Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
Robertson skrev:Jag kör mest landsväg och motorväg. Men det blir såklart en del i stan också. Därför valde jag att jämföra med Volvos officiella siffror för blandad körning. Vill nog hävda att jag kör ganska så lugnt. Tänkte att det kanske är bra att köra lite försiktigt i början av bilens liv. :)
Dock skulle jag vilja köra en längre sträcka i lite lägre hastighet för att se om man kommer ned i 7,3 l/100 km.
Imponerande siffror för en såpass effektstinn bil!

Nejdå, kör så det ryker. Många här på forumet har kommit överens om att en motor från 2010 är inkörd från fabrik och inte behöver nån inkörning. obs detta är ett skämt. :idea: 8)

Kör mjukt och fint du och ha de så kul med hästkrafterna.
av svendufva
Grattis, då drar den mindre än min D5:a i motsvarande körning. Är fortfarande inte under litern trots lugn körning men jag kör mest korta sträckor. Mellan 4-12 km på 70 och 90 väg.
Användarvisningsbild
av supersonic
svendufva skrev:Grattis, då drar den mindre än min D5:a i motsvarande körning. Är fortfarande inte under litern trots lugn körning men jag kör mest korta sträckor. Mellan 4-12 km på 70 och 90 väg.
Fattar inte hur din bil kan dra så mycket asså.......
av svendufva
supersonic skrev:
svendufva skrev:Grattis, då drar den mindre än min D5:a i motsvarande körning. Är fortfarande inte under litern trots lugn körning men jag kör mest korta sträckor. Mellan 4-12 km på 70 och 90 väg.
Fattar inte hur din bil kan dra så mycket asså.......
Inte jag heller, Volvoverkstan tycker det är normalt...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ju lite ot i denna tråden, men jag kan bara inflika och säga att jag efter ett tags motorvägskörning idag slutade på 0,88 - XC60 D5 awd aut Polestar.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Det är ju lite ot i denna tråden, men jag kan bara inflika och säga att jag efter ett tags motorvägskörning idag slutade på 0,88 - XC60 D5 awd aut Polestar.
Det är som att fråga "hur långt är ett snöre ?"

För att överhuvdtaget få någon uppfattning om förbrukningen är hög elller låg, så måste man veta hastighet och också hur långt, du kan ju ha kört 80 kmh eller 150kmh !! på en sträcka av 5 km eller 500km
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Motorvägskörning är knappast 50km/h. Då hade jag skrivit det. 120km/h i 20 mil. -5 grader, 2,8 bar i däcken 235/60 18" Hakka R SUV, 4 personer i bilen. Ingick även ca 1 mil stadskörning.
av Steff 99
Med de förbrukningssiffrorna är det bara att konstatera att Volvos D5:or är inga snåldieslar, men både V70 o XC60 duger bra som skåpbilar som är förträffliga att flytta runt folk och skrymmande gods.
och är den vit så kallas chauffören i USA "The white van man" 8)
av Robertson
Jag tankade nyligen 99 oktan på Shell i min S60 (inte var det speciellt dyrare än 98 heller). Ska bli spännande att se vad det blir för förbrukning. Men jag misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.
av oskobe
Robertson skrev:Jag tankade nyligen 99 oktan på Shell i min S60 (inte var det speciellt dyrare än 98 heller). Ska bli spännande att se vad det blir för förbrukning. Men jag misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.
Tyvärr måste man nog köra minst 10 tankar i exakt samma väder och exakt samma sträckor för att kunna jämföra. Minsta lilla skillnad i körsträckor, väder, last mm kommer ge mycket större utslag än den förbrukning som du mäter på en tank. Detta gäller för övrigt även om du skulle välja 95 mot 98.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]