Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:
XC60D3 skrev:Det jag undrar här är om ni som säger att FWD spinner loss för minsta lilla, är om ni verkligen kan köra bil, eller har gett er tusan på att det skall spinna loss.
Kan meddela att jag behärskar det här med bilkörning ganska bra! :wink:

Så länge man kör så lugnt det bara går funkar det med fwd, när det är torrt, eller bara lite fuktigt. Men så kör inte jag. Jag gasar alltid mycket och då spinner det loss och sliter i ratten med fwd.

Men jag köper givetvis att man gillar att sitta högt och köra, plus gillar biltypen. Men det lilla extra det kostar för awd tycker jag är peanuts i sammanhanget.
Jag tycker inte att jag är den som trycker plattan i mattan vid varje rödljus precis, men bra för att bekräfta vad som skrivs så var mina framdäck slut på min V70 FWD D5 efter mindre än 1500mil, att behöva byta 18" varje säsong kanske man skall lägga in i kalkylen om man åker FWD, förmodar att däcken håller några mil till på AWD.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Steff 99 skrev: Jag tycker inte att jag är den som trycker plattan i mattan vid varje rödljus precis, men bra för att bekräfta vad som skrivs så var mina framdäck slut på min V70 FWD D5 efter mindre än 1500mil, att behöva byta 18" varje säsong kanske man skall lägga in i kalkylen om man åker FWD, förmodar att däcken håller några mil till på AWD.
Fast med tanke på hur en del verkar köra, så skulle jag snarare tro att det är alla fyra som får bytas då ; :mrgreen:

Kör man slut på en uppsättning däck på 1500 mil så är däcken antingen av dålig kvalité eller så har man ett aggressivt körsätt. Jag rullar ca 3 ggr så långt på mina däck. Men jag ber att få återkomma med detta efter några år i min XC60 FWD
av Amli
XC60D3 skrev:
Men jag börjar undra om jag gjort rätt val, då det verkar på många härinne som att FWD-versionen är oanvändbar så fort det regnar eller blir snö på vägen....
Huvudsaken är ju att du själv är nöjd med ditt bilval så är det ju skit samma vad andra tycker. Men jag uppmanar dig att prova en likadan bil som du har fast med AWD nu när vinterväglag råder. Då kommer du ganska snabbt förstå varför vi som har AWD förespråkar det.
av Linqid
XC60D3 skrev:
Steff 99 skrev: Jag tycker inte att jag är den som trycker plattan i mattan vid varje rödljus precis, men bra för att bekräfta vad som skrivs så var mina framdäck slut på min V70 FWD D5 efter mindre än 1500mil, att behöva byta 18" varje säsong kanske man skall lägga in i kalkylen om man åker FWD, förmodar att däcken håller några mil till på AWD.
Fast med tanke på hur en del verkar köra, så skulle jag snarare tro att det är alla fyra som får bytas då ; :mrgreen:

Kör man slut på en uppsättning däck på 1500 mil så är däcken antingen av dålig kvalité eller så har man ett aggressivt körsätt. Jag rullar ca 3 ggr så långt på mina däck. Men jag ber att få återkomma med detta efter några år i min XC60 FWD
AWD-debatten i tråden känns lite snedvinklad. XC60D3 har aldrig påstått att XC60 med FWD är bättre än samma bil med AWD, utan att det är den modellen som passar honom bäst. Med tanke på att en klar majoritet av Sveriges bilister kör bilar med framhjulsdrift utan problem året runt är det lite att ta i när vissa i tråden framstället FWD som totalt obrukbart så fort det faller lite snö. Att X är jättebra innebär inte automatiskt att Y är helt värdelöst.

Sen att våran 9-3 får hjulspinn och att det rycker och sliter i ratten varje gång man stämplar fullt på tvåan behöver vi inte tala om, där pratar vi allvarliga problem med att få ner kraften i backen... :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jag tycker inte att jag är den som trycker plattan i mattan vid varje rödljus precis, men bra för att bekräfta vad som skrivs så var mina framdäck slut på min V70 FWD D5 efter mindre än 1500mil, att behöva byta 18" varje säsong kanske man skall lägga in i kalkylen om man åker FWD, förmodar att däcken håller några mil till på AWD.
Det där beror helt och hållet på hur du kör.

Om du torr-börnar på asfalt som nisse bly-dojja vid rödljusstarterna, då kommer det att hjälpa massor om du går över till AWD.

