Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
andreas_lofgren skrev:Hittat två videos som jag tycker illustrerar skillnaden i hur växlingarna sker. Men det kanske inte går så enkelt att se om man inte stör sig på samma sak som jag.

Verkar inte som han gasar för fullt!
Min XC60 varvar bra mycket mer vid fullgas, mer likt nedanstående länk!
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Hittat två videos som jag tycker illustrerar skillnaden i hur växlingarna sker. Men det kanske inte går så enkelt att se om man inte stör sig på samma sak som jag.

Efter att ha tittat mer på klippet för att analysera de tidiga växlnspunkterna observerar jag att man inte ser varken D,S eller en siffra i DIM'en. Det måste ju vara en manuell låda du länkat till eller är jag helt ute och seglar?

/Martin
av Lövet
Med tanke på hur växlingarna ser ut så kan jag inte tänka mig att den är manuell. I så fall kommer hans koppling inte hålla länge för allt slirande.

Acrs film är manuell. Jämför hur olika växlingarna är.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast nog är det märkligt att det inte syns något i DIM'en?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Det måste med andra ord vara motorernas programering och nte automalådorna som framkallar det beteende andreas pekar på?

/Martin
av Lövet
Det finns nog inget fysiskt som förhindrar en AW låda att växla på ett annat sätt. Den gör ju bara vad den är programmerad att göra. Jag vet inte hur mycket av den programmeringen som går att ändra för själva bilfabrikanten och vad som styrs av växellådstillverkaren.

För mig är det svårt att förstå dock att man valt att göra på det sätt som AW lådan beter sig. Ser inget positivt med det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev: För mig är det svårt att förstå dock att man valt att göra på det sätt som AW lådan beter sig. Ser inget positivt med det.
Amerikansk smak?
av Lövet
Kanske, men växlingarna är ju inte mjukare än den mer direkta ZF lådan. Sliret vid urkopplingen med följande varvtalsökning och sedan slir med varvtalsdipp vid inkoppling gör växlingarna snarare ryckigare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]