Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Har inget med volym eller effekt att göra. Handlar ju om dålig direktinsprut om den sotar igen katten. (små cylindrar sätter högre krav än med stora cylindrar, lättare att bränsle lägger sig på väggarna och inte blir förbränt ordentligt.
Drar den någon olja så hjälper Acea C-oljor (eller nya API SP).
Cataclean finns ju i lite olika versioner, det eller ny katt.
Men rot-orsaken kan ju vara massa småfel som ger fel bränsleblandning.
av linnar
Jag vet inte hur det är med nyare motorer men förr i tiden när jag trimmade motorer sotade de igen om man segdrog med dem längre tider. En trimmad motor måste andas ordentligt.

Bilen drar inte mycket olja. Byter en gång om året och då har det sjunkit från översta strecket till mitt i mellan strecken. Kör ca 1500 mil/år.
Den drar inte mycket bensin. När jag snålkör, alltså låga varv så drar den ca 0,77lit/mil istaden. Numera varvar jag den mer för att undvika ryckningarna och då drar den ci 0,8 lit/mil i staden.
Landsvägskörning kör jag alltid på samma sätt och med en körning mellan Stockholm och Göteborg nu senast drog den 0,6 lit/mil och då körde jag efter hastighetsbegränsningarna. En gång körde jag betydligt fortare samma sträcka, ca 130km/h där det gick, och då drog den lite under 0,7 lit/mil.
Jag tycker det visar att den inte får för mycket soppa och besiktningarna går den igenom utan problem.

Jag hade ju inne den för mer än ett halvår sedan på Bilia för detta fel. De säger att magnetventilen till turbon kärvar och bytte den. Mekanikern testade bilen i hög fart med höga varv uppför en lång backe innan. Efter detta gick bilen bättre och vi trodde båda det berodde på ny magnetventil. Egentligen blev den bättre av att han drog uppför backen, tror jag eftersom ryckningarna kommer tillbaka då och då (kanske varje halvår) men försvinner efter att jag drar på uppför en backe igen.
När mekanikern körd den hårt uppför den långa backen mätte han samtidigt olika värden och då såg han att turbon började ladda riktigt först vid högre varv. Därför trodde han det var magnetventilen. I och för sig kan det vara magnetventilen men i så fall börjar den kärva av någon anledning efter ett halvår igen och när jag drar på så att turbon får jobba används magnetventilen över hela sitt område och på så vis upplöses kärvningen för den gången. Kan mycket väl vara så också.

De där burkarna som finns att köpa med katalysatorrengörare fungerar de eller är det bara ormolja. Om de fungerar, skadar de inget i motorn? Vilken av dem är bäst i så fall?
av linnar
"Min" reparatör på Bilia ringde och frågade om jag kunde komma till verkstaden för han hade lite tid över och kunde köra lite.
Jag åkte dit och han körde iväg med dator inkopplad. Han kom tillbaka efter en halvtimma och sade att han lyckats få fram en felkod när han varvade 6.000 varv uppför en lång backe i runt en minut. Vi hade lite tid på oss men han räknade upp felen det kan vara. Jag minns bara att det stod:
- "Möjligt vatten i tändstiftbrunn".
Det felet kan det inte vara, där är det torrt. Resten minns jag inte men det var 3-4 fel till det kunde vara och det har med tändningen att göra.

Jag bad honom mejla felkoden men han har ännu inte gjort det.

