Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gick alldeles nyss förbi en rondell där det kom ett gäng bilen. Sen hör jag något bekant, mycket riktigt en V60 D4 VEA med dåliga balansaxlar.
Det är förjävla tråkigt ljud. Nu har ja lite annat som jag ska lägga pengar på men hade jag redan gjort det hade jag faktiskt bytt bil.
Såhär låter min bil idag, kan fortfarande inte höra det som alla pratar om, trots att jag har ett relativt hårt körsätt... :-/
fjohan82 skrev: lör 13 apr 2019, 18:21 Såhär låter min bil idag, kan fortfarande inte höra det som alla pratar om, trots att jag har ett relativt hårt körsätt... :-/
Tycker mig kunna skönja ljud från axlarna exempelvis vid 0.43 i klippet.
Inte i närheten av klippen i trådstarten såklart.
Kan också vara något helt annat, inte helt enkelt att bedöma inspelade ljud.
Frågade Volvo på facebook genom messenger ifall balansaxlarna skulle åtgärdas och fick svar enl nedan.
Vet inte om jag ska tolka det som att det kommer ett nytt balansaxelpaket eller kommande motorer ändras mer omfattande så att det inte är något som går att montera i våra motorer.
Man hoppas ju på att det är ett nytt balansaxelpaket som kommer och att det förhoppningsvis är ett "tyst" sådant (någon skrev det tidigare i tråden).

Tyvärr så ser det mörkare ut för dieselmotorerna än så länge.

Har ännu inte hört mer från tidningen så det har väl Volvo tystat ner.

Hej Magnus,
tack för din fråga!

Vi har en planerad förändring i vår produktion där det kommer en ny typ av konstruktion för balansaxlar för våra VEA motorer (bensin). Denna förändring kommer att ske under året, vi har inte fått något specifikt datum ännu.

Vad gäller VEA (diesel) finns ingen ny konstruktionslösning framtagen i dagsläget.

Gällande din bil så rekommenderar vi att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad så att de får göra en felsökning.

Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning, Volvo Car Sverige
Vår V40 T3 MY17 har också ylande balansaxlar. Det är konstaterat av verkstaden och det blir byte om två veckor. Bilen har rullat 3000 mil. Efter att ha läst om problemet så inser jag att det är risk för att det blir ett byte till i framtiden. men då har garantin gått ut. Det rimliga vore ju att Volvo tog ansvar med en förlängd garanti på balansaxlarna som uppenbarligen har en tvivelaktig konstruktion. Att hänvisa till maskinskadeförsäkringen för konstruktionsfel är inte rumsrent. Om Volvo anser sig behöva stöd av försäkringar borde de ha tecknat en ansvarsförsäkring istället. Vi får se om balansaxlarna börjar yla igen efter bytet och vilka åtgärder som så ska tas.
Camel skrev:Vår V40 T3 MY17 har också ylande balansaxlar. Det är konstaterat av verkstaden och det blir byte om två veckor. Bilen har rullat 3000 mil. Efter att ha läst om problemet så inser jag att det är risk för att det blir ett byte till i framtiden. men då har garantin gått ut. Det rimliga vore ju att Volvo tog ansvar med en förlängd garanti på balansaxlarna som uppenbarligen har en tvivelaktig konstruktion. Att hänvisa till maskinskadeförsäkringen för konstruktionsfel är inte rumsrent. Om Volvo anser sig behöva stöd av försäkringar borde de teckna en ansvarsförsäkring istället. Vi får se om balansaxlarna börjar yla igen efter bytet och vilka åtgärder som så ska tas.
Säg till din PST att du vill vänta med byte tills den nya kommer. Så har jag avtalat med min verkstad. Min garanti gick ut i januari.
Nu på eftermiddagen stod jag och snickrade på baksidan av huset. Vi bor i fjärde huset på höger sida av gatan och när sambon sväger in på vår gata lite drygt 100 meter bort så hör jag motorn. Då är det 30 km/h på hela området och sambon kör inte ens så snabbt. Min gamla V70R med 3" Ferrita system hördes inte ens på det avståndet i den hastigheten :bored: Riktigt trött på dyngan nu!
Perra83 skrev: tis 16 apr 2019, 21:22 Nu på eftermiddagen stod jag och snickrade på baksidan av huset. Vi bor i fjärde huset på höger sida av gatan och när sambon sväger in på vår gata lite drygt 100 meter bort så hör jag motorn. Då är det 30 km/h på hela området och sambon kör inte ens så snabbt. Min gamla V70R med 3" Ferrita system hördes inte ens på det avståndet i den hastigheten :bored: Riktigt trött på dyngan nu!
Du får spela in ljudet nästa gång, låter ju sjukt att man hör <100m ifrån O.o
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 132
D4 VEA dricker olja

Ok, finns det ett motsvarande hål i veven vi[…]

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]