Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag lånar tråden lite, inte helt säker på om jag ska starta en ny men vi börjar såhär. Om det inte uppskattas så får ni säga till.
Idag: Jag, sambo och ett barn på 14 månader som förstås åker bakvänt i en Britax Multi Tech.
Bil: V50 2008.
Vagn: Brio Go.

Planerar så smått om framtiden och barn nummer 2 och vad jag förstår när jag läser i rätt forumsdel för bilen så är V50 definitivt i minsta laget när det kommer till två små.
Vi (jag) kikar på ny bil, inte inom den närmsta tiden men om allt går enligt planerna så är det dags inom 2 år iallafall.
Iochmed tillökning så blir det förstås även en annan vagn, några bekanta har en Buggaboo Donkey som verkar vara en praktisk dubbelvagn. Så måttmässigt utgår vi från den även om det inte är hugget i sten ännu.

V60: Snygg som tusan, jag gillar den sportiga looken. Men kanske för lik V50 i måtten invändigt. Lite över nuvarande budget på begagnatmarknaden.
XC60: Snygg som tusan, väldigt bekväm att köra och åka i. Men bensinarna är sällsynta på begagnatmarknaden och överlag lite för dyra för oss.
V70II: Snygg men saknar det lilla extra. Generellt trevlig bil men känns svinstor att åka i. Benutrymme och bagage är en stor fördel här.

Placeringen av stolar i bilen skulle förmodligen bli liknande idag, barnstol bakåtvänd bakom passagerarsäte som vid tillökning skulle få hoppa till framsätet till förmån av babyskydd i baksätet med sambon. Får nämnd dubbelvagn plats i bagaget utan problem och emellanåt med säg, 2 resväskor och någon ryggsäck vid långresa?

Frågeställning:
V60: Om barnstolarna skulle få plats bakom/framför varann i bilen men bagaget blir fullt så lutar jag mer åt att man faktiskt kan köra med takbox. Det är såpass sällan det skulle ske (2-3ggr per år) att jag kan leva med eventuella differenser det ger med takbox.

XC60: Samma tanke som V60 egentligen men där bör man ju kunna lasta mer på höjden i bagaget. Så bekymret där är egentligen barnstolarna igen.

V70: Barnstolarna, återigen. I bagaget så känner jag mig optimistisk gällande utrymme.
Petzzon skrev:Det nylonät som medföljer är ju löst och ligger i en påse under golvet för det mesta, alltså inte alls lika snygg integrerat i ryggstödet som på övriga V70 mfl. Har aldrig monterat detta utan köpte stålgaller istället.
Jaha, det visste jag inte! Då hade jag lite tur när jag beställde XC60:n. På mina tre tidigare bilar (V70 MY06, V50 MY09, V70 MY11) hade jag alltid stålgaller. I min nuvarande V60 missade jag att beställa gallret och har saknat det varje dag i två år. Hade alltid ett par gummistroppar sittande i gallret så jag snabbt kunde fixera last som inte fick välta i kurvorna. Fisknätet som ingår är inte roligt. Enda fördelen jag kan se med fisknätet är att det relativt snabbt kan monteras upp när man fällt ner baksätet för att få maximalt lastutrymme. Stålgallret går ju inte att flytta i längsled och montera bakom framstolarna.

Så satsa på stålgaller, ett av de nödvändigaste tillbehören efter dragkroken.
PaNi skrev:
Petzzon skrev:Det nylonät som medföljer är ju löst och ligger i en påse under golvet för det mesta, alltså inte alls lika snygg integrerat i ryggstödet som på övriga V70 mfl. Har aldrig monterat detta utan köpte stålgaller istället.
Jaha, det visste jag inte! Då hade jag lite tur när jag beställde XC60:n. På mina tre tidigare bilar (V70 MY06, V50 MY09, V70 MY11) hade jag alltid stålgaller. I min nuvarande V60 missade jag att beställa gallret och har saknat det varje dag i två år. Hade alltid ett par gummistroppar sittande i gallret så jag snabbt kunde fixera last som inte fick välta i kurvorna. Fisknätet som ingår är inte roligt. Enda fördelen jag kan se med fisknätet är att det relativt snabbt kan monteras upp när man fällt ner baksätet för att få maximalt lastutrymme. Stålgallret går ju inte att flytta i längsled och montera bakom framstolarna.

Så satsa på stålgaller, ett av de nödvändigaste tillbehören efter dragkroken.
Attans att jag missade att beställa gallret. Någon som vill sälja sitt eller vet var jag kan få tag på begagnat? Hittar inget på Blocket eller Bildelsbasen.
Update: (trots avsaknad av tidigare råd och tips :wink: )
Var idag på Bilia med en vän som ska köpa ny bil så jag passade på att titta närmre på V60, XC60 och V70.
Insåg ganska omgående att V60 går bort direkt, framförallt i bagageutrymmet. Det är så dumt utformat vilket gör packmöjligheterna svåra. Visst, takboxen går ju fortfarande att köra med men spontant så är V60 tyvärr numera ute ur ekvationen.

XC60 likaså egentligen, lite större bagage men inget djup.

V70 däremot. Bagaget är fantastiskt. Synd på avsaknad av sportpaket exteriört.
Så nu är väl frågan om man trots alla etanoldiskussioner som går, ska leta efter en 2.5FT.
Jag talar emot mig själv som snart får mitt tredje barn och har en XC60 på gång, men hade jag varit i din situation och funderar på en dubbelvagn, som jag förmodar tar lite mer plats än en "vanlig" vagn, så hade jag valt en V70. Du verkar trots allt prioritera utrymmet (naturligt om man har familj). Har du dessutom inte haft V70 tidigare så tycker jag valet är ganska enkelt. V60 går bort av utrymmesskäl, XC60 är även den mindre i bagaget i djupled (dock rymlig i kupén) samt något dyrare i inköp med motsvarande utrustning som en V70. Köp en V70 med lite kul lull-lull så får du en väldigt trevlig bil. Skit i att det är en Svensson-bil. Du får en jättefin bil. Men glöm inte takspoilern för allt i världen ;)

Motorvalet hör inte till den här tråden, men ta en kik på t ex http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a så kan du där läsa lite om vad folk tycker om FT. Jag är själv otroligt nöjd med FT'n jag har idag. En härlig motor, som dock är liiite för törstig. Men det kanske du kan ha överseende med. Jag hade dessutom satsat på automat...så att den drar ännu mer alltså ;) Nåja...OT nu. Du får kika vidare i trådarna om motorval med mera.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Dubbelvagn känns mer praktiskt än att ha två separata. Framförallt då det iallafall i teorin inte kommer vara så stor ålderskillnad mellan dom.
Men efter besöket hos Bilia idag så är jag väldigt säker på V70 trots mitt tidigare uttalande. Och takspoilern är ett måste, det lovar jag dig. ;)

Och angående motorvalet så kör jag ju idag fleximotor (1.8F) och baserat på mångas uträkningar så skiljer det bannemej inte många dl i 2.5FT och 1.8F. Så den smällen är jag nog villig att ta. Men manuell blir det! ;)

Så, nu ska jag sluta förstöra tråden, stort tack PFA, jag ska ta en titt i den du länkade!

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]