Felet är märkligt för när det kommer vid normal körning "blåser" jag ut motorn genom att köra en stund på höga varv. Då försvinner ryckningarna vid normalkörning i några månader, sedan gör jag om proceduren när det börjar rycka igen och det skall ha med tändningen att göra.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
av linnar
För två veckor sedan började bilen uppföra sig på nytt sätt:

- Jag startade den i garaget som vanligt men nu lät det som den gick på 3 burkar. Efter en stund började den gå som vanligt men nu rycker den hela tiden. Försöker varva upp ordentligt som tidigare fick bort ryckningarna en tid. Men denna gång gick de inte bort, nu rycker den då och då.
- Några dagar senare räcker det inte med att jag köra en stund för att den skall sluta kännas som om den går på 3 burkar. Nu måste jag stänga av motorn när den blivit varm och starta igen. Nu går den som vanligt men rycker då och då.
- För några dagar sedan började den rycka konstant när jag kör efter att jag startat om motorn för att få bort 3 burkars känslan och så fick jag "äntligen" ett felmeddelande som är kvar efter omstart.

Det var vad verkstaden sade att lättast är att fixa felet om man har felmeddelanden för då är det lättare att ringa in vad som är fel så nu har jag beställt tid. Har dock bytt från Bilia till Volva Cars.
Någon som vet vad det kan vara för fel och vad ett sådant fel kan kosta att fixa?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@linnar, Jag hade själv på ren chansning bytt bränslepumpen. Ska finnas en uppdaterad sådan med annat artikelnummer. Minns när jag bytte min va det som en helt ny kärra sedan, det va som att de lagt in polestarmjukvara för att även om den sällan hackade så levererade ej pumpen på den nivån den skulle. Sen o andra sidan ska du enligt utsago ha bra bränsletryck men jag hade själv gjort så. Har länkat till mitt problem på första sidan, där tror jag står något om mitt bräsnsletryck mm
av linnar
Micce1980 skrev:@linnar, Jag hade själv på ren chansning bytt bränslepumpen. Ska finnas en uppdaterad sådan med annat artikelnummer. Minns när jag bytte min va det som en helt ny kärra sedan, det va som att de lagt in polestarmjukvara för att även om den sällan hackade så levererade ej pumpen på den nivån den skulle. Sen o andra sidan ska du enligt utsago ha bra bränsletryck men jag hade själv gjort så. Har länkat till mitt problem på första sidan, där tror jag står något om mitt bräsnsletryck mm
Jag var inne tidigt på att det var bränslepumpen men när de mätte den var trycket normalt. Jag har dock mina misstankar lite på bränslepumpen fortfarande.
Frågan är om bränslepumpen kan fungera bättre efter rejält pådrag och sluta rycka för att efter ett par månader börja rycka igen. Sedan gör jag om proceduren och den slutar rycka. Så var det i ungefär ett år. Nu på senare tid går den ofta på bara tre burkar? När jag sedan startar om bilen går den utan detta fel men istället rycker den.
Kan bränslepumpen reagera så när den är dålig?

Att bilen kan rycka när bränslepumpen är dålig står dock helt klart. Men det andra?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@linnar, Frågan är om den går på tre cylindrar eller om det känn så? Jag tyckte att det kändes likadant när spridarna strulade, som när bränsle pumpen gjorde så. När en spridare gav upp gick bilen in i "lime mode", bilen hackade innan och under detta som om den gick på tre cylindrar och alla fyra byttes. När bränslepumpen gav upp samma, trodde då det var spridarna igen men dagen efter gick ju bilen som den skulle i något halvår till innan jag lyckades återskapa det fast denna gång sattes en felkod. Efter bytet av pump gick bilen som om den va ny och mycket starkare. Säkert gick bränslepumpen sönder lite hela tiden så man inte hade uppfattat att den blev svagare.

Sen kan jag ha helt och hållet fel men jag hade sett efter en begagnad uppdaterad pump och fått den bytt om den nu inte blivit bytt tidigare. Min bild på länken visade väl inte högtryck men om du jämför de värdena med vad du har vad får vi fram då?
av linnar
Micce1980 skrev:@linnar, Frågan är om den går på tre cylindrar eller om det känn så? Jag tyckte att det kändes likadant när spridarna strulade, som när bränsle pumpen gjorde så. När en spridare gav upp gick bilen in i "lime mode", bilen hackade innan och under detta som om den gick på tre cylindrar och alla fyra byttes. När bränslepumpen gav upp samma, trodde då det var spridarna igen men dagen efter gick ju bilen som den skulle i något halvår till innan jag lyckades återskapa det fast denna gång sattes en felkod. Efter bytet av pump gick bilen som om den va ny och mycket starkare. Säkert gick bränslepumpen sönder lite hela tiden så man inte hade uppfattat att den blev svagare.

