Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter en extremt lång process så har jag idag slutligen bestämt mig för ny bil. Jag har haft funderingar på V60 D5 AWD samt en ny XC60 D3 samt D5 AWD. Kör en XC60 D5 AWD idag och det en bil som jag varit otroligt nöjd med och med nya SENSUS och ett HT-paket så får man otroligt mycket kul utrustning samt ett bilen verkligen känns mer "up-tp-date"

Trots detta så lämnar jag nu Volvo och byter till en BMW. Det blir en BMW 5-serie med X-drive då jag absolut vill ha AWD med de senaste vintrarna i minnet och när man väl vant sig vid att alltid komma fram och loss så är det svårt att ta en FWD eller en RWD.

Jag "tvingades" på sätt och vis att välja ett annat märke och det var pga att Volvo tyvärr inte kan konkurrera när det gäller CO2 utsläpp på sina AWD-modeller med automat, de gick helt enkelt inte in under taket på företagets utsläppspolicy. Jämför man med BMW och Audi så ligger tyvärr Volvo långt efter på bilar med stark diesel, aut och AWD. Nu kan man ju diskutera hur mycket Start & Stopp verkligen gör för utsläppen i verkligheten, men de facto så är det den officiella siffran som alla företag med miljöpolicy tittar på.

Med viss sorg så kör jag nu de sista 2-3 månader med min XC60, innan BMW:n levereras. Nu är ju BMW 5-serie en fantastisk bil så jag klagar absolut inte, men det är alltid lite ledsamt att skiljas från "en god kamrat" som Volvon verkligen varit.
Du behöver inte vara ledsen; jag har både en XC60 och en femma och kan säga att BMW känns så otroligt mycket mer påkostad på alla sätt och vis. XC60:n känns som en skrinda i jämförelse.

Grattis och mycket nöje med din nya bil!

Mvh
Arese
Man skall väl inte jämföra en XC60 med 5-serien förutsatt att det sitter en dieselsexa under huven, det är ju två helt skilda biltyper, men däremot X3:an där är inte skillnaden speciellt stor mot XC60:n.
Säger jag som är BMW frälst.
BMW:n är en fantastisk bil och ser fram emot att få den. Jag håller med om att BMW 5-serie är en annan typ av bil och att den håller en högre klass på många sätt så jag byter verkligen inte ned mig :D När jag såg nya X3:an för första gången i våras så var jag rätt säker på att den skulle bli min nästa bil men efter att ha provkört så var jag lite besviken, tyckte inte den gav något "mer" än XC60:n och jag riktade åter blickarna mot en ny XC60 eftersom jag då ville ha ytterligare en SUV och AWD. Vid den tidpunkten fanns inte xdrive till 5-serien i rimlig prisklass då jag har vissa gränser att hålla mig till, vilket kanske är tur så man inte sitter med ett förmånsvärde på 20 000 när man kryssat färdigt bland tillvalen :-D

Till slut blir det nu en 5-serie med X-drive, tyvärr utan dieselsexa under huven :cry: Mitt vemod över att skiljas från XC60:n ska mer ses som en eloge till XC60:n som är en mycket bra bil i sin klass och som hade varit mitt val i den klassen.
XC60 skrev:Till slut blir det nu en 5-serie med X-drive, tyvärr utan dieselsexa under huven
kave skrev:Blev det en 530DX eller 525DX?
Borde väl vara 525xd då eftersom 530xd är sexcylindrig i F10.
Ska man vara riktigt petig så lär den väl antingen kallas 525dxDrive eller 525d. På bakluckan står det bara 525d och på framskärmarna står det xDrive. ;)
Som flera har konstaterat så blir det en 525d xdrive, 525:an är som MY 2012 trots beteckningen utrustad med en 2-liters dieselfyra på 218 hk och 450 NM så det finns iaf hyfsat med kraft i den lilla spisen :-) Hade ju varit fint om den fortfarande hade haft en 6:a... provade en 530d och den var inte dum :-)

Var inne på utsläppsnivåerna tidigare och med aut släpper den endast ut 143 g/co2 att jämföra med jämnstarka D5 AWD hos Volvo.
BTW om någon är intresserad ev en lågmilad och fin XC60 D5 aut Summum i februari, så skicka ett PM så kanske det kan ordnas.

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]