- tis 28 jan 2020, 11:02
#1361126
Rose68 skrev:Tjenare,
Eftersom det hänger många hybrid ägare här, ställer jag frågan om batterikapacitet. Min bil började tappa för något år sedan och laddade bara till 45km, nu vid vintertid (+7 med motorvärmare) står där 45km när jag drar av strömmen, men när jag kör bilen trillar km räknaren ner till 40 Så fort jag lägger i växeln. Jag misstänker att batterierna börjar ta slut. Bilen har rullat 21000 mil, och Volvo kan inte mäta hur friska batterierna är. Någon annan som kommit upp i så höga mil och kan berätta hur deras batterier mår. Jag funderar på ett batteribyte, men letar efter ett refurbished batteri som det finns till till exempel Prius. De är bra mycket billigare än nya, med samma garantier. Någon som vet var man kan få dag i ett sådant? Det borde finnas i Nederländerna eftersom hybriden såldes i rätt stora upplagor där, men inte hittat något.
40km med ett batteri som gått 21000 mil ligger i linje med ungefär 10% försämring efter 20.000 mil. Det är fullt normalt och det kommer sannolikt inte försämras så mycket mer. Det är absolut inte ett tecken på behov av batteribyte.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i