Om det istället beror på att det är framhjulen som driver vid vardagskörningen så hjälper AWD inte ett skvatt. Jag har tex kört AWD i snart 15000 mil och mina framhjul går åt mycket snabbare än bakhjulen så jag får kontinuerligt skifta fram<->bak för att få jämt slitage även då jag åker AWD.

Haldexen är ju öppen och bakhjulen är urkopplade 99.99% av tiden så framhjulen slits ned mycket fortare än bak om du kör normalt även med AWD, framhjulen ska ju driva ensamma nästan hela tiden, ta nästan all bromskraft och all styrning.

Det är helt annat på tex Torsen Quatro, gamal BMW med kontinuerlig 4WD, Subaru med symmetrisk 4wd, där driver alla hjulen 100% av tiden och alla däcken slits nästan lika fort.

Så om det skulle hjälpa dig att få jämnare slitage med AWD beoror på vilken förare du är.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En synpunkt till när ni säger att extrakostnaden för AWD är marginell. Jag kan berätta om vår granne som har kört XC70 AWD några år nu. Här är hans AWD kostnad so far.....

*Inköp +20.000
*Vinkelväxel + Splines +15000
*Haldex ventil felsök + rep +5000
*Bakdiffklump byte pga växel/lagers skada +15.000
*Ökad skatt och drivmedel +20.000

Den stackaren har redan betalat 75.000 extra för att få åka 4WD så han tycker inte att det är helt försumbart.

Bilen är fullservad och har rullat snart 20.000 mil
av Amli
VolvoB20 skrev:En synpunkt till när ni säger att extrakostnaden för AWD är marginell. Jag kan berätta om vår granne som har kört XC70 AWD några år nu. Här är hans AWD kostnad so far.....

*Inköp +20.000

Den stackaren har redan betalat 75.000 extra för att få åka 4WD så han tycker inte att det är helt försumbart.

Men snälla... Det är ju knappast några fasta kostnader du räknar upp, bortsett från inköp (som han förmodligen får tillbaka när han säljer) och ökad skatt och drivmedel. Det är ju som att dra upp att du kör av vägen med din FWD pga dåligt grepp och skrotar hela bilen. Är det något som alla FWD förare bör ta med i beräkningarna?
av Steff 99
VolvoB20 skrev:

Om du torr-börnar på asfalt som nisse bly-dojja vid rödljusstarterna, då kommer det att hjälpa massor om du går över till AWD.

Om det istället beror på att det är framhjulen som driver vid vardagskörningen så hjälper AWD inte ett skvatt. Jag har tex kört AWD i snart 15000 mil och mina framhjul går åt mycket snabbare än bakhjulen så jag får kontinuerligt skifta fram<->bak för att få jämt slitage även då jag åker AWD.

Haldexen är ju öppen och bakhjulen är urkopplade 99.99% av tiden så framhjulen slits ned mycket fortare än bak om du kör normalt även med AWD, framhjulen ska ju driva ensamma nästan hela tiden, ta nästan all bromskraft och all styrning.

Det är helt annat på tex Torsen Quatro, gamal BMW med kontinuerlig 4WD, Subaru med symmetrisk 4wd, där driver alla hjulen 100% av tiden och alla däcken slits nästan lika fort.

Så om det skulle hjälpa dig att få jämnare slitage med AWD beoror på vilken förare du är.
Menar du att vid blöt vägbana där en D5 FWD har tendens att spinna , (jag tror att det sliter ganska mycket ) inte gör någon skillnad om man har AWD, framhjulen spinner ändå ?
Jag kör inte annolunda nu än vad jag gjorde med min 530d (235hk 500nm) där höll bakdäcken med samma dimention som V70 avsevärt mycket längre ,tror jag bytte däck när bilen rullat över 5000 mil.
av ekwi
Men snälla du... Om det är en regel att förare av FWD kör av vägen och behöver skrota bilen och därför bör kalkylera för denna kostnad, måste alla mina bekanta och deras bekanta osv osv vara undantag, då ingen av dessa kört av vägen och behövt skrota ngn bil därtill. Sannolikt är att större reparationskostnader uppstår hos AWD-fordon pga mera avancerade tekniska lösningar, särskilt med tanke på hur förespråkarna för AWD verkar framföra sina fordon...
av Steff 99
VolvoB20 skrev:En synpunkt till när ni säger att extrakostnaden för AWD är marginell. Jag kan berätta om vår granne som har kört XC70 AWD några år nu. Här är hans AWD kostnad so far.....

*Inköp +20.000

Men detta måste ju ha hänt efter att bilen rullt över 15.000mil för därefter gäller väl inte "maskinskadeförsäkringen"
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 23

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]