Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Vi har inte Polestar i vår XC60 (frugans....). Har dock kört den varianten i flera andra modeller och skriver gärna under på att det märks en tydlig skillnad. Man måste dock kunna göra en rimlighetsbedömmning av redovisade tider, eller hur?

Om man nu kan sänka tiden 70-130 med 25% vore det intressant att höra vad ni anser om hur mycket effekten ökar med Polestar? Det kan ju rimligen inte bara vara 20 hk.... Minns att en GLK med 224hk gör sprinten på 9,1 sek. En X5 med 355hk behöver 7,0 sek.....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är fritt fram att göra en rimlighetsbedömning! :wink:

Men om vi säger såhär - Min film är ju självklart inte manipulerad på något sätt, det skulle jag inte vinna något på, bara lura mig själv. Vi ser i filmerna att skillnaden före och efter är ca 2,3s till Polestars fördel. Oavsett vilken tid den gör det på orginal, så borde man kunna dra av ca 2,3s och på så sätt få den nya tiden, eller?

10 - 2,3 = ~7,7s

Även om GLK är långsammare (växlar den en gång till?) så borde det jag skriver vara rimligt? Eller tänker jag helt fel i julstressen? :wink:

Det är svårt att jämföra mot någon annans film. Men jag har kollat mot en XC60 T6 awd (285hk) och den fick exakt samma tid som min. Fråga mig inte hur det är möjligt...
av Arese
Om en D5 Polestar och en T6 är lika snabba så innebär det ju att de lämnar liknande (skillnad i utväxling och i vikt) effekt genom detta register....

Vi kan således fastställa att din bil har uppåt 270-280 hästar. Grattis!

MVH
Arese

ps. Sitter i baksätet på vår XC genom ett snöigt Skåne, fin bil sådana här dagar.... Sekunder hit och dit spelar inte så stor roll sådana här dagar.
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av viktore
XC90_Executive skrev:Det är fritt fram att göra en rimlighetsbedömning! :wink:

Men om vi säger såhär - Min film är ju självklart inte manipulerad på något sätt, det skulle jag inte vinna något på, bara lura mig själv. Vi ser i filmerna att skillnaden före och efter är ca 2,3s till Polestars fördel. Oavsett vilken tid den gör det på orginal, så borde man kunna dra av ca 2,3s och på så sätt få den nya tiden, eller?

10 - 2,3 = ~7,7s

Även om GLK är långsammare (växlar den en gång till?) så borde det jag skriver vara rimligt? Eller tänker jag helt fel i julstressen? :wink:

Det är svårt att jämföra mot någon annans film. Men jag har kollat mot en XC60 T6 awd (285hk) och den fick exakt samma tid som min. Fråga mig inte hur det är möjligt...
Skiljer däck/fälgdimension någonting mellan testerna? Vad är hastighetsmätarens felvisning?
Ingen mätare visar på pricken rätt, frågan är bara hur stor felvisningen är. En rototestad XC60 D5 -08 visar som referens 4km/h fel i alla uppmätta hastigheter.

Så vi ska nog inte lägga för stor vikt vid tidresultatet men vi kan ju utan tvekan konstatera att det är en rejäl skillnad mellan original och trim!
Beröm till dig som lägger upp fullgasklipp med god kvalitet, men eftersom resultaten av dem ofta blir hett omdiskuterade så hoppas jag att du önskat dig en Racelogic i julklapp.. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Utan luftmotstånd och transmisionsförluster behöver den 163 hästar för att åstadkomma 70-130 på 7 sekunder.
Säger vi 5% transmissionsförlust behöver den 172.

Jag sitter hos släktingar och tar andningspaus mellan måltiderna så jag orkar inte grotta ner mig i luftmoståndsberäkningar. Då filmerna visar varvtal kan vi någorlunda enkelt mha effekt/vridkurvor beräkna huruvida tiderna kan stämma eller ej, integrera fram den energitillförsel från motor till bilkropp, subtrahera med integralen till luftmostånd/hastighet(går också att få ut ur videon om någon tagit reda på xc60ns cv-värde) och voila så har vi teoretiska accelerationssiffror som vi kan stämma av mot de påstådda.
av Robertson
XC90_Executive skrev:Före (205hk/420Nm)
<youtube video>
Efter (Polestar 225hk/460Nm)
<youtube video>

Samma väg båda gångerna (flygfält självklart).
Varför blinkar du båda gångerna vänster på slutet? :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]