Sen kan jag ha helt och hållet fel men jag hade sett efter en begagnad uppdaterad pump och fått den bytt om den nu inte blivit bytt tidigare. Min bild på länken visade väl inte högtryck men om du jämför de värdena med vad du har vad får vi fram då?
Jag bytte också spridarna. Det var efter det som den började rycka. Mina spridare (två stycken) gick bara tvärt sönder efter en inbromsning. Efter det gick den bara på höga varv eftersom den fick för mycket soppa annars. Men när jag körde sakta kändes det samma som nu, alltså att det bara går på 3 burkar. Jag är säker på att den inte går på 3 cylindrar men det känns så.
Intressant det du skriver om att hur din bil kändes med trasig bränslepump. Det verkar vara exakt som min. Kan alltså vara bränslepumpen då.
Jag såg aldrig när de mätte bränsletrycket. Men att de var rätt tryck då betyder inte att det är rätt tryck hela tiden. När den började hacka kan trycket ha sjunkit och nu när den börjat gå riktigt risigt är trycket för lågt hela tiden. Om jag förstått rätt krävs det bara lite sämre tryck för att spridarna in fungerar som de skall.
Användarvisningsbild
av Derank
Har inte läst hela tråden och jag antar att verkstaden bytt bränsletryckregulatorn ochså när de bytte spridarna, men jag ställer frågan iaf, är den bytt? spridare, regulator och pump, det bör vara där felet ligger
av linnar
Derank skrev:Har inte läst hela tråden och jag antar att verkstaden bytt bränsletryckregulatorn ochså när de bytte spridarna, men jag ställer frågan iaf, är den bytt? spridare, regulator och pump, det bör vara där felet ligger
Nej, de bytte bara spridarna, alla fyra! De bytte också tändstiften när de ändå höll på, det var min idé.

Det var först efter att spridare och tändstift byttes som den började hacka. Men den började några månader efter att hacka så det behöver inte betyda att det har med spridarbytet att göra. När de kollade bilen sade de att spridare och bränslepump fungerar som de skall.

Jag sade att felet går bort om man drar på uppför en backe (då, inte längre). Reparatören provkörde bilen när den ryckte och han sade att rycken gick bort när han drog på ordentlig. Nästa gång drog han på ännu mer och fick då ett felmeddelande samt att bilen gick ner på "limp-läge" eller vad det nu heter. Efter att han startat om bilen gick den som vanligt igen, som också jag upplevde ibland när den började hacka. Felmeddelandet handlade om tändningsfel. Han sade att felmeddelandet handlade om något som jag inte hörde. Det jag hörde var att tändstiftsbrunnen kan vara vattenfylld. Men ingen brunn var vattenfylld.

En fråga:
Vilket felmeddelande har vattenfylld tändstiftsbrunn på sin lista?
Jag vill veta det så jag kan se övriga möjliga fel.

Det är besvärligt med intermittenta fel. Reparatören tyckte det var bäst att köra tills jag får ett felmeddelande som ligger kvar efter omstart. Han menade att en felsökning annars kan bli dyrare än reparationen. Nu är jag där med ett felmeddelande som inte försvinner när jag startar om bilen och den rycker hela tiden eller "går på tre burkar". Det är därför jag beställt tid till verkstad nu.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Körde i limpmode till Luleå.. nåt[…]

Svårlösta vibrationer

Man önskar ju att det fanns företag som […]

Jag kommer inte ihåg exakt, men har för[…]

Låg volym på backvarning

Fick du någon ordning på detta. Jag up[…]