Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Steff 99 skrev:Detta visar nog mer på Volvos inkorrekta färddatorer än på verklig förbrukning.
Fast frågan är om Volvo verkligen har mer inkorrekta färddatorer än övriga märken. Om jag inte minns helt galet så har de två senaste bilarna (Volvo då, givetvis) som ViB haft med i sitt långteststall visat sig vara de mest ärliga bilarna av alla i avseendet färddator kontra verklighet. Först XC60 och nu V60.

Våra två senaste Volvo, en V70N -07 och nu V70II -09, har båda två visat mer eller mindre korrekta siffror.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Nu har jag hållt på att nollställa och mäta, men vid nästa tankning så ska jag nolla totralen, så återkommer jag med resultat efter några tankningar. Men rent spontant, så tror jag att färddatorn i min bil visar ca 0,5-0,8 dl för lite. Däremot så är räknaren till tom tank ganska pålitlig. Om man inte ändrar körstil dvs. Ex. vis, så hade jag ha 120 mil till tom tank och efter lite buskörning (jaja, jag hade bråttom), så hade jag 100 mil till tom tank (totalt) återgick till "vanlig" körning, visade 110 mil, vilket förstås är logiskt, du jag under en period förbrukat mer bränsle. Vid tankningen hade bilen rullat 103 mil och det var 3 liter kvar i tanken. Så den delen av färddatorn tycker jag stämmer ganska bra.

Jag har 0,69 l/m vid pumpen efter 357 mil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC60D3 skrev:155 mil på 70 liter = 0,45. :roll: :D
Kan gå om du anstränger dig :-)

Körde min gamla 4-hjulsdrivna V70 -06 D5 185 hk AWD 150 mil på 67 liter = 0.44.

Men det var lite fusk för det var Eurodiesel i tanken och inte Svensk MK1 diesel.
av Qualia
Min andra tankning 61liter landade på 603km . det blir 9,88. helt ok tycker jag med en AWD D5. men färddatorn visar dock 9,7.
Har uppgraderat till Polestar idag.. får se nu om jag kommer över eller under 9,88 eller under.. dock e det faktiskt riktigt skillnad när man trycker på gasen..
av riha
De där 0,56l/mil (snitt)som Volvo har specat för xc60 D3 AWD (som även står med i reg.papperna för bilen) kan de ju se i månen efter.

Just nu, som kan ses i min signatur så ligger jag närmre 0,8l/mil är några 0,6 l/milen.
Nu har ju iofs inte bilen gått så långt samt att det varit väldigt varierande och ibland med släp, men ändå.

Så fort man ligger på motoväg i laglig hastighet (110 resp 120) så drar den lätt runt 0,8 eller lite till.

Så, än så länge så anser jag inte att det är ALLTFÖR stor ksillnad mot min gamla 185 hk D5 XC70 som jag tidigare körde som snittade runt 0,85l/mil.

Nu skall man bara inte glömma att föra journal på spritmonitor för att hålla koll på det. :roll:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag kör visserligen som en pensionär för det mesta, men jag ligger på 0.76 (datorn säger 0.71). 50/50 stad/landsväg. 850 mil på mätaren.

/ j
Användarvisningsbild
av apersson850
matzen10 skrev:Vad är det för skillnad på dessa dieselsorter?? Verkar som om Eurodieseln har högre "fyllnadsgrad"?
Mängden inblandad RME, förmodligen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]