Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spookies
Ilduce77 skrev:63 mil, varav 38 mil är ren motorväg i 120 km/h.
Resten är korta sträckor i stan och någon sträcka på ca 2 mil.

Färddatorn visar 0,82 och mäter jag med trippmätare och tankad diesel, så är det 0,85.

Kör XC60 D4 awd 190hk och automat 2016.

Exakt samma för mig med likadan bil!
Väldigt rimlig förbrukning tycker jag också, bara stör mig på att de anger lägre i sin marknadsföring.
Det gäller alla bilar och märken!

Borde vara olagligt tycker man...
Användarvisningsbild
av joel80
Beror ju på att testcykeln är så långt ifrån hur man normalt kör.. Så själva den grejen är ju egentligen inte tillverkarnas fel, utan EU/myndigheter som accepterat en sån testmetod.
Man får se det mer som ett "poängsystem" där lägre siffror är bättre, även om dom inte är realistiska. Hoppas att dom ändrar testet snart.. har varit snack om det ett tag.
av petegbg
Jäverhammar skrev:1.2 l/mil låter som en ganska hög förbrukning? Vår XC70 D4 AWD AUT drar i snitt 0,65 på datorn och 0,7 vid pump. Mest korta resor och ibland motorvägen Salem - Uppsala inklusive kökörning. XC60 kan väl inte ha så mycket högre luftmotstånd?
Enda gången den sugit i sig uppemot 1.2 l/mil var vid en flytt med ett överlastat sånt där skåpsläp från macken (det med ramp och fruktansvärt luftmotstånd).

Inte ens firmaskåpet drar mer än 0,8 l/mil trots konstant vikt på 3ton, automat och mycket stads/kökörning (Vito 2015 163hkr).

Kan det vara så att er körstil passar bättre med en annan typ av bil / motor kombination?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Liknande nästan fullastat släp med ramp bak på bilen i helgen. 10 mil från Strömstad till skogarna i Dalsland blev förbrukningen ca 0,95. Rätt kuperad terräng runt bullarebygden. Samma väg tebax med tomt släp 0,89. :D Kan tillägga att hastigheten låg på runt 70-80 km/h. Motorn är imponerande stark när den i en kraftig uppförsbacke knappt behöver växla ner utan tyst o starkt tuffar på.
av deeler
Har en 2014 xc60 d4 awd r-design automat.
Den har gått 4500 mil nu och snittar 0,71 vid landsvägskörning 8 mil efter e4 i 110-115 km/h(enl färddator).

Kommentarer på det, ok eller mycket. Volvo säger på verkstaden att det är rimliga siffror.
Det är ju dock milsvidder från utlovad förbrukning!
av andersuw
Det låter som rimlig, i bemärkelsen förväntad, förbrukning. Vad beträffar den "officiella" förbrukningen är den inte "utlovad" utan bara uppmätt enligt de spelregler som gäller. Eftersom spelreglerna inte motsvarar hur folk i genomsnitt faktiskt använder bilen blir den faktiska förbrukningen oftast högre, ibland väsentligt högre, än den officiella. Som joel80 påpekar är detta egentligen inte biltillverkarnas fel. De försöker förstås alla få till en så låg officiell förbrukning som spelreglerna medger. Vill man att de officiella värdena skall bli mer realistiska måste spelreglerna ändras. Sådana förändringar är också "på gång" inom EU.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
deeler skrev:Har en 2014 xc60 d4 awd r-design automat.
Den har gått 4500 mil nu och snittar 0,71 vid landsvägskörning 8 mil efter e4 i 110-115 km/h(enl färddator).

Kommentarer på det, ok eller mycket. Volvo säger på verkstaden att det är rimliga siffror.
Det är ju dock milsvidder från utlovad förbrukning!
Landsvägskörning är inte heller 110-115km/h.. Landsvägskörning är typ 80km/h.
110-115 drar mer.. 0.71 verkar rimligt med AWD och Automat.
Jag hade efter 3 år och 8700mil med en D3 V70 manuell 0.62l/mil som snitt. (uppmätt vid tankning) Då låg jag mycket på motorvägen mellan Gävle och Stockholm och körde rätt lugnt.. 110-115km/h.
XC60 har sämre luftmotstånd, plus att du har större motor, awd och automat.

Min slutsats efter 3 år och rätt mångs likadana resor var dock att det kunde skifta säkert 25% i förbrukning från resa till resa beroende på omständigheterna. Motvind, regn eller snö påverkade mer än jag kunde tro... På samma sätt gav medvind ibland sån "vinst" att jag vid skapligt väder och AC avstängt lyckades komma ner till 4.3l/100km på ett par resor. (via färddatorn.. Som i snitt visade 10% för lite... Tankade inte efter varje resa.)
av Viktor89
Jag har en XC60 -12 AWD Automat som snittar straxt över 0,9 stadskörning. Har som lägst legat på 0,75 långkörning men då gasas jag rätt bra på motorvägen.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, det låter mer rimligt än 0,61 åkarna oavsett vad de gör, jag ligger fortfarande över litern men då gasar jag frisk ochså, men tor jag får svårt att komma under litern oavsettt, ska en repa till Jönköping snart, då får man se vad den går för på långkörning, men jag tippar på att det blir över litern med tanke på att jag ligger runt 130----och uppåt
Användarvisningsbild
av Derank
Nytt rekord idag, 1, 47 på en sträcka av 2mil. , snittet ligger på 1.12

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Säger mer om din körning än om bilen!!! :o
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8