Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:En synpunkt till när ni säger att extrakostnaden för AWD är marginell. Jag kan berätta om vår granne som har kört XC70 AWD några år nu. Här är hans AWD kostnad so far.....

*Inköp +20.000
*Vinkelväxel + Splines +15000
*Haldex ventil felsök + rep +5000
*Bakdiffklump byte pga växel/lagers skada +15.000
*Ökad skatt och drivmedel +20.000

Den stackaren har redan betalat 75.000 extra för att få åka 4WD så han tycker inte att det är helt försumbart.

Bilen är fullservad och har rullat snart 20.000 mil
Men detta måste ju ha hänt efter att bilen rullt över 15.000mil för därefter gäller väl inte "maskinskadeförsäkringen"
Japp, han har fått betala ur egen ficka.

Jag hoppas ju självklart att han bara har grym otur och detta inte är så vanligt, men det visar ialla fall att det är flera saker som kan gå paj om man har AWD.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev: Menar du att vid blöt vägbana där en D5 FWD har tendens att spinna , (jag tror att det sliter ganska mycket ) inte gör någon skillnad om man har AWD, framhjulen spinner ändå ?
Jag säger tvärs om, om du har pjäxan i pannrumet gasar så att framhjulen håller på och spinna hela tiden så ska du definitivt överväga att byta till en AWD på studs. Klart det käkar däck som bara den och det tar slut på 1500 mil med den körstilen.

Jag körde 1500 mil med min förra D5 FWD och slitaget på framdäcken var knappt märkbart (de däcken hade nog räckt 5000 mil) . Min nya AWD är inte skonsammare vad det gäller att slita jämt mellan fram och bak än det var på FWDn jag åkte med tidigare om man inte kör så det spinner hela tiden.

Jag får skifta fram-back lika ofta med AWD som jag behövde göra med FWD.

Du gasar väl mycket mer än mig och skulle behöva AWD helt enkelt för att skona däcken, jag antar att dina framdäck är slut vid 1500 mil men bakdäcken ser nya ut. Jag gillar att köra fort men är inte mycket för rödljusrace, då tar jag något av mina andra fordon.
av Steff 99
Det beror kanske lite på var man kör, där jag åker mest så är det trafikljus var 100 meter om jag kör i city.
Att leka dragrace vid stoppljusen slutade jag med för 30 år sedan och som du bl.a skrivit så är Volvos automatlådor inte precis så att den klipper direkt när man trampar på gasen.
av Amli
ekwi skrev:Men snälla du... Om det är en regel att förare av FWD kör av vägen och behöver skrota bilen och därför bör kalkylera för denna kostnad, måste alla mina bekanta och deras bekanta osv osv vara undantag, då ingen av dessa kört av vägen och behövt skrota ngn bil därtill. Sannolikt är att större reparationskostnader uppstår hos AWD-fordon pga mera avancerade tekniska lösningar, särskilt med tanke på hur förespråkarna för AWD verkar framföra sina fordon...
Det är just det jag menar att det inte är en regel. Det jag refererade till var att personen i fråga förmodligen haft otur med sin bil. De kostnaderna som togs upp lär med all sannolikhet inte bli aktuella för den som köper en ny AWD. Därför känns det lika irrelevant som mitt exempel ;-// .
av ekwi
Jag förstår... Det roliga är att jag suttit och småskrattat åt att vissa inte förstår detta med ironi och så faller jag för just detta.
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:
Sharkbait skrev:Vid vinterväglag så anser jag att FWD är helt odugligt. Skall du köra om och genom tex snösträngen så spinner det och motor stryps på kraft vilket gör att omkörningen tar längre tid, vid tex rödljus är det nästan alltid garanterat att det spinner, kommer du i en kurva eller korsning och hjulen tappar fäste så går det rakt fram, skall man dra släp med FWD så får man inte vara rädd om däcken fram och man får räkna med att det spinner och kanske att man inte kommer fram på en plan väg.
Undviker man allt detta så kanske även FWD fungerar på vintern. .
Det där var verkligen att hård-dra saker till sitt yttersta ....
Absolute inte.. Efter som jag har en FWD och en AWD så är det väldigt enkelt att jämföra. Jag har bara skrivit vad som skiljer dessa under vintern och för mig är det en stor skillnad!

