Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
1000 kr idag räcker ju inte till en bättre middag för två.
Visst tusen konor är mycket pengar men man får inte mycket för den när man handlar:(
av Lazy
När jag bytte bil för drygt ett år sen så hade jag ekonomi att byta till en starkare/snabbare/exklusivare bil än vad jag nu valde, men prioriterade att lägga dom pengarna på andra privata intressen.

Så idag kör jag en lite "tröttare" bil som jag är mycket nöjd med och lägger mer pengar på sommarstugan, resor, barn och barn-barn vilket jag tycker ger mig mycket mer än att lägga dom på en dyrare bil.

Sen vet jag att 1000kr i månaden är mycket för många som bildat familj, fått eget boende, köpt bil och har studieskulder.
Användarvisningsbild
av MartinS
poseidon skrev:
MartinS skrev:Om det kostar 40 eller 45 kr/mil att köra bil spelar ju mindre roll egentligen kan jag tycka... Bränslekostnaden är en försvinnande liten del i bilägandet. Det kostar mig max en tusenlapp extra per månad i bränsle att köra en fullmatad T6 AWD automat jämfört med en tvåhjulsdriven XC60 DrivE manuell....

Bensinen uppnår aldrig sitt rätta värde!

/Martin
För de allra flesta är 1000kr i månaden ganska mycket pengar.
1000 spänn är inte att föringa, men om du sätter det i paritet till att bilen i sig kanske kostar runt en hundring om året inkl. allt så är 10-12 papp inte allt för mycket i sammanhanget. Dock är ju 1000 spänn alltid tusen spänn, oavsett om den är från 0 eller från 90 papp.

Jag inbillar mig att 1000 spänn upplevs som mindre för den som väljer mellan en XC60 DrivE och en XC60 T6 än den som väljer mellan en 945:a och en 9-5 från sent 90-tal? Om jag tillåter mig att generalisera lite.

/Martin

PS. Själv valde jag att köpa en begagnad bil så någon annan fick ta de 300 tusen bilen tappade i värde de första 2 1/2 åren. Dom pengarna kan jag t.ex. köra T6 för istället för DrivE i 25 år....
av mojja
Ynot skrev:När jag bytte bil för drygt ett år sen så hade jag ekonomi att byta till en starkare/snabbare/exklusivare bil än vad jag nu valde, men prioriterade att lägga dom pengarna på andra privata intressen.

Så idag kör jag en lite "tröttare" bil som jag är mycket nöjd med och lägger mer pengar på sommarstugan, resor, barn och barn-barn vilket jag tycker ger mig mycket mer än att lägga dom på en dyrare bil.

Sen vet jag att 1000kr i månaden är mycket för många som bildat familj, fått eget boende, köpt bil och har studieskulder.
Är själv inte ens 30 år har bildat familj 2 barn köpt och renoverat hus hunnit med 3 st fabriksnya bilar åker på semester 2 ggr per år äger en nyare motorbåt har inga studieskulder och inte heller skulder i övrigt.

Och vill man ha allting ovanstående så räcker en tusenlapp inte ens till försäkringar på prylarna i en månad en mindre till underhåll eller inköp:(

1000 kr är mycket pengar för den som inga har men när man försöker köpa något för den så räcker den knappt till liftkort i Sälen 1 vecka:(
Användarvisningsbild
av poseidon
mojja skrev:
Ynot skrev:När jag bytte bil för drygt ett år sen så hade jag ekonomi att byta till en starkare/snabbare/exklusivare bil än vad jag nu valde, men prioriterade att lägga dom pengarna på andra privata intressen.

Är själv inte ens 30 år har bildat familj 2 barn köpt och renoverat hus hunnit med 3 st fabriksnya bilar åker på semester 2 ggr per år äger en nyare motorbåt har inga studieskulder och inte heller skulder i övrigt.

Och vill man ha allting ovanstående så räcker en tusenlapp inte ens till försäkringar på prylarna i en månad en mindre till underhåll eller inköp:(

1000 kr är mycket pengar för den som inga har men när man försöker köpa något för den så räcker den knappt till liftkort i Sälen 1 vecka:(

Antar att du inte har 3.5 Mkr i lån på huset då du bor i Karlskoga.

Det är lätt att skryta på forum men vi kan ju göra såhär;

Alla som inte tycker 1000 kr är mycket, tar ut två 500-lappar. Går hem, ropar på barnen, berättar att nu skall pappa slösa lite. Å sen så ger ni en av ungarna mobilkameran samtidigt som ni eldar upp pengarna. Posta sedan bilderna här på forumet.
av Lazy
mojja skrev:

Kul för dig och din familj, men det finns familjer i Sverige idag som kanske aldrig får/kan uppleva dessa saker, bekant med familj med 2barn som inte har haft råd att åka på någon semester på 3år, där pappan tyvärr drabbats av sjukdom och mamman jobbar skift på SL och för dom vet jag att 1000kr/mån är enorm mycket pengar och där beror det inte på om dom vill ha "prylar" eller inte.
av mojja
Vem tvingar dig att bo i Sthlm?

Bilarna,renoveringar och allting annat kostar fortfarande samma pengar i hela sverige fast att vi tjänar igenomsnitt mindre än folket i Sthlm.

Blir du hjälpt av en tusenlapp så kan du Pma ditt konto nr så ska jag se till att hjälpa dig innan dagen är slut:)

poseidon skrev:
mojja skrev:

Antar att du inte har 3.5 Mkr i lån på huset då du bor i Karlskoga.

Det är lätt att skryta på forum men vi kan ju göra såhär;

Alla som inte tycker 1000 kr är mycket, tar ut två 500-lappar. Går hem, ropar på barnen, berättar att nu skall pappa slösa lite. Å sen så ger ni en av ungarna mobilkameran samtidigt som ni eldar upp pengarna. Posta sedan bilderna här på forumet.
Användarvisningsbild
av poseidon
mojja skrev:Vem tvingar dig att bo i Sthlm?

Bilarna,renoveringar och allting annat kostar fortfarande samma pengar i hela sverige fast att vi tjänar igenomsnitt mindre än folket i Sthlm.

Blir du hjälpt av en tusenlapp så kan du Pma ditt konto nr så ska jag se till att hjälpa dig innan dagen är slut:)

Fattar inte att folk fortfarande tror att vi i Stockholm tjänar 4 ggr mer i månaden å att timkostnaden för en hantverkare är samma som i glesbygden.

Kontonummer kommer på PM 8)
av mojja
Menar du att det är dyrare att bygga en ny villa i Sthlm än i vilken annan del av Sverige som helst?

Att ni betalar flera miljoner för tomten är väl erat bekymmer och bankens vinst?
Ni har blivit så uppkörda i storstäderna sv bankerna så att det är löjligt. Hade bankerna inte gått med på att låna ut miljonbelopp för en lägenhet på 50 kvadrat så hade ingen heller köpt dom och ni hade haft normala bopriser.

Men visst nu sitter ni i rävsaxen och likaså gör banken som måste hålla bopriserna upp för att ha teckning för det utlånade kapitalet.

Men att tro att virket kostar mer i Sthlm eller att det är dyrare att dra in vatten o avlopp i en kåk i Sthlm är bara löjligt.

Att tomten därimot är dyrare är en annan femma det är ju sp populärt att få han riktnr 08a så det är säkert värt ett tomtpris på ett par miljoner!!!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]