Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1139886
Derank skrev:blev nyfiken själv på vilken generator som sitter i min XC, men såg bara ett artnr:31419556 och det blev man inte klokare av.


Ahh, hittade nu, det är tydligen 180amp så då styper ju >Volvos ide med att den skulle vara för klen.

XC60 D4 AWD Auto och allt är på hela tiden både fram och bak, och ratt osv och det blir varmt
Jag undrar jag om det inte är så att man upplever det väldigt olika.
På demobilar och tidigare XC60 har jag INTE KUNNAT ha full värme i stolar och ratt, har helt enkelt inte stått ut med så varmt som det blivit, nästan brännskador juh... På min kan jag ha full värme i stolar och ratt, och visst det blir varmt och skönt, aldrig så det bränner, definitivt "ljummet" jämfört med de jag tidigare provat, men definitivt varmt och inte "fisljummet"... men det är ju väldigt personligt vilka värderingar respektive ord har för olika användare! På TS-bil verkar det ju vara något fel, om det inte ens blir ljummet... På min bil kan jag konstatera att det skiljer mot vad jag förväntade mig.. MEN, efter ett tags användning faktiskt till det bättre.. kan ha på ratten och det är skönt, inte ha på ratten tills det INTE är skönt längre.. likaså stolarna.. full effekt en stund, och när det börjar bli varmt sänker jag ett eller två steg ett tag till och sen stänger!

Jag sticker ut hakan lite och undrar nyfiket... vore kul att veta.... om det kanske t.o.m. är så att Volvo medvetet sänkt värmen i stolar och ratt (Sen kan ju bakomliggande orsak vara storlek på generatorer o.s.v.... men kanske har man kodat om vad man tillåter för uteffekt!?! Som sagt, bara en nyfiken teori!?)

Följer med spänning (haha, sorry) tråden och utvecklingen i ärendet...
Användarvisningsbild
av Derank
#1139971
Ja, då lär det ju inte bero på generatorn då, att den är för liten menar jag. Jag har ju allt på max i bilen och både rumpvärmen och ratten blir ju riktigt varma, tom baksätesvärmaren blir riktigt jäkla het.
#1140011
Göte skrev:Vet inte om nån skrivit det innan men i bygg din Volvo hittade jag detta.
Generator 180A Man
Generator 210A Cut

Varför skulle det behövas större generator för automat


Vart i "bygg din Volvo" hittade du det?


För övrigt, så blev det en spontan trip till snöiga Sälen, halvvägs igenom resan så slutade rattvärmen att fungera helt och hållet, var T.o.m tvungen att stanna och låta min fru känna på ratten, (trodde att jag hade överdrivit) men ratten var på gränsen till kall, nu användes iofs 3st stolvärme men ändå
#1140056
AdrianH skrev: För övrigt, så blev det en spontan trip till snöiga Sälen, halvvägs igenom resan så slutade rattvärmen att fungera helt och hållet, var T.o.m tvungen att stanna och låta min fru känna på ratten, (trodde att jag hade överdrivit) men ratten var på gränsen till kall, nu användes iofs 3st stolvärme men ändå
Som sagt, det måste vara nåt annat fel på din... trist... hoppas verkligen det löser sig!
Användarvisningsbild
av Derank
#1140247
Ja, då har vi konstaterat att både 180A ch 215A alternator levererar så det räcker till både ratt och rumpa, då undrar jag varför vissa har en kall ratt?

Inte kan det bero på generatorn iaf
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]