Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla som bestält bil med el lucka ska hablivit kontaktade av sin säljare, för att bestäma om man vill ha bilen på rätt tid men utan el lucka eller med el lucka fast en senare leverans.

sen så tycker jag inte detta är ett fjasko. det är ju altid lite si o så när man bestäler en bil, innan bilmodelen är 100% klar !
Fjasko hade det varit att leverera el luckor man inte själv var nöjda med, bättre att rätta til det problem man upptäckt.
Jag håller med CarMan om fiasko, att leverera något som inte fungerar det är fiasko, t:ex Mercedes a-klass som välte, BMW som har haft problem med både antisladd system och resultat i Euro-ncap tester! En elbaklucka som man får vänta några veckor extra för kan inte kallas för fiasko.

Förövrigt så har jag lagt till Four-C samt Panoramatak på min och då blev den framflyttad från v52 till v4 :cry:
Appel skrev:Jag håller med CarMan om fiasko, att leverera något som inte fungerar det är fiasko, t:ex Mercedes a-klass som välte, BMW som har haft problem med både antisladd system och resultat i Euro-ncap tester! En elbaklucka som man får vänta några veckor extra för kan inte kallas för fiasko.

Förövrigt så har jag lagt till Four-C samt Panoramatak på min och då blev den framflyttad från v52 till v4 :cry:

Vad är det man säger, den som väntar på nått gott...

Jag har kört bilen mer än en gång o har rivit o slitit i den en hel del. Detta är en bra bil, som har många gemensama lösningar med befintliga bilar, så den lär inte så så många barnsjukdomar. allt känns väl igenomtänkt o även de modellspecefika lösningarna är byggda på välkänt sätt, så bilan käns som en vinnare (skule själv vilja ha en!)

El luckan har jag inte sett, men har set den tekniska beskrivningen på den variant som är stoppad, har även pratat med folk som provat den (Ingen vat hur mycke som komer att ändras från denna variant)
Men med facite i hand från hur V70II varianten fungerar, så kan jag konstatera att det under de arbeten jag gör på bilarna bara är iriterande med el lucka.
Det tar för lång tid att öppna (volvos är lika snabb som övrikga konkurenter)

El lucka är kul i början när man visar bilen för grannen, eller när bil tidnngar ska se hur "tuff" bil man byggt, men i praktiken så är den väldigt onödig. Inget jag skulle lägga pengar på.
~Kalle~ skrev:@ CarMan Onödig? :shock:

Det är mer än en gång man har kommit med händerna fulla och ska in i bagaget :roll: Jag skulle behöva en!

Ja det är väll upp till var o en o bedömma om funktionen är nått dom vill lägga pengar på, alla andvänder vi bilen på olika sätt.
Utan att ha nån statestik så tror jag de flästa väljer el lucka för att det är en "tuff" funktion, o inte för att dom dagligen kommer till bilen med händerna fulla, samt har planerat så man har fjärren i hand, o kan trycka...
En grej jag kan nämna är att den "prototyp" som fans ute ger lägre lyfthöjd på bakluckan. Jag vet dock inte om den färdiga produkten kommer att lyfta till samma höjd som manuel lucka eller ej.

(jag tycker inte mina svar var onödiga, kan ju vara till hjälp för dom som inte vet om dom ska vänta eller ej på sin bil. eller do som ska beställa o inte vet om dom ska ha el lucka eller ej)
Jag har sett den med både elektrisk och "manuell" bagagelucka. Tänkte faktiskt inte på öppningshöjden, så den var ok även på den eldrivna. Detta var ju dock en tidig bil, så det bör vara den elbakluckan som har stoppats. Den såg förresten helt olik ut jämfört med V70II/XC70II. Man kan inte använda samma teknik som på V70II/XC70II till lucköppningen.
XC90_Executive skrev:Jag har sett den med både elektrisk och "manuell" bagagelucka. Tänkte faktiskt inte på öppningshöjden, så den var ok även på den eldrivna. Detta var ju dock en tidig bil, så det bör vara den elbakluckan som har stoppats. Den såg förresten helt olik ut jämfört med V70II/XC70II. Man kan inte använda samma teknik som på V70II/XC70II till lucköppningen.

Ju det är liknande teknik, men bilarna har helt olika gångjärn, så hydralkolven siter synlig/ osynlig på de olika modellerna. (dock är det ej exakt samma inkoppling & funktion på nödbrytare & manuell öppning)
CarMan skrev:Ju det är liknande teknik, men bilarna har helt olika gångjärn, så hydralkolven siter synlig/ osynlig på de olika modellerna. (dock är det ej exakt samma inkoppling & funktion på nödbrytare & manuell öppning)
Ja, uttryckte mig klumpigt. Det ser inte ut att vara samma teknik! Vet inte exakt hur det funkar, men jag vet att det i XC60 blev stoppat eftersom luckan kunde åka igen i vissa extremfall. Om man skulle rycka och trycka själv på luckan när mekanisken är igång.
XC90_Executive skrev:
CarMan skrev:Ju det är liknande teknik, men bilarna har helt olika gångjärn, så hydralkolven siter synlig/ osynlig på de olika modellerna. (dock är det ej exakt samma inkoppling & funktion på nödbrytare & manuell öppning)
Ja, uttryckte mig klumpigt. Det ser inte ut att vara samma teknik! Vet inte exakt hur det funkar, men jag vet att det i XC60 blev stoppat eftersom luckan kunde åka igen i vissa extremfall. Om man skulle rycka och trycka själv på luckan när mekanisken är igång.
Det är mer än jag vet.
jag tyckte pumpen var väldigt lik, men skilnaden är väll den att XC60 har en lägesgivare, medans V70II gör med tryck givare i hydraliken för att bestämma när luckan är öppen.

men som jag förstod det så var den manuella öppningen lite tråkig på XC60. Men jag tyckte att detta var onödigt att diskutera, då det inte alls är säkert att den nya varianten vunkar så som vi beskriver m.m.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

1998 nissan micra k11 bensin.

3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]