Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tgneb
Vill bara påpeka att en takbox är ett behändigt, billigt och relativt rymligt komplement till lastvolymen de gånger den inte räcker till.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rellac skrev: Fast vänta nu... Blev en S40 med kärra helt plötsligt smidigare än en V70 utan kärra?
Jag tänkte fr.a. på exemplet med en separat 945 för fraktuppgifter. En kärra hur ju ett par tusen färre saker som kan gå sönder och strula jämfört med en hel bil. För att inte tala om kostnaden.
av Maccie
Jag äger en fin takbox till min XC70 också.

Men behändigt är ett relativt begrepp. Att få av och på en takbox och att lasta/lasta ur den jämfört med att bara öppna bakluckan...nja, inte lika behändigt.

Särskilt om man inte har ett garage där man kan hänga upp takboxen och ta av/på den smidigt med en takboxlift, vilket jag nu ändå har.

Jag är lång, stor och stark men klarar inte att få på min (i och för sig ganska stora Packline 90) takbox på bilen själv utan lift.
Användarvisningsbild
av apersson850
StringerBell skrev:Jag tänkte fr.a. på exemplet med en separat 945 för fraktuppgifter. En kärra hur ju ett par tusen färre saker som kan gå sönder och strula jämfört med en hel bil. För att inte tala om kostnaden.
Jag har en kärra också. Flaklängd 3,05 m, max last 1000 kg. För några år sedan satte jag ett kryss i en almanacka varje gång den var kopplad. Det blev i snitt en gång i veckan, ungefär.
Den hade jag alltså samtidigt som jag också hade en 945, för en del av det som inte fick plats i 854:an var inte sånt som tålde att åka på en släp, även med FlexiCab-kapellet uppfällt.

En bild från den tiden. Fast då var "lastbilen" en 745 SE istället.
Bild

På vintern blir det större lass. Här är det 945 GL som skymtar i bakgrunden. Vad julgranen hade där ute att göra vete katten. Kanske det var dags att energiåtervinna den också?
Bild

Sammanfattningsvis kan man nog bara säga en sak med säkerhet: Vi använder våra fordon på väldigt olika sätt, så det är svårt att få något vettigt råd av någon annan om vilket fordon som passar en själv.
av jompass
Dags att stänga den här tråden kanske?!
Alternativet med barnstol på släpkärra känns rätt långt bort.

Självfallet forstår väl även jag att du får in mer skit i en V70 än en V60, men det handlade inte min tråd om, utan hur det funkar med barnstol etc vid "normal" använding.

Tack för alla vettiga svar!
av AnteOnline
jompass skrev:Dags att stänga den här tråden kanske?!
Alternativet med barnstol på släpkärra känns rätt långt bort.

Självfallet forstår väl även jag att du får in mer skit i en V70 än en V60, men det handlade inte min tråd om, utan hur det funkar med barnstol etc vid "normal" använding.

Tack för alla vettiga svar!
Hämtade ut min V60 D3 Momentum aut igår och kan väl inte ge ett rättvist utlåtande än. Men jag tog i alla fall steget från en V70. Argumentet har fram tills nu varit " det är bra med en stor bil om man ska någonstans". Men det där med att åka någonstans sker allt mer sällan, speciellt nu när man precis fått ett barn till (1 vecka gammal). Men hur som helst upplever jag inga problem med vare sig bilbarnstol (fram) samt plats bak för frugan & äldre dotter (4år). Bagaget måste jag ändå säga "sväljer" mer än vad man tror.
Användarvisningsbild
av apersson850
jompass skrev:...men det handlade inte min tråd om...
Skriver man på ett allmänt forum får man inse att man inte äger någon tråd, ens om man startar den själv.
Tror inte någon avsåg att du skulle sätta barnstolen på släpet, men det är rimligtvis mer än barnstolar som en barnfamilj kan vilja ha med sig, så det är inte så konstigt att tråden expanderar till att även innhålla kommentarer om hur man lastar andra saker.
av sweborn
En takbox fungerar beroende på läggning. Tror de flesta skulle åka runt med den hela tiden eller inte alls. Idén låter bra, men efter att ha provat den i praktiken vet jag att det inte är något för mig själv. Har använt den 1 gång för just skidåkning, därefter satt den på länge tills jag tröttnade och skickade in den i förrådet.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Tror man sig få problem med storleken på barnvagnen för att man har en (hård) liggdel som är bökig att få in så är ett tips att inte köpa en med liggdel utan man väljer en sittvagn som gär att fälla och bli helt plan (vilket de flesta gör) i den placeras en mjuklift, midre i storlek och billigare totalpris.
Sedan finns det skillnader mellan fabrikaten beträffande mått, genom att mäta hittade vi en som passade i den bilen som vi hade när barnen var små samt att Rottisen fick utrymme, kompisarna som köpte en annan vagn var tvugna att ta av hjulen varje gång för samma manöver.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag tycker det hänger mycket på hur länge ska man ha bilen samt hur många barn planerar man, samt på ur mycket långresor åker man. Så ett barn = V60, Två barn men ej så tätt (två vagnar samtidigt alt dubbelvagn) = V60. Tätt mellan barnen eller tre = V70. 8)

Lycka till!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.