Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:Utan att ha varit runt och tittat på bromsskivor på de bilar du listar Steff så tror jag säkert att du har rätt. Man anpassar ju utrustningen efter behovet. Det är ju därför jag anser att 20" blir lite "your ego is writning checks your body can't cash" :D

Skall man ha 20" ser det mycket bättre ut med en mindre "öppen" fälg som döljer bromsarna.

Mvh
Arese
Ok..täcker man hålen i fälgen så kanske det ser mer rejsigt ut när man inte ser bromsskivorna...även att jag nu har 20" så var det inte för att skaffa en rejslook på högbygget :mrgreen:
Fortfarande har ingen svarat på vilken av de fasta dragkrokarna som finns på marknaden som är den som sticker ut minst. Jag har sett några XC60 med fast dragkrok och alla verkar ha olika typer av krokar. Den jag tyckte såg bäst ut kommer ut i en böj underifrån och sitter mycket nära kofångaren. Var köper jag den kroken?
Kolla hos:
Westfalia
Brink
Thule

De är de största på dragkrokar
rojo8515 skrev:Fortfarande har ingen svarat på vilken av de fasta dragkrokarna som finns på marknaden som är den som sticker ut minst. Jag har sett några XC60 med fast dragkrok och alla verkar ha olika typer av krokar. Den jag tyckte såg bäst ut kommer ut i en böj underifrån och sitter mycket nära kofångaren. Var köper jag den kroken?
Hämtade min XC60 med skidplate bak och fast dragkrok i veckan. Tycker inte den sticker ut mycket (nästan så det ser väl lite ut) och då antar jag det är Volvo original som handlaren har monterat åt mig. Jag kan ordna bilder om du vill. Jag var rädd för hål i Skidplate men kroken kommer ut under den om jag kommer ihåg rätt (får kolla bättre).

Var också lite osäker på om det var rätt med fast drag istället för delbart, nu är jag mer än övertygad om det fasta draget när jag fått bilen! Men smaken är som baken, jag dömmer ingen.
Volvo var ju ganska tidiga med avt.bart drag - kom kring 1980 på 240. Sen kom kåpan till 850:n och sen dess har det sett ut som det gör...
Men för de flesta är väl detta inte avgörande för bilvalet men visst är Volvo (och Saab!) bra på att falla på småsaker som verkligen inte är premium. Nån som minns mittfacket i förra S60/V70? Det plastigaste jag varit med om i mitt liv, tror jag. Dyrt att byta och ofta (varje gång man fällde upp och hade facket mer än halvfullt)/PH
MeandI skrev: Hämtade min XC60 med skidplate bak och fast dragkrok i veckan. Tycker inte den sticker ut mycket (nästan så det ser väl lite ut) och då antar jag det är Volvo original som handlaren har monterat åt mig. Jag kan ordna bilder om du vill. Jag var rädd för hål i Skidplate men kroken kommer ut under den om jag kommer ihåg rätt (får kolla bättre).
Jag skulle gärna se bild!
andreas_lofgren skrev:Eftersom Volvos avtagbara krok har en brutalt ful kåpa som sticker ut som en blöja så finns det ingen anledning att välja avtagbart.

Eller har det kommit fram någon helt ny variant till XC60? Alla andra jag sett till Volvo har sett hemska ut.
Bild
Jepp, så har det sett ut på min XC70 och förra V70 också, två orsaker til kåpan:

1. Skydda "anslutningen" (mot rost och att fettet inte får en massa skit i sig) där man sätter fast det avtagbara kroken.

2. Dölja att de faktiskt har sågat i kofångaren. Så om man skulle skita i punkt 1 så visar det sig att det är sågat i kofångaren för att få plats med avtagbara draget.
Jo, att kåpan finns fattar jag. Men att man gör den så jäkla stor?! Då sågar ju för fasen ändå i stötfångaren och skydda mot grus kan man göra ändå. Elanslutningen har lock så den är inte så känslig.

Men liksom, varför kan inte Volvo åstadkomma något sånt här? Skyddar precis lika bra men är oceaner snyggare.

Bild

Jag har avtagbart drag på V70in idag som föregående ägare betalat 9000 kronor för. Varenda gång jag ser kåpan och dess "finne i arslet-look" blir jag irriterad.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]