Du menar alltså tex att Taxibolagen i Sverige lyckas köra några hundra millioner mil dygnet runt i alla väder varje vinter i sverige i helt värdekösa fordon som kanske fungerar, eller är det så att Taxiförare är övermänniskor bakom ratten som har överlägsna förmågor och därför reder ut FWD som ingen vanlig förare hade gjort
Vad jag vet så har jag inte skrivit ett ord om taxibolagen.

Det är väl inte så svårt att räkna ut varför taxibolagen köper in FWD istället för AWD. Taxibolag är vinstdrivande bolag som vill ha så lite utgifter som möjligt och då är det väldigt enkelt att räkna ut varför dem köper FWD!

Jag har har flera bilar både 4WD, RWD och FWD, alla har sina fördelar och nackdelar. Ingen är överlägsen i allt. 4WD är överlägsen i halka men inte i ekonomi, förbrukning och vikt tex. Det beror ju bara på vad man prioriterar.

Jag har ju tex kört några semesterrundor i sydeuropa, det enda som 4WDn tillförde i 30 graders värme och stekande sol var ökad förbrukning och vikt under dessa tusentals milen. I dessa fallen är ju tex FWD och RWD klart överlägset.

Det finns inget som är bäst hela tiden, en del förare tycker att det är helt ok att man inte kan stämpla fullt när man kör om i djup modd, om man istället kör snålare hela året om med 2wd.
Som sagt så skrev jag om skillnaderna mellan FWD och AWD på vintern och inget annat!
av Sharkbait
Enklaste är om man ställer sig i stan vid en fyrvägskorsning med rödljus i ca 10-20min så ser man väldigt snabbt vilka bilar som spinner...
av Amli
Som sagt, det finns ju inget rätt eller fel i frågan. Att en bil med AWD har tryggare och bättre vägegenskaper vid sämre väglag förstår vem som helst tror jag.
Men det är ju inte direkt så att en FWD är värdelös på vintern som vissa vill få det till. Det är bara att AWD är riktigt bra.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Sharkbait skrev:Enklaste är om man ställer sig i stan vid en fyrvägskorsning med rödljus i ca 10-20min så ser man väldigt snabbt vilka bilar som spinner...

De som inte kan köra bil? :lol:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Ska precis beställa en ny XC60 och stod i valet och kvalet mellan AWD och FWD. Som XC90-ägare är jag van AWD. Det som lockade med FWD är det lägre priset och lägre förbrukning. Det blir också något lägre förmånsvärde på skatteverket.

Efter att ha spenderat rejält med tid med båda modellerna var det ett mycket enkelt val. Mitt resonemang:

* Priset är i ärlighetens namn inte så stor skillnad om man ser till den totala investeringens storlek. Det är inte samma skillnad som på de mindre volvo-modellerna. Bilen är en XC och gjord för att vara fyrhjulsdriven. I mina ögon är FWD-modellen mest ett försök att få bilen att verka lite mer miljövänlig samt att kunna skriva ett lägre startpris i annonser och liknande.

* FWD-varianten spinner tröttsamt mycket. Vid lugna starter på tvåan går det lite bättre, men med AWD är det bara gasa och man behöver inte använda någon speciell teknik för att komma iväg.

* AWD-varianten känns mycket stabilare och pålitligare även när det inte är så halt.

* AWD-varianten uppfattades av mig som piggare. Jag vet att det inte är samma motor, men i produktbladet stod det att FWD-varianten skulle ha fler hästkrafter. Antagligen beror det på att man kom iväg snabbare med AWD. Men den kändes generellt som en piggare bil även vid omkörningar.

* AWD-varianten kan trimmas med Polestar och får då D5-prestanda

* Jag tror att AWD-modellen kommer ha bättre andrahandsvärde.

* Jag bor i Sverige och fyrhjulsdriften kommer till stor användning på vintern. Min parkeringsplats har varit insnöad 10 gånger denna vinter och jag hade inte kommit ut med framhjulsdrift (jag har dragit ut ett antal framhjulsdrivna bilar bara för att komma ut från parkeringsplatsen själv). FWD är nog ett klokare val i centraleuropa.

* Nog så viktigt: KÄNSLAN. Jag vet att även om jag inte skulle nyttja fyrhjulsdriften så ofta så skulle känslan att jag snålat och valt bort något som egentligen är en av bilens grundfunktioner finnas där.

Så mitt råd är enkelt - ta AWD. Även om det har gått bra med FWD i 20 år så är AWD säkrare, roligare och det känns väldigt bra att ha i en bil som XC60.

/ j
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23

Intressant, funkar dessa lampor på a[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]