Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
#477501
bjornw skrev:Det borde gå att få tag på elslingor på eftermarknaden som man kan limma/tejpa dit. Någon som vet om det finns? Har letat en del på nätet och hittat ett par produkter för lastbilar men de bygger alla på att de sitter på insidan rutan.
Här monterar han slingan på utsidan (av en lastbil förvisso);
http://www.safesight.com/produkter/vindrutevarmare.asp
av Sharkbait
#477573
Boromir2k skrev:
Sharkbait skrev: Ford har värmeslingor på framrutan där vindrutetorkarna ligger emot. ..
..Och dem var det enda jag såg till slut, när jag lånade kollegans! Dessa microslingor som vågar sig vertikalt nedåt med 5 millimeters mellanrum var det jobbigaste jag varit med om! :P
På tex Volvo V70 vore det inget problem för att trokarna ligger i nederkant av rutan, där det är "svart målat". Alltså inget som skulle störa sikten på en Vovlo V70.

Mvh
av Sharkbait
#477576
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem
Det konstiga är ju att det har funkat på Duett, Amazon, 140, 240 osv när defrosten blåste på rutan ända från nederkanten.... varför sluta med denna suveräna funktion som funnits sedan mer än 50 år ???? Det är lika skumt på min XC70II.
Ja, man brukar förbättra bilarna efter varje ny modell som kommer ut. Ta ett exempelt på nya V70II där man har placerat utblåset i mitten utav rutan. Varför? Mindre material men till samma dyra pris.
av Amli
#477608
Jag är inte heller något stort fan av Collin men att han sågar en Volvo så tillhör inte vanligheterna. Han brukar alltid framställa Volvo som så fantastiskt bra. Men jag tror inte inte att det är så mycket att höja ögonbrynen över. Han totalsågade ju C30 som vinterbil och ansåg att den var direkt farlig för den vanlige bilisten...
av VXC70
#477719
Collin ska man inte lyssna på, bättre att lyssna på de riktiga biltidningarna teknikens värld, Auto motorsport , Vi bilägare.

fast när man väljer bil gäller det att välja den som passar en biltidningars reflektioner och kunskaper kan vara bra för att hitta sin drömbil.
Användarvisningsbild
av Guligan
#478268
Collin var motorjournalist hos Teknikens värld under 80- och 90-talet så en "riktig biltidning" kan man väl säga att han jobbat på. Han propagerar då som nu för praktiska bilar med finurliga tekniska lösningar med Citroen som absoluta favoriten. Han gillar franska bilar nästan lika mycket som dubbdäck.
av Amli
#478275
Guligan skrev: med Citroen som absoluta favoriten. Han gillar franska bilar nästan lika mycket som dubbdäck.
Bara en sådan sak. Personligen håller jag franska bilar på den absoluta botten. ;-//
av Tobbev
#478369
marcbe skrev:
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem
Det konstiga är ju att det har funkat på Duett, Amazon, 140, 240 osv när defrosten blåste på rutan ända från nederkanten.... varför sluta med denna suveräna funktion som funnits sedan mer än 50 år ???? Det är lika skumt på min XC70II.
Det har att göra med storleken och lutningen på vindrutan. Rätt stor skillnad om du jämför en ruta från de bilarna du nämner och dagens bilar. Det funkar inte att lägga defrosterluften längst ner då, du skulle få en isgardin längst upp på rutan så länge inte fläkten går på hög nivå.
För att få avisning i första hand i siktfältet (enligt gällande lagkrav) så behöver man lägga luften en bit upp på rutan.

Kan nämna att S60/V60 (även t ex XC60) har luftkanaler från defrostern fram till vindruteparkeringen dit läckluft leds. S60/V60 har 5 st kanaler per torkare, dvs 10 st små utsläpp längs nederkant ruta. Ni som har en S60/V60 kan ju prova att köra igång maxdefrostern på en isad ruta så ser ni effekten av detta. Dock kan (pga ovan lagkrav) man inte köra för mycket defrosterluft dit (runt 10%).

Något säger mig att du jobbar i en byggnad nära mig :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#481293
marcbe skrev:
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem
Det konstiga är ju att det har funkat på Duett, Amazon, 140, 240 osv när defrosten blåste på rutan ända från nederkanten.... varför sluta med denna suveräna funktion som funnits sedan mer än 50 år ???? Det är lika skumt på min XC70II.
Det har att göra med storleken och lutningen på vindrutan. Rätt stor skillnad om du jämför en ruta från de bilarna du nämner och dagens bilar. Det funkar inte att lägga defrosterluften längst ner då, du skulle få en isgardin längst upp på rutan så länge inte fläkten går på hög nivå.
För att få avisning i första hand i siktfältet (enligt gällande lagkrav) så behöver man lägga luften en bit upp på rutan.

Kan nämna att S60/V60 (även t ex XC60) har luftkanaler från defrostern fram till vindruteparkeringen dit läckluft leds. S60/V60 har 5 st kanaler per torkare, dvs 10 st små utsläpp längs nederkant ruta. Ni som har en S60/V60 kan ju prova att köra igång maxdefrostern på en isad ruta så ser ni effekten av detta. Dock kan (pga ovan lagkrav) man inte köra för mycket defrosterluft dit (runt 10%).
Fy fan vad jag saknar det på V70/XC70 det suger verkligen svårt på dessa bilar.

Idag stod jag jag stilla i 15 minuter med max defrost och det var tropiska hetta inne i bilen och mitten på vindrutan var het där defrosten träffar, lik förbaskat var det bålfruset o rutans nederkant och en stor isklump där torkarna vilar. Ute var det bara -7 grader. Någon missade verkligen något när man byggde V70II/XC70II. Volvo har ju alltid byggt suveräna vinterbilar.

Tjejens BMW har dör övrigt lika stor ruta och den blev varm på nolltid så torkarna släppte,

Man kanske ska prova sin julklapps-Dremel och fixa till likadana hål som finns på S60/XC60
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig l[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️