Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
när man väljer bygg din bil sen antingen S eller V60 tex T5 då är priset 308 900 på S60 och 318 900 på V60 men sen när man plockar på R-Design så sticker priset iväg sjukt på V60 jämfört med S60 i början skiljer det 10 000kr sen ett antal tusen mer så med likvärdig utrustning så landar den ena på 348 490 och den andra på 382 790 hmm?
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det betyder ju också att bilen får jobba mer för varje varv.. Så det går nog jämnt ut. Om nu inte bilen mäter förbrukning och sträcka på hjulsnurr.. Då kan det bli så att odometern visar samma sträcka per hjulsnurr jämfört med det mindre hjulet, trots att bilen får jobba mer och kommer längre.

Det påverkar då den upplevda förbrukningen då man inte får den längre sträckan mätt rätt i odometern men det ändå drar mer soppa p.g.a större omkrets. Bilen blir något slöare också.. Inte för att jag märker nån skillnad mellan mina 16" vinterdäck och 17" sommar. Annat än att hastighetsmätaren visar mer exakt med 17" än med 16". (Med 16" är det 5-6km/h fel, med 17" är det 3-4km/h fel.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Det man lägger extra för att få en D4 det kan man ju lägga på bränsle på T5 så det går väl på jämt ut?
Användarvisningsbild
av joel80
Det blir väl dyrare med service på T5 också om man är en sån som kör över 2000 mil per år? (p.g.a kortare serviceintervall). Skatten på en D4 VEA är också lägre än på en T5a tror jag. På min D3a som har högre utsläpp/km kommer skatten bli på ca 1100kr/år.

Jag tycker den rätt enkla uppfattningen om att; kör man mycket och längre sträckor passar en diesel och kör man mycket kortare sträckor passar en bensinare, verkar stämma rätt bra.
:)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
joel80 skrev:Det blir väl dyrare med service på T5 också om man är en sån som kör över 2000 mil per år? (p.g.a kortare serviceintervall). Skatten på en D4 VEA är också lägre än på en T5a tror jag. På min D3a som har högre utsläpp/km kommer skatten bli på ca 1100kr/år.

Jag tycker den rätt enkla uppfattningen om att; kör man mycket och längre sträckor passar en diesel och kör man mycket kortare sträckor passar en bensinare, verkar stämma rätt bra.
:)
1338kr på D4an (dock skattefri 5år) sen 800kr S60 T5
Användarvisningsbild
av joel80
Så pass (inte för att det är många hundralappar) men jag trodde den skulle vara strax under 1100kr. :)
Att T5an hade så låg skatt visste jag inte, trodde på minst det dubbla! Fel av mig.

Det var ju dock inga stora summor och skillnader. :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
joel80 skrev:Så pass (inte för att det är många hundralappar) men jag trodde den skulle vara strax under 1100kr. :)
Att T5an hade så låg skatt visste jag inte, trodde på minst det dubbla! Fel av mig.

Det var ju dock inga stora summor och skillnader. :)
hehe ;)
av perhall
Båda har väl 3000 mil-intervall? Konstigt annars med tanke på att de är nya, parallellutvecklade och att det varit 3000 på alla nya Volvo-motorer länge. Konkurrenterna går också mot längre intervaller...
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]