Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guinness
Kan meddela att första dagen har jag kört hybridläge med ägg under foten :) körde Pure i ett par km inne i city, mestadels 80-110 väg
89km och det har gått 22.4kwh och 0,2l Diesel ( pga omkörning av en långtradare )

Har laddat 3ggr under dagen, först ca 2,5tim (efter 35km) och sedan 4tim ( efter 25km) tillsist ca 30min efter (19km) innan jag var hemma igen med ca 50% batteri kvar.
av kaec300
Som jag sa;" Skillnaden mellan de två är alltså en rimlig mätning av dieselvärmarens förbrukning även om den inbegriper en viss felmarginal i bilens egen mätning"

Jag är fullt medveten om att Volvo egen färddator aldrig blir så exakt som bränslekvitto/köravstånd-metoden. Däremot är det värt att notera att "skillnaden" mellan de två metoderna var stadigt runt 0,03 l/mil under juni/juli/augusti. Man kan ju anta att värmaren knappast startade alls under denna tid.

Dessutom blir ju mätvärdena lite tydligare på en hybrid som denna som framförs medelst elmotor under 80-90% av körtiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Det har du rätt i.. det bör bli större påverkan på förbrukningssiffrorna ju mer man kör på el under den tanken.
Jag har sen tankning nu kört 432km och enligt VOC gjort av med 11liter diesel. Då har jag en långresa på 17 mil i det, samt en kort på 2 mil ganska direkt efter där jag bara hann ladda ca 15km (vilket tog slut efter ca 11km).

Jag saknar dock att kunna se snittförbrukning av el i bilen. Alltså man kan ju räkna ut det via körjournalen, men jag skulle vilja ha siffrorna på samma sätt som dieselförbrukningen. (Där man kan nollställa när man känner för det.
Jag gav upp auto på värmaren första vintern när jag tankade bilen och bilen visade 0.18 och beräknat var 0.27, och nästa tankning visade 0.17 resp 0.30. På den sista av dessa två tankningar så var alltså 43% värmaren ... Nu kan man inte köra pure mer än 10 minuter utan att den vill ha värme (vid minusgrader typ, den sätter igång dieselmotorn) men då kan man sätta på den en fem minuter så är det ok med värme sedan. För pure verkar det räcka med 1-2 minuter, men det tar väl en 5 minuter innan det blir halv-ok i bilen. Då ligger jag vintertid kanske att värmaren tar 10% av förbrukningen. Bilen står i garage på morgonen med 7-8 grader vintertid.
av Robban12
kan jag ligga med en förbrukning kring 05 året runt utan att behöva tänka hur man kör allt för mycket så är jag nöjd. klart man ska ladda batteriet så mycket som möjligt.

På tisdag får jag min bil, det ska bli kul.. Nu kommer jag få mina 40k av staten iaf vilket blir kanon.
av marwi
Har kört ca 1500 mil nu och snittet sedan ny ligger ca 0,4. Jag har fem mil till jobbet och kan inte ladda där. Vi har gjort kanske sju långresor på femtio mil eller mer där jag inte haft möjlighet att ladda. På hemvägen från jobbet brukar jag hamna på 0,55 i snitt och till jobbet nästan noll på sommaren. Innan vinterhjulen åkte på var snittet sedan ny nere på 0,34 och vände. Jag har alltid 50 km räckvidd när bilen är fulladdad oavsett pure eller hybrid. Jag tror jag kör som alla andra, dvs ganska lugnt när jag har batteri kvar men aldrig under gällande hastighetsgräns (då kollad med gps). På hemvägen däremot går det lite fortare. Då är ju elen slut och man vill hem. Sedan måste man ju visa alla andra hur power-läget fungerar...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har varit riktigt duktig den här första "riktiga" tanken. Har inte tankat än, men förbrukningen ligger på 3,2l/100km trots 2st resor på 18 mil, och ett par på runt 5 mil där sista milen gått på diesel.
Bara kört powerläget en gång... Är lite orolig för oinkörda dubbdäck och att plötsligt få ofrivilligt dubbfritt. :)
Men snart passerar jag 100 mil och då ska dom väl "satt" sig lite...
av kaec300
Jag tittade igenom samlade data för min V60 D6 igen. Hämtade ut bilen i december 2014 och har kört 1300 mil sedan dess. Är oftast bortrest under veckorna så det blir inte så mycket kört. Statistiken från VOC ger en medelförbrukning på 0,16 medan bränslekvitto/köravstånd-metoden säger 0,27. Det ger alltså en snittförbrukning på 0,11 för dieselvärmaren inkluderat det sedvanliga mätfelet i Volvos färddator.

Bilen är i princip alltid fulladdad när den startas. Jag tror att jag drivit detta till det extrema och har lärt mig hitta eluttag överallt. Dock har jag gjort ett par tjänsteresor längs Norrlandskusten med en snittförbrukning på 0,5 (68 mil) och 0,38 (53 mil). Den första resan gick mest på diesel och den andra med blandad kompott.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur kör du så långa långresor på så låg förbrukning?!! Jag har än så länge extremt svårt att få ner förbrukningen till under 0,6l/mil då det är helt tomt i batteriet. Ofta ligger det på 0,65-0,7l/mil i motorvägsfart. Kom ner till strax under 0,5l/mil totalt på 18 mil, men då med fullt batteri att börja med.

Kör med 17" dubbade hakka 8. Mest motorvägsfart, 110-120km/h. (Oftast närmre 110.)
Funderar på om det är något som ligger och tar i.. har ett jobbigt "umande" ljud förutom däckljudet mot asfalten när jag kör tycker jag.
av kaec300
De två tjänsteresorna skedde under sommaren. När det är varmt ger batteriet bättre utfall. Det är en väsentlig skillnad mellan sommar och vinter. Den första resan (0,5) är sannolikt mest representativ. Jag startade fulladdad, laddade när jag var framme vid platsen för mitt möte, och körde sedan tillbaka hem (E4 med farthållare 115 km/h).

Det finns en viss teknik med att köra dessa bilar, helst under 90 km/h i Pure läge, släppa gas i utförsbacke för att regenerera ström, och köra med något högt däckstryck (3,0).

Jag är nog är en perfekt D6 kund. Kör sällan över 5 mil åt gången och har tillgång till laddning på de flesta platser jag normalt kör till. För den som kör mycket tjänstemil finns det bättre val än Volvo TE. Då är den bara en extra tung V60 D5
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]