Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Lövet skrev:
Snacksalig skrev:Vanliga V60 har markfrigång som en go-cart
Vad kör du på för vägar? Ingen av mina V60is har haft problem med markfrigång och det inkluderar grusväg av modell usel till sommarstuga.
:-)-) :D Folk som behöver Jeepar skall spara till en.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
MångaVOLVO skrev:
Lövet skrev:
Snacksalig skrev:Vanliga V60 har markfrigång som en go-cart
Vad kör du på för vägar? Ingen av mina V60is har haft problem med markfrigång och det inkluderar grusväg av modell usel till sommarstuga.
:-)-) :D Folk som behöver Jeepar skall spara till en.
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en Jeep.
Amerikansk kvalitet är ingen höjdare, och inredningen verkar vara gjord av samma material som plasten Aladdin-askens chokladbitar ligger i.
Markfrigång har den dock, och en skaplig 4wd, om man är intresserad av sådant.

Riktiga SUV:ar som Range Rover, XC90, Q7, X5 och Touareg/Chayenne etc är för dyra, för stora och för Östermalm.
Små-SUV:ar som Tiguan, XC60, X3, Q5 m fl är trevliga, men t.ex. Tiguan lider av att inuti ha inredningsdetaljer från VW Caddy. XC60, Q5 och X3 är för dyra.
Fiat Freemont (f.d. Dodge Journey) är för mycket buss, och även om man får mycket utrustning för pengarna, så är den deprimerande trist att köra och kvaliteten känns undermålig.
A4 Allroad är trevlig, men man får betala för mycket för att det sitter fyra ringar i fronten, och markfrigången är förvånansvärt dålig. A6 Allroad är för stor och för dyr. Audi har också en tendens till att ta lite för mycket betalt för automatlåda och skinnklädsel.
Subaru Outback har mycket av det jag vill ha, men boxerdieseln i kombination med automatlåda är rätt trist och bildesignern verkar ha varit ledig den dagen bilen togs fram.
Skoda Superb Alldrive, Octavia Scout och VW Passat Alltrack är alla för bullriga och har för dålig markfrigång.

Nej, en XC70 är egentligen min melodi. Men återigen möjligen lite för stor för mina behov.
En V60 CC skulle nog vara guldlocksbilen, om de bara ser till att ha tillräcklig markfrigång och inte prissätter den för högt.
av Amli
Alla har vi olika preferenser på vad som är viktigt vid ett bilköp, vad det får kosta osv. Därför är det ju bara bra att Volvo breddar sitt sortiment och jag tror att V60 CC kommer bli en succé i Sverige.
av Sharkbait
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:
Försvinner XC70 till att bli V90CC ... :???: ... skall det också bli en "livsstilsmodell" .... suck

XC70 försvinner inte, men byter namn. Samtliga bilar baserade på befintlig kaross men med XC-stuk ska framöver heta Cross Country. XC-prefixet förbehålls till SUV:ar, ex XC60/XC90. När man pratar om XC40 pratar man alltså inte om en ersättare till V40 CC, utan en till modell.

Frågan då är hur mycket av XC70 kommer det att finns kvar i V90CC.

Idag kan man välja 10 olika motor alt till V70 och enbart 2 med AWD.
XC70 har 4 olika motor alt och 3 med AWD.

Kommer V90CC (XC70) bli som V60CC där man erbjuder en "XC"-bil men majoriteten blir FWD istället för AWD som grundtanken är med XC-serien.

Alltså V90CC blir en "livsstilsbil" istället för en XC-bil.
Användarvisningsbild
av V9097
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:
Försvinner XC70 till att bli V90CC ... :???: ... skall det också bli en "livsstilsmodell" .... suck

XC70 försvinner inte, men byter namn. Samtliga bilar baserade på befintlig kaross men med XC-stuk ska framöver heta Cross Country. XC-prefixet förbehålls till SUV:ar, ex XC60/XC90. När man pratar om XC40 pratar man alltså inte om en ersättare till V40 CC, utan en till modell.

Kommer V90CC (XC70) bli som V60CC där man erbjuder en "XC"-bil men majoriteten blir FWD istället för AWD som grundtanken är med XC-serien.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Både V60CC och XC70 bygger på respektive standardmodell, har förhöjd fjädring, större hjul? och en del kosmetiska förändringar. Båda erbjuds med fram alt fyrhjulsdrift. Mekaniskt sett är bilarna väldigt lika, samma drivlinor etc. :-)-)

Det som möjligen kan vara en skillnad är de saker som vissa utrustar sina XC70 med, som ursprungligen var till polisbilar. Detta är hårdare bussningar och en rejälare hasplåt. Säkert några fler saker (och då menar jag inte saftblandare och baksäte i galon).
Jag misstänker att motsvarande grejer inte kommer att finnas till V60CC.
Användarvisningsbild
av Robbi
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:

XC70 är redan en "livstilsbil". Med Sport edition, VEA 8-stegs automat är det ett perfekt alternativ till V70 med skönare comfort och vägegenskaper med lite högre markgång där inte vägen hackar sönder baken. Har ingen användning för AWD och inte ens intresserad med nuvarande Haldex 5 för de få gånger den skulle komma till användning. Detta gäller naturligtvis mina behov, har fullständig förståelse för dem som har nytta av det. Har redan kört långsträckor och ett klart lyft mot min förra V70 MY13. Varför skulle bilen begränsas till en skogsbil när den passar utmärkt som "livstidsbil"?
av Linqid
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:

V70 finns väl med exakt samma AWD-alternativ som XC70? D4/D5 AWD och T6 AWD. Att XC70 inte erbjuds med fler motorer med FWD är ju ett rent taktiskt val, hade man velat hade man ju kunnat erbjuda alla tio.

Jag förstår inte vad du menar med livsstilsbil. För mig är dagens XC-bilar (inkl. konkurrenter) och de flesta SUV:ar så mycket livsstilsbil som det kan bli. Antalet köpare som de facto nyttjar den som "terrängbil" är ju försvinnande få. Första gen V70 CC hade en rätt så usel visco-koppling, så jag vet inte om ambitionerna har skiftat särskilt mycket, mer evolution än revolution..
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Inget nytt om V60cc? En kollega är väldigt sugen efter att ha sett bilder, men vet inte om han orkar vänta till juni-15, med att byta tjänstebil.
Han framför samma argument som många andra:
1 xc70 är för stor och gammal.
2 xc60 är för hög och dyr.
3 insteget underlättas och överblicken förbättras, jfrt med V60.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag tror Volvo får lägga ner tillverkningen av CC60.
av ansjo
För att?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]