Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
MartinS skrev:Märkligt, det fick iallafall Världens största volvoåterförsäljare göra åt mig :)

Däremot fick jag idag veta att de inte kan programmera bort baktorkarautomatiken, Volvo centralt jobbar på att lösa det, löser sig förhoppningsvis under Februari månad trodde dom. Funkar tydligen inte på någon V40 MY16, osäker på om det rör fler MY16 bilar. Märkligt iallafall.
Jag har tid nästa måndag för att laga bakluckelåset, hos Bilia. Vi får se om de kan fixa baksätesvarningen.
Nu är det fixat. Dock kostade det 606,75 eftersom det inte var i samband med service.
Reparationen av bakluckan kostade knappt 3500:-, så drygt 4000 kostade detta kalas.
Idag ringde de upp från Volvo centralt och bad om ursäkt för att de lämnat felaktiga uppgifter (till Brabil i Vallentuna).
Det går alldeles utmärkt att koppla ur varningen för "ingen bältad i baksätet".

Dessutom skall de gå till botten med mitt problem med att jag får varningar om Låg batterinivå....
mikebike skrev:Dessutom skall de gå till botten med mitt problem med att jag får varningar om Låg batterinivå....
Hittade inget i den här tråden om det problemet men om du har en MY12 så är det ju inte omöjligt att man hinner misshandla ihjäl ett batteri på 4-5 år, eller om det kanske självdött om förra ägaren använt det flitigt (för du har väl skaffat bilen ganska nyligen om jag minns rätt?). MY14 hade ganska mycket problem med övervakningen av batterispänningen i början, kunde få "låg batterispänning" efter längre körningar typ 3-4 mil landsväg med följden att stereon stängde av sig efter två minuter med motorn av, bakluckans elmotor lade av för att spara kräm och lite annat kul. Löstes med ny mjukvara, förstås. Googla på problemet så kanske du kan peka din handlare i rätt riktning istället för att låta de famla omkring (låter som att de inte ville ta sig an det från början?).
Schmoyoho skrev:
mikebike skrev:Dessutom skall de gå till botten med mitt problem med att jag får varningar om Låg batterinivå....
Hittade inget i den här tråden om det problemet men om du har en MY12 så är det ju inte omöjligt att man hinner misshandla ihjäl ett batteri på 4-5 år, eller om det kanske självdött om förra ägaren använt det flitigt (för du har väl skaffat bilen ganska nyligen om jag minns rätt?). MY14 hade ganska mycket problem med övervakningen av batterispänningen i början, kunde få "låg batterispänning" efter längre körningar typ 3-4 mil landsväg med följden att stereon stängde av sig efter två minuter med motorn av, bakluckans elmotor lade av för att spara kräm och lite annat kul. Löstes med ny mjukvara, förstås. Googla på problemet så kanske du kan peka din handlare i rätt riktning istället för att låta de famla omkring (låter som att de inte ville ta sig an det från början?).
Det är en annan tråd... jag köpte bilen för ett år sedan och problemen har funnits hela tiden = garanti.
Både Bilia och Brabil har testat batteriet och det är ok. Brabil nollställde "räkneverket" och laddade batteriet, men det hjälpte inte.
Eftersom jag aldrig haft problem med att starta bilen känns det som falsklarm....
Nu skall de bl.a. titta närmare på mätmodulen för att se om den ger korrekta värden.
Jag utgår från att de kollat att den senaste programvaran är laddad, och det borde ha gjorts ändå eftersom bilen var inne på service.
MartinS skrev:Det är en väldigt liten del av all mjukvara som potentiellt uppgraderas vid service. Skulle de uppgradera alla noder i bilen skulle det ta för lång tid.
Så vansinnigt många mjukvaruuppdateringar kan väl inte ha kommit de senaste 12 månader på en 4 år gammal bil?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!