Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#477577
sandberg skrev: Precis som man gör om man har assistans. Så vad är poängen med ett reservhjul isåfall?
Det är stor skillnad från Assistance, här kommer några egna erfarenheter.......

Mycket enkelt, jag fick punktering en söndagkväll längs vägen, slängde på lättviktsreserven och körde hem drygt 15 mil, inga problem alls med bilen full av passagerare och packning även om jag inte körde över 70-80km/h.

Dagen efter på väg till jobbet stannade jag till vid däcksverkstaden som nu hade öppet och de fixade ett nytt däck till mig.

Assistance bogserar inte hem dig, de drar dig till närmsta verkstad som kan ligga åt andra hållet. Dumpar dig där så får du fixa annat sätt att komma hem (hyrbil på en söndagkväll ?:-/ ), Sen får du åka de 15-20 milen till verkstaden och hämta din bil när de fixat den nästa dag.

Det vill jag inte uppleva igen.......därför kollar jag att bilen har en reserv som dessutom har luft,

Båda dessa insidenter hände i småland/kronoberg för mig så jag kan jämföra hur bra Assistance var jämfört med ett lättviktsreservdäck.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#477580
sandberg skrev: Det är klart att reservhjulet ingår i priset du ger, men om de inte har med ett hjul så borde ju priset onekligen bli lägre.

Tror du på fullaste allvar att en biltillverkare sänker priset på en bilmodell för att man har tagit bort tex ett reservhjul? Är du så godtrogen.

Sänkte Volvo priset på bilarna när dem började med framhjulsdrift med 850/855. Knappast. Mindre kostnad för en biltillverkare att göra en FWD än RWD, inget annat! Samtidigt som man behåller samma pris som när man tillverkade RWD bilar.
#477582
mikebike skrev:
CarMan skrev:S60 är ju som många redan vet byggd på samma platta som S80/V70ii Mondeo/Smax.
Är det inte samma platta som XC60?
Där finns gott om plats under bagagegolvet, trots reservhjul....

Det intressanta är alla endel tycker det är jätte bra att man slopar reservhjulen. Men ingen verkar kunna förklara vad man har gjort med det "nya" utrymmet man har fått.
#477603
Sharkbait skrev:
mikebike skrev:
CarMan skrev:S60 är ju som många redan vet byggd på samma platta som S80/V70ii Mondeo/Smax.
Är det inte samma platta som XC60?
Där finns gott om plats under bagagegolvet, trots reservhjul....

Det intressanta är alla endel tycker det är jätte bra att man slopar reservhjulen. Men ingen verkar kunna förklara vad man har gjort med det "nya" utrymmet man har fått.
Jag har mitt överlevnadskit där... :mrgreen:
#477677
Sharkbait skrev:
sandberg skrev: Det är klart att reservhjulet ingår i priset du ger, men om de inte har med ett hjul så borde ju priset onekligen bli lägre.

Tror du på fullaste allvar att en biltillverkare sänker priset på en bilmodell för att man har tagit bort tex ett reservhjul? Är du så godtrogen.

Sänkte Volvo priset på bilarna när dem började med framhjulsdrift med 850/855. Knappast. Mindre kostnad för en biltillverkare att göra en FWD än RWD, inget annat! Samtidigt som man behåller samma pris som när man tillverkade RWD bilar.
Nej, och inte höjer de priserna heller när de går med förlust. Det är ju marknaden som bestämmer priset (mest). Kan de spara 500 kr på något så varför sänka priset? De kan ju knappast höja det om de gör stora förluster eller har oväntat låg försäljning (vilket minskar täckningsbidrag per såld bil samt vinsten etc.)/PH
#477696
XC90_Executive skrev:
Sharkbait skrev:Jag ser det bara som en design sak att ta bort reservhjulet!

Ponera? Har dem gjort en ny bakvagn till V60 eller inte? Har Volvo inte gjort det så skriv inte "att ponera" utan istället skriv att dme har gjort det!!

Spelar ingen roll om det inte är ett nytt fenomen att ta bort reservhjulet, det är dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har tagit bort reservhjul, dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har gjort ett simpelt byte av lampa till en komplicerade sak, dåligt.
Det är löjligt att höra att man inte skall ta upp förändringar som biltillverkarna gör som blir det till det sämre!!


Eftersom du gillar att ponera så kan vi ponera lite mer. Faktum är att Volvo har nu tagit bort reservhjulet och domkraften från V60. Ponera du själv inte äger en domkraft sedan tidigare. Ponera att Volvo följer med dem övriga biltillverkarna och gör det simpla lampbytet till något komplicerat. Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan. Eftersom många skriver att folk inte byter reservhjul vid en punktering utan väntar på Volvo Assistans istället så betyder det att dem åker in till Volvo för att byta en simpel lampa. Vips så tjänar Volvo ännu mera pengar för egentligen ett simpelt lampbyte...
Det verkar nästan som att du mest skriver för att provocera fram grejer....

Jag har inte varit med i utvecklingen av chassit i S60/V60, så jag kan inte veta hur bakvagnen har ändrats. Men däremot kan man ju gissa att den har förändrats ganska mycket med tanke på köregenskaperna.

Jag ser fortfarande inte hur det kan bli en designgrej att plocka bort något som ändå ligger under bagagerumsgolvet 99% av tiden.

Det sista med att man i framtiden skulle behöva domkraften till lampan vet jag inte riktigt vad du har fått ifrån. Lamporna sitter fast med två stora "sprintar". Det gör att allt som krävs för att byta lampa är - 1. öppna huven 2.Dra upp sprintarna (som gör att hela lamphuset lossnar 3. Byt lampa. Detta var en grej som Volvo var först med och det kom på Volvo XC90 år 2002.

Bra replik. Instämmer helt med dina synpunkter. Jag har bara en gång, skriver en gång, råkat ut för en punktering.
Då var det bara att plocka fram sprayburken med - punkaspray - snabbt och elegant så fyllde jag på med innehållet.
Därefter rullade jag vidare med måttlig fart i ett par kilometer. In på närmaste mack och fyllde på med luft.
Inga problem. Vid lägligt tillfälle så tog gummiverkstan över och plomberade skadan på däcket. Kör ca 3000 mil/år och har gjort så de senaste 20 åren.
#477751
XC60AWD skrev:Då var det bara att plocka fram sprayburken med - punkaspray - snabbt och elegant så fyllde jag på med innehållet.
'

Inget man kan räkna med alltid funkar, 5-6 ggr av mina punkteringar har skadan på däcket gjort punkaspray totallöjligt.

Bulten som fastnade i däcket på 110-vägen lämnade ett hål som 100 punkaspraybrukar inte hade kunnat täta. Det blev till att kassera däcket.

Kollegan körde för övrigt ned i ett dåligt lagat tjälskott så däcket sprack och fälgen finc en törn, vad hade punkaspray hjälpt där. Det blev också att ta till reserven.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#477755
Det ingår hyrbil i volvo assistans !!!

Du blir alltså inte bergad till närmsta gummiverksta & avsläppt där klockan 23:00 en lördag.
#477758
Det är väll ingen som sagt att det är en fördel med att reservhjulet saknas. man har väl bara nämt att man inte saknar det & att man har förstålese för varför man valt att ta bort det
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]