Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
#518344
perhall skrev:
fredrikkesson skrev:den motor i varje modelltyp med lägst co2 kallas drive dvs framhjulsdrivna xc60 d3 med manuell låda heter just xc60 drive, men nu verkar det ju som även de fyrhjulsdrivna versionerna med man låda också har samma co2. verkar konstigt.
Konstigt kanske men de med AWD har ju en annan motor som kanske är lättare att snåloptimera än 2-liters 5-cyl i D3 FWD.../PH

Det är nog snarare så att D3 FWD inte har utrustats med start/stopp. Både D3/D5 AWD har lägre förbrukning i stadskörning.
av viktore
#518480
MattiasD skrev:
viktore skrev:
Momentum skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... le_beating
Point being?
Att Volvo har helt enkelt lyckats bättre optimera för eu cykeln. Så länge eu cykeln ser ut som den gör finns det absolut ingen anledning till glädjerop.
Mycket möjligt, men du sitter och påstår att det är så innan bilarna ens kommit ut till kund. Kom tillbaka med påståendet om några månader så kanske det tas på allvar.
av XC60
#518518
s6025t skrev:Det är bara de manuella som har fått start/stopp där av den stora sänkningen av co2 på dom.
Här är en prislista från tyskland med MY12 o dom nya motorerna tekniska datan är längst ner på sidan.
http://www.volvocars.com/de/all-cars/Do ... o_XC60.pdf
Tack för info, tyvärr så är ju ligger AUT 30 g högre än manuell och blir därmed diskvalificerad av vårt bilpolicy på företaget :-( Hoppet tändes men släcktes... hade gärna tagit ut en ny XC60...

Volvo måste snarast plocka fram en snålare och modernare automat och kombinera den med start/stopp, BMW kan ju i nya X3 där aut har lägre CO2 utsläpp en manuell...
av perhall
#518549
viktore skrev:
perhall skrev:
fredrikkesson skrev:den motor i varje modelltyp med lägst co2 kallas drive dvs framhjulsdrivna xc60 d3 med manuell låda heter just xc60 drive, men nu verkar det ju som även de fyrhjulsdrivna versionerna med man låda också har samma co2. verkar konstigt.
Konstigt kanske men de med AWD har ju en annan motor som kanske är lättare att snåloptimera än 2-liters 5-cyl i D3 FWD.../PH

Det är nog snarare så att D3 FWD inte har utrustats med start/stopp. Både D3/D5 AWD har lägre förbrukning i stadskörning.
Det är nog inte bara det. Men en betydande del av förklaringen. Visserligen ger s/s större besparing i EU-cykeln än i de flesta människors vardagskörning men det är ändå en viktig sak på väg mot snålare och mer miljövänliga bilar.../PH
#518564
MattiasD skrev:
viktore skrev:
Momentum skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... le_beating
Point being?
Att Volvo har helt enkelt lyckats bättre optimera för eu cykeln. Så länge eu cykeln ser ut som den gör finns det absolut ingen anledning till glädjerop.
Ur en ren miljöaspekt har du rätt, men för dom som köper bil med plånboken så är det ju helt klart intressanta siffror eftersom det i dagsläget kan handla om huruvida en bil blir skattebefriad eller inte..
av riha
#520115
viktore skrev:
perhall skrev:
fredrikkesson skrev:den motor i varje modelltyp med lägst co2 kallas drive dvs framhjulsdrivna xc60 d3 med manuell låda heter just xc60 drive, men nu verkar det ju som även de fyrhjulsdrivna versionerna med man låda också har samma co2. verkar konstigt.
Konstigt kanske men de med AWD har ju en annan motor som kanske är lättare att snåloptimera än 2-liters 5-cyl i D3 FWD.../PH

Det är nog snarare så att D3 FWD inte har utrustats med start/stopp. Både D3/D5 AWD har lägre förbrukning i stadskörning.

Detta står med i den länkade tyska prislistan som kan hittas här inne.

----
XC60 kinetic:
Start/Stop-Technologie (DRIVe/D3 AWD Schaltgetriebe/
D5 AWD Schaltgetriebe )
----

=

----
XC60 kinetic:
Start / stopp-teknik (DRIVe/D3 AWD manuell /
D5 AWD manuell växellåda)
----
Användarvisningsbild
av laser2
#531654
Är det någon som vet varför T4F inte kommer med start/stop-system? T3:an och T4:an ju har s/s och etanolmotorn är väl i princip samma motor? 6000kr i tillägg för etanalkonverteringen är väl rimligt men då har de samtidigt tagit bort s/s-systemet?!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]