med en elmotor har jag fått uppfattningen att du typ har full effekt direkt.. de 70 hästarna galopperar iväg direkt.. rödljusracen kan nog vinnas mot en o annan D5a med en sån konstelation..men du har säkert rätt att det tar ut varandra mer jämt på en längre acceleration..
En elmotor har inte full effekt direkt. Däremot har den fullt vridmoment direkt och vridmomentet är konstant över hela normala varvtalsregistret. Vid riktigt höga varvtal tappar även elmotorn vrid.

Om det inte finns en växellåda så har du därmed inga 70 hkr från elmotorn direkt vid start.

En fullastad D5 med kass automat kan mycket väl vara långsammare. En manuell D5 utan last (av samma modell) kommer att vara snabbare tack vare sitt effektövertag. Exemplet vi diskuterar är 115+70=185 mot 215. Ett effektövertag på 16% försvinner inte (även om mycket kan sliras bort i en automat...)

För mer om sambandet moment och effekt kan du läsa här:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/article46332.ece
av Xc70my13
Blir spennende med vea! Men med tanke på at volvo kaller 2014 modellene for historiens største oppgradering , så er det kanskje ikke rare greiene med dy nye motorene heller?
av perhall
BMW är ju såklart mer påkostade bilar på många sätt. Men måste säga att anledningen att köpa Volvo - det lägre priset - delvis har försvunnit. Bilarna jag kör omkring med köptes ung. samtidigt, 622 000 (BMW, mkt välutr) brutto, ca 550 000 netto mot 280 000 netto för den nästan lika välutrustade Volvon.

Men sen dess (våren 2012) har Volvo höjt priserna ordentligt, BMW har sänkt priserna.

Det märkliga är att komforten inte är ett dugg bättre i BMW:n än i Volvon, trots att den var dubbelt så dyr. Och vissa saker är sämre (strålkastare, backspeglar, komfort på knarrig vinterväg...).
PH
av Primus
Två frågor funderingar:

- Visst verkar det på pappret bra? Tycker effekt/förbrukning verkar vara konkurrenskraftigt. Nu förtiden är jag iofs inte så påläst så jag är intresserad av era synpunkter.
- V60 D4 med automat ligger utanför miljöbilsreglerna va?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 31

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]

Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]

Min har en laddtrycksmätare synlig vid ratten[…]

Farthållare 945