Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicco
Det tog cirkus en halvtimme att göra uppdateringen.

Den ändrade pedalmappen gör att bilen känns mycket piggare, men det är ju lite hokuspokus. Det verkliga resultatet, som jag upplever det, är mer kraft på låga varv (1500-2500). Växlingsprogrammet för "vanliga Drive" är lite bättre tycker jag, något sportigare vilket passar mig bra. Växlingarna sker något snabbare och vid bättre lägen enligt mig. Skillnaden på toppvarv kan jag inte säga så mycket om då jag inte har dragit motorn till maxvarv värst många gånger tidigare.

Värt pengarna? Kanske, jag ångrar mig åtminstone inte.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det här pedalmappandet. Hur upplevs ändringen irl? Utan PS men på sportläget är pedalen ungefär som en strömbrytare, på eller av. Är det vad man får mer av i D med polestar? För sportläget standard är rätt efterblivet imo, enda praktiska är att den växlar upp och att det går att växla manuellt.
av Nicco
Nej det är långt ifrån en strömbrytare, det är en ganska varsam förändring av pedalmappen. Man märker att den är ändrad och man får mer mos vid en viss pedalposition än tidigare, men det blir aldrig svårt eller jobbigt att köra mjukt. Jag upplever att pedal och växellåda efter uppdateringen uppför sig ungefär som en BMW med sportautomaten, typ harmoniskt sportig.

Andra får gärna fylla på med sina upplevelser gällande detta. Det här är ju bara min egen åsikt...
av andreeb
Har Polestar i min V60 D4 aut. -15
Original 181hk & 400Nm numera 200hk & 440Nm. (Ökning 19hk och 40Nm).

Bilen drar iväg betydligt bättre nu, men den känns lite stressad även i D-läget. Automaten växlar inte upp till 8:an så tidigt som innan, man får köra över 100 för att den ska trilla i, om man inte trycker till på rattpaddlen en gång.

Jag hade inte så stora förväntningar på detta när jag hade fått det installerat i bilen, för jag tyckte effekthöjningen var för liten på pappret.
Men efter första provrundan kändes bilen betydligt roligare att köra och det känns när man drar på att det har tillkommit några hästar till.
Nu har jag haft det i bilen sedan början på juli och är fortfarande väldigt nöjd med det, känns som en helt annan motor.

Det motsvarar en V60 D5 -14 med Polestar i prestanda, men D4:an är betydligt roligare att köra.
av Twendor
Bilen en V60 D4 VEA- automat my 15 R- Design.
Har kjørt ca 1500 km med Polestar i bilen, og må bare si at det har vært en meget positiv opplevelse.
Virker som at motor og automat er bedre samkjørte.
Eco+ ligner tidligere D.
D ligner tidligere S.
S er bedre enn tidligere.
Ved forsiktig, normal kjøring uendret forbruk.
Ved aktiv kjøring ca12-15% økning.
Men en bedre og triveligere bil er absolutt verdt dette.
Bruker ratt padlene mye mere aktivt nå, da det er bedre respons på motoren, og det føles riktig å bruke dem.
Polestar optimeringen ville jeg garantert gjort igjen.
Selv om det vanskeligste var å få noen til å utføre det på en Norsk bil.
mvh Twendor.
av andreeb
Jag har haft Polestar uppgraderingen i bilen i cirka en månad nu. Är nöjd med resultatet såhär långt. Mätte accelerationen mot en kompis V60 med 5-cyl D5 aut (2015) och den med Polestar (230hk) och vid båda försöken var D4e Polestar snabbare än D5 med Polestar... Trots att D5 ska vara starkare på pappret.
Vi mätte fram att:
D4e -15 Polestar 0-100 7.3 sek
D5 -15 Polestar 0-100 7.5 sek
Däremot vid omkörningar känns D5:an något rappare. Men det kanske bara känns så.

Däremot är jag inte nöjd med 8-stegs automatväxellådan efter uppgraderingen. Den rycker ofta och växlar inte mjukt. Så blev den direkt efter uppgraderingen. Det är stor skillnad mot hur den var innan.

Förbrukningen är detsamma som innan, kanske tom bättre när man kör landsväg. Har kört nästan hela sommaren med en Thule Motion 800 takbox samt 19 Bor fälg medan Bridestone 235/40 -19 och bilen snittar i färddatorn 5.8. Det är mycket motorväg och stadskörning. Väldigt lite landsväg.
av Twendor
Min automat var ryckete før oppdateringen. ?
Den ble da "adaptert" og innkjørt igjen av verkstedet. De brukte ca 3 timer på dette.
Den var kjørt ca 3000km etter adapteringen, når jeg oppgraderte med Polestar.
Håper det blir slik det er nå også framover.

mvh Twendor
av andreeb
Min automat fick en ny mjukvara ett par veckor innan jag installerade Polestar. Därefter gick den väldigt fint fram tills Polestar uppdateringen installerades. Ryckigheten i växellådan är värre än den var från början. Bilen ska in på koll i vecka 35 då kanske man kommit med en uppgradering igen till automaten.
(Jag har kört ca 5000km efter Polestar installerades). Det är nerväxlingarna som rycker på 4:an och 3:ans växel.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]