Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Laddar man från ett vanligt vägguttag, 230 V? Fast 13 A, så man ska ha säkrat med 16 A?
av marcbe
Du kan välja vilken laddström uttaget är säkrat för (inställning via bilens laddsladd). Så du kan ladda från ett 6A uttag om du bara har ett så klent avsäkrat uttag. Men laddtiden blir ju såklart längre.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hade varit intressant att veta vad förbrukningen hade blivit om jag kört en D6 på samma sätt som jag kör min T6 Polestar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
XC90_Executive skrev:Hade varit intressant att veta vad förbrukningen hade blivit om jag kört en D6 på samma sätt som jag kör min T6 Polestar.
Den kommer säkert upp i arbetstemperatur, då. Osäkert om den gör det annars. :wink:
av blåbärsmannen
har man ett 16A uttag som man får dra en förlängningssladd till så räcker 1,5kvadrat gott och väl. ska ju helst vara 2,5 .man får alltid gå ner en storlek på gummi och anslutningssladdar
av Rohmel
I morgon är det min tur att hämta ut pärlan. Ska bli riktigt spännande. Hoppas vi kan fortsätta att utbyta tips och idéer kring denna spännande bil. Mitt första tips är att jag ska sätta en elmätare vid uttaget hemma där jag alltid tankar bilen på el. På detta sätt ser jag vad förbrukningen/kostnaden blir på el.
Användarvisningsbild
av joel80
Kul att det nu finns lite V60 D6-ägare här på forumet och att det letar sig hit nya. Det här är av vad jag tycker volvos nuvarande klart intressantaste bil, och skulle jag haft råd (då den ju faktiskt är snuskigt dyr) hade det blivit en sån istället för en v70 D3.

Skulle vara väldigt intressant att se fler varianter av hybriden. I en V70 vore fint.. och kanske en lite "billigare" modell med D2-motorn. Tillsammans med elmotorn skulle man ju ha bra med kraft då det behövs ändå, och kanske kan de trycka ner förbrukningen ännu mer. :)

Jag är sjukt nyfiken på vad ni kommer att få för riktiga förbrukningssiffror. Speciellt på lite längre resor, typ 20 mil.
Om någon av er ska ut och åka, ta gärna och tanka fullt innan och efter så man får lite data. :)
av binarylogic
Bra ide med elmätare till laddaren, ska nog bli en sån för egen del också.

Sedan någon dag så är min bil nu på steg 5 (lev v10), börjar blir olidligt :)

Hittade den här filmen från en "norrbagge" som lagt upp en liten demo av sin nya bil:
Användarvisningsbild
av poseidon
Läskigt med keyless å ingen motor som går. Min sambo skulle garanterat glömma bilen på på stormarknadsparkeringen.....
av Rohmel
Lite rapportering från en :D Hybrid ägare. Tankade el tidigare idag från tomt batteri. Tid till fullt tog ca 4 h (Har 16 A). Kostnaden blev nästan 10 KWH, alltså ca 10 kr. Efter kört en liten rundtur igen, mest på el denna gång är jag nu nere på en förbrukning på 0,17l. :D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]