Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
andersuw skrev:
dissonans skrev:Hur vea-dieslarna är på vintern vet jag inte än men hittills är jag totalt förvånad över hur galet fort de kommer upp i temperatur. Ingen av mina tidigare bilar kommer i närheten. Enligt information har de spjäll (singular eller plural har jag inte kommit fram till) för att minimera uppvärmningstiden. Boooorde hjälpa även på vinterlandsväg..
Här hänger jag inte med riktigt. Jag ser att du kör två T5:or och en T6:a men ser inte till någon VEA-diesel. Och även om du har en kan du väl inte på allvar mena att den värmer upp fortare eller ens lika fort som dina bensinare? Jag har bara marginell erfarenhet (en och annan hyrbil) av någon annan diesel än den VEA jag nyligen skaffat mig. Kan därför inte säga hur den står sig i jämförelse med andra dieslar när det gäller uppvärmningstiden. Men visst sjutton tar den klart längre tid på sig att bli varm än de bensinare jag sedan många år varit van vid.

Beträffande tekniken ser jag i VIDA att ECM stänger av EGR-kylningen tills motorn blivit varm och minimerar kylvätskans cirkulation genom att bara tillåta flöde mellan topplock/oljekylare och värmeväxlaren i kupén tills motorn blivit tillräckligt varm.
Dina ögon har rätt men de luras av att min profil inte är helt uppdaterad. Kör en classic d4 fwd automat.

Jo det är just vad jag menar, annars hade jag inte skrivit så. Jag är förbluffad över hur fort min vea-diesel blir varm jämfört med de raka sexor (med och utan turbo), turboladdade fyror, en styck gammal v8, en modern mercedes cgi-sexa och ffa en volvo dieselfemma anno 2008. Nu förutsätter jag att bilarnas implementation av temperaturmätarens justering är hyfsat lik eftersom jag ännu inte hunnit jämföra nuvarande bils påstådda värde mot äkta värde. Om det är så att Volvo har en ren hittepå-implemenation nuförtiden som t ex baserar sig främst på Math.random() får jag såklart revidera mina uppgifter...
Men över 150 mil utan regenerering - daglig tvåmilspendling till trots - tycker jag tyder på att motorn blir varm och uppnår optimal förbränning snabbt.
av andersuw
joel80 skrev:En tråd om det här... Med det mesta av infon i första påsten som jag fyllde på allt eftersom:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=99045
Tack Joel! Intressant läsning. Skall som sagt försöka hålla ett öga på detta framöver för att se om jag kan klura ut hur min V70 med VEA-diesel funkar när det gäller regenereringen (hur ofta, hur länge, hur mycket högre förbrukning).
av andersuw
dissonans skrev:Jo det är just vad jag menar, annars hade jag inte skrivit så. Jag är förbluffad över hur fort min vea-diesel blir varm jämfört med de raka sexor (med och utan turbo), turboladdade fyror, en styck gammal v8, en modern mercedes cgi-sexa och ffa en volvo dieselfemma anno 2008.
Det var som attan. Inte tror jag väl du har fel på tempmätningen. Men har du provat att verkligen mäta upp hur lång tid det tar att värma upp D4:an i jämförelse med exempelvis en gammal T5:a som den jag har i min 02:a? Skall försöka komma ihåg att testa detta för egen del medan jag fortfarande har "den gamle" inom räckhåll. Men med tanke på mina subjektiva intryck så här långt kan jag inte tänka mig att D4:an vinner det racet.
av andersuw
andersuw skrev:
joel80 skrev:En tråd om det här... Med det mesta av infon i första påsten som jag fyllde på allt eftersom:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=99045
Tack Joel! Intressant läsning. Skall som sagt försöka hålla ett öga på detta framöver för att se om jag kan klura ut hur min V70 med VEA-diesel funkar när det gäller regenereringen (hur ofta, hur länge, hur mycket högre förbrukning).
Fick köra ca 150 mil efter att detta skrevs (långkörning, huvudsakligen motorväg) innan jag såg något som helst tecken på att min V70 D4 -15 VEA gjorde något försök att rena partikelfiltret. Då kom till sist besked om att S/S inte var tillgängligt på grund av motorsystem (trots uppvärmd motor och trots att jag inte befann mig på hög höjd). S/S förblev sedan otillgängligt i ca två mil. Förbrukningen steg dock inte utan sjönk tvärtom något under dessa mil (enligt färdstatistiken), vilket ligger i linje med körförhållandena (övergång från motorväg till vanlig landsväg) men inte med den påtagliga ökning av bränsleförbrukningen under reningscykeln som andra observerat. Inte heller låg momentanförbrukningen över 0 vid rullning med uppsläppt gaspedal utan fortsatte att gå ned till 0:an som vanligt.

Nästa signal om att rening kanske pågick (S/S otillgängligt p.g.a. "motorsystem" utan annan rimlig förklaring än filterrening) kom ca 70 mil senare. Då varade det hela bara någon enda mil men farten var lägre till följd av körning i backig/bergig terräng (dock ej på hög höjd, bara ca 300-500 meter) så körtiden var kanske ungefär densamma som vid tidigare tillfälle. Körförhållandena gjorde det i detta fall omöjligt att säga om förbrukningen var högre än normalt men momentanförbrukningen gick även i detta fall ned till 0 vid uppsläppt gaspedal.

Någon som kan kasta ett förklaringens ljus över dessa lite förbryllande iakttagelser? Är reningscykeln på VEA-dieslerna så utformad att den knappast innebär någon merförbrukning alls? Eller går det jag observerat att förklara på något annat rimligt sätt?
Användarvisningsbild
av Perra83
Regenereringen upplever jag som att den går snabbare på VEA. Även merförbrukningen (om det är någon) är lägre med VEA.
Gamla 2L 5-cyl blev både slöare och drog mer diesel under regenereringen.
Är väl rätt lika iaktagelser.
av andersuw
Ja definitivt. Bra att få mina iakttagelser bekräftade av någon som kan direkt kan jämföra VEA med tidigare motorer på den här punkten. Själv har jag ju aldrig ägt någon bil med den femcylindriga Volvodieseln (och inte någon annan dieselbil heller för den delen).
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Årsmodell 14 av D4 VEA är skattefri i 5 år.
av dissonans
Även MY15. Till MY16 har man sänkt NOx-utsläppen rejält och som en följd har förbrukningen stigit vilket gör att bilen inte längre är skattefri. D4e är dock..
av III
Åker själv D4 vea och märker ingenting av regenereringen. Kollar förvisso inte den momentana förbrukningen så ofta men körmässigt märker jag inget. Men jämfört med min förra fem cyl bensin tar den evigheter att bli varm. Med värmaren i auto-läget går det fort, fortare än bensinaren jag hade men stänger jag av värmaren så mer än dubbla sträckan i kyla. Är det utförsbackar och lugn körning och kallt sjunker tempen på d4:An utan värmaren.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]