Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jelasto
binarylogic skrev:
Jelasto skrev:Jag väntar också på en hybrid. Beräknad leverans i V.9. Blir sjukt spännande! Kul att höra lite erfarenheter från er som redan fått leverans.
Har din bil börjat tillverkas än? Vilket steg är den på i Min Volvo? Min står och stampar på steg 2. Längtar...
Min står också i steg 2... Jag får nöja mig med att plöja manualen så länge, samt fundera på laddlösning på jobbet. Såg att man enligt instruktionsboken inte får koppla laddsladden via förlängningssladd, någon som vet varför? det var annars min plan för att lösa laddning på jobbet..
av Lemon
Jag känner också igen felmeddelandet om luftkonditioneringen. Började fundera på om bilen är extremt känslig på om det ligger snö eller is vid luftinsuget. Låter bra om det också går att lösa med programvaruppdatering.

Satt fast i den lite extra sega Stockholmstrafiken idag och kunde köa mig fram på ren el. Imorgon ska jag köra till Karlstad och då blir det ypperligt att ha de uthålliga dieselkrafterna att förlita sig på. :D
av Lemon
Tror de är oroliga för att vilken IKEA-sladd som helst inte är gjord för 13A och därmed inte rekommenderar förlängningssladd. Jag kan inte se någon skillnad i en väl dimensionerad förlängningssladd och ledningen som går fram till kontakten. Sedan bör man inte ha sladden upprullad som en spole när man drar 13A genom den.
Användarvisningsbild
av Jesper1
Lemon skrev:Tror de är oroliga för att vilken IKEA-sladd som helst inte är gjord för 13A och därmed inte rekommenderar förlängningssladd. Jag kan inte se någon skillnad i en väl dimensionerad förlängningssladd och ledningen som går fram till kontakten. Sedan bör man inte ha sladden upprullad som en spole när man drar 13A genom den.
Det är enligt min säljare precis som du skriver, man är helt enkelt rädd för överhettning av "IKEA-sladden".
Användarvisningsbild
av Perra83
Det ska mycket till om kabeln ska bli överhettad. Kanske att kabeln kan bli fingervarm om den är upprullad inte annars. Gynnsamma kylförhållanden.
av binarylogic
Jelasto skrev:
binarylogic skrev:
Jelasto skrev:Jag väntar också på en hybrid. Beräknad leverans i V.9. Blir sjukt spännande! Kul att höra lite erfarenheter från er som redan fått leverans.
Har din bil börjat tillverkas än? Vilket steg är den på i Min Volvo? Min står och stampar på steg 2. Längtar...
Min står också i steg 2... Jag får nöja mig med att plöja manualen så länge, samt fundera på laddlösning på jobbet. Såg att man enligt instruktionsboken inte får koppla laddsladden via förlängningssladd, någon som vet varför? det var annars min plan för att lösa laddning på jobbet..
Det var dåliga nyheter :)
Då kanske jag inte behöver (eftersom jag beräknas leverans v 10) logga in och kolla status varje timme längre... Får försöka begränsa det till 4-5 ggr per dag istället :)
Tack för informationen!
av binarylogic
Är det någon av er som fått bilen som beställde med navigationsdelen? Nyfiken på hur den fungerar ihop med det nya instrumentklustret.
Användarvisningsbild
av crumpets
StringerBell skrev:Synd på den fina skövdedieseln att köra i pure-läge och inte använda den...

Om 50 år skakar vi nog på huvudet åt hybriderna under tidigt 2000-tal. Varför skall elbilen släpa omkring på en stark, sofistikerad dieselmotor som knappt används? För många av oss storstadsbor är säkert 90% av alla resor under 3 mil. Man kan då ha en renodlad elbil för dessa resor och en fossilbränslebil för långresorna. Eller varför inte hyra en bil för de tillfällena?

Allt nog, D6 Hybriden är den intressantaste miljöbilen hittills i historien och jag är grymt avundsjuk på alla er som köpt.

Jag tycker att du tänker helt fel. Varför köpa två bilar för två behov, när man kan ha två drivlinor i samma bil istället? Med dagens begränsade batterikapacitet är konceptet genomtänkt och intelligent. Att skaka på huvudet åt det vore att totalt glömma vilka vår tids förutsättningar var.
Användarvisningsbild
av StringerBell
crumpets skrev:
StringerBell skrev:Synd på den fina skövdedieseln att köra i pure-läge och inte använda den...

Om 50 år skakar vi nog på huvudet åt hybriderna under tidigt 2000-tal. Varför skall elbilen släpa omkring på en stark, sofistikerad dieselmotor som knappt används? För många av oss storstadsbor är säkert 90% av alla resor under 3 mil. Man kan då ha en renodlad elbil för dessa resor och en fossilbränslebil för långresorna. Eller varför inte hyra en bil för de tillfällena?

Allt nog, D6 Hybriden är den intressantaste miljöbilen hittills i historien och jag är grymt avundsjuk på alla er som köpt.

Jag tycker att du tänker helt fel. Varför köpa två bilar för två behov, när man kan ha två drivlinor i samma bil istället?
Jag tycker egentligen inte att det är konstigare än att man både har bil och cykel för olika behov. Men som sagt är jag övertygad om att man i framtiden kommer tänka på ett annat sätt.
crumpets skrev:Med dagens begränsade batterikapacitet är konceptet genomtänkt och intelligent. Att skaka på huvudet åt det vore att totalt glömma vilka vår tids förutsättningar var.
Ja, det vore det. Men det är också min poäng. Idag är hybriden det enda rimliga sättet att få köpare.

När det finns en infrastruktur med laddsstationer som snabbladdar bilen till 80% på en halvtimme är situationen en annan. Då tankar vi diesel till kupévärmen på vintern, på sin höjd.

Ursäkta utvikningen. Det jag kände var bara att med en så fin motor som D5 under huven är det synd att inte använda prestandan fullt ut. För den som vill köra "pure" finns ju t.ex. Citroen C-Zero för halva priset (och halva komforten)
av marcbe
StringerBell skrev:Det jag kände var bara att med en så fin motor som D5 under huven är det synd att inte använda prestandan fullt ut.
Även de som kör D5 idag använder sällan prestandan fullt ut. Ganska sällan plattan är i botten under vardaglig körning.

Jag tror förare av V60 D6 kommer lufta D5an lika ofta som förare av V60 D5, Power läget är mkt trevligt och inbjuder till detta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 23
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms