Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Vad tyst det blev i denna tråd efter alla inlägg, men jag vidhåller att i denna match mellan BMW320d o S60 D3 så slår Svensken Tysken? :D ,
av Amli
viktore skrev:
Amli skrev: Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter från de båda bilarna? Utifrån det du skriver låter det som att du tillbringat åtskilliga timmar bakom ratten både i en 335 och S60 T6 :-)-)
Så kan väl även du ;-//

Det är verkligen skoj att se allas olika mer eller mindre aggressiva inlägg för att någon tycker olika. Huvudsaken är att man själv blir nöjd med sin bil. Det är trots allt bra att vissa här på forumet kan ha en något sålunda öppet sinne och diskutera andra bilar än Volvo och se att det finns andra biltillverkare som faktiskt oxå gör bra bilar... ;-//
av swedala
Tja

När jag jämförde Audi A4 och BMW 3-serien med den S60 jag har beställt med liknande utrustning och prestanda, så kunde jag konstatera att de tyska bilarna var ca 50-60kr dyrare.
Jag vill helst ha en Audi, men min stackars lön klarar inte av detta, får köra svenskt ett tag till.

Nu har jag iofs väldigt svårt för BMW just bara för att den klassas som blattebil numera och har inte provkört den. Däremot har jag testat Audi och det är en kanonbil men inte en kanonbil för min plånbok.

Men jag kan inte klaga på S60 heller, det är faktiskt den första volvon jag har blivit imponerad av när det gäller väghållning och för första gången hade jag körglädje med en volvo.

Jag tycker nog trots allt att Teknikens värld gjorde en bra sammanställning som sammanfaller med mina åsiktier, trots att jag inte har testat BMW. Däremot har jag kört mycket mercedes och lite audi.
av Lövet
Varken RS4 eller M3 skiljer sig i materialval eller kvalité invändigt från basmodellerna. Förutom annan ratt, mätartavlor, inredningslister och stolar är det helt identiskt.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Varken RS4 eller M3 skiljer sig i materialval eller kvalité invändigt från basmodellerna. Förutom annan ratt, mätartavlor, inredningslister och stolar är det helt identiskt.
Jo visuellt är de lika, eftersom det är samma bilar, materialkvaliten väljer du visserligen själv på M3 i och med att du kan individialisera bilen, vilket du kan göra med flertalet av BMW:s modeller.
Men det är liksom hela iden med att ha bas och top of the line inom samma modellserie.
Detta är kanske något för Volvo att fundera på när och om volymerna stigero ch på ett trevligt sätt kunna utöka modellserien.
Användarvisningsbild
av bjornw
Idag har vi provkört en s60 d3 med aut och jämfört med en 320d -10.
Det finns många detaljer och synpunkter att kommentera men försöker sammanfatta lite här för att inte bli långrandig. Inredningsmässigt tycker vi det är övertag för volvon, modernare och enklare att sköta. Lite tunnare känsla i dörrarna men istället bättre på alla andra delar. Körmässigt förmedlar bmw mer intryck och respons från både väg och maskin, volvon rullar lugnast och markant tystare. Volvon är snabbare i alla tester vi gjorde oavsett fartspann och växlar (alltid under 180 dock). Volvons bagage är ett stort bekymmer.
Summasummarum var vi (jag och bmw-ägaren) överrens om att volvon upplevdes nyare och fräshare. Den var mer komfortabel och snabbare men inte roligare eller ens lika rolig. Däremot var den lugnare och mindre nervös att köra. Är man ute efter varumärke och rallykänsla är bmw:n ett lätt val, gillar man designen och komforten är volvon rätt bil.

Vi var dock helt överrens om att ingen var bäst, de är lika bra men ändå olika och smaken avgör vem man väljer.
av Lazy
bjornw skrev:Idag har vi provkört en s60 d3 med aut och jämfört med en 320d -10.
Det finns många detaljer och synpunkter att kommentera men försöker sammanfatta lite här för att inte bli långrandig. Inredningsmässigt tycker vi det är övertag för volvon, modernare och enklare att sköta. Lite tunnare känsla i dörrarna men istället bättre på alla andra delar. Körmässigt förmedlar bmw mer intryck och respons från både väg och maskin, volvon rullar lugnast och markant tystare. Volvon är snabbare i alla tester vi gjorde oavsett fartspann och växlar (alltid under 180 dock). Volvons bagage är ett stort bekymmer.
Summasummarum var vi (jag och bmw-ägaren) överrens om att volvon upplevdes nyare och fräshare. Den var mer komfortabel och snabbare men inte roligare eller ens lika rolig. Däremot var den lugnare och mindre nervös att köra. Är man ute efter varumärke och rallykänsla är bmw:n ett lätt val, gillar man designen och komforten är volvon rätt bil.

Vi var dock helt överrens om att ingen var bäst, de är lika bra men ändå olika och smaken avgör vem man väljer.
Har du koll på prisbilden mellan modellerna?
Användarvisningsbild
av bjornw
Han betalade ca 350 kkr netto för bmw:n för ett knappt år sedan. S60:n var ordentligt utrustad men jag vet inte exakt vad just den bilen kostar. En S60 D3 Summum, driver support och lite annat ligger väl på runt 360-70 brutto. Sedan har ju bmw:n ingen driver support men med vintersulor och andra tillval blir det nog relativt lika. Kanske att volvon är lite billigare.
av Amli
bjornw skrev:Idag har vi provkört en s60 d3 med aut och jämfört med en 320d -10.

Intressant och bra sammanfattning :-)-)
av Arese

Skulle vilja hävda att 320d är avsevärt kvickare än D3 när man vrider ur dem ordentligt. Du får nog lära din BMW-kompis köra bil :D Tyska ams testade nyligen S60 D3 mot 320d EDE. Då var BMW:n 1,6 sek snabbare till 100 och 11,5 sek ( :-O) ) snabbare till 180..... Femman låter mysigare dock.

I övrigt tycker jag också att komforten är bättre i S60 samt att den är luftigare i fram än trean. Ibland känns det som att jag får vika min tvååring dubbel när han ska ner i barnstolen fram. Gillar materialkvaliteten och känslan i interiören bättre i BMW:n. Den avskalade stilen går hem i längden.

Mvh
Arese
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l&a[…]

V70 2.0F gnisslande ljud