Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Yoho.
Kastar mig in i rabbaten(läs debatten).
Att tänka på är att Volvo har den sk.10 års regeln i ryggraden också. Men man kan ju tycka att det minsta de ska göra är att ta bort funktionerna på de bilar som drabbas utan att det ska belasta kunden. Det kommer generera en del felmeddelande som kommer bli irriterande för kunden. VOC är ju ett tillbehör, så det är ju inget lagkrav.
Användarvisningsbild
av leiwi
Retrofitp3 skrev:Yoho.
Kastar mig in i rabbaten(läs debatten).
Att tänka på är att Volvo har den sk.10 års regeln i ryggraden också. Men man kan ju tycka att det minsta de ska göra är att ta bort funktionerna på de bilar som drabbas utan att det ska belasta kunden. Det kommer generera en del felmeddelande som kommer bli irriterande för kunden. VOC är ju ett tillbehör, så det är ju inget lagkrav.
Jo fast det är ju ett lagkrav , ett Eu krav att alla bilar efter 2018 skall vara utrustade med vad dom kallar "E-call" vilket motsvarar VOC
av slc
Ikke alle biler etter 2018, men alle biler/modeller med typegodkjenning fra 2018. Det er en liten forskjell der. Det finnes biler solgt i 2018 og 2019 som har typegodkjenning fra 2014.
eCall og VOC er ikke det samme, men eCall er en del av VOC. Jeg tror også eCall-delen fungerer uten aktivt VOC-abonnement.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Nej, P3:an har aldrig varit under något lagkrav tyvärr. Det är väl lite det som diskuteras i den här tråden och andra trådar för den delen?. Volvo skriver också mycket riktigt att det gäller alla modeller som inte tillhör SPA och senare modeller(MY 2018-) som inte kommer fungera efter nedstängningen. Tidigare var VOC ett tillbehör endast. Samtidigt kan du definitivt räkna bort alla bilmodeller som har gammal teknik VOC generation 1 2001-2006 och VOC Generation 2 2007-2010 samt Generation 3 Sensus VOC är förövrigt 13 år gammalt och faller på Volvos 10 års regel ganska grovt.
av slc
Sensus i min bil er vel fra 2014 eller 2015 så har ikke nådd 13 år :) Men det er bare en uviktig detalj i denne settingen.

Men ja, det er som jeg sier, de siste P3-ene og P2-ene hadde typegodkjenning fra 2014, det jeg har et problem med er at både P2 og P3 kunne kjøpes nye i 2018 og likevel velger Volvo å ikke gi dem en oppgradering. På sidene sine gir de derfor et falskt håp om at dersom man kjøpte en V60 i 2017 kan man oppdatere den, det kan man ikke. Ekstra idiotisk er det når vi vet at Volvo har en TEM4G for det amerikanske markedet, og jeg kan ikke tenke meg at det ville vært veldig mye ekstra utviklingskostnad for å få en versjon som opererte på europeiske 4G-nett.

Det som jo diskuteres her er jo hvor rimelig det er, at en sikkerhetsfunksjon i bilen som det eCall er, plutselig blir revet bort på en fullt brukelig bil og uten mulighet til å gjøre noe aktivt for å beholde den. Det er som sagt også en joker, i hvert fall for oss i Norge, at så lenge bilen ble levert med utstyret så blir det et sjekkpunkt på EU-kontroll uavhengig av typegodkjenning.

EU har også oppe til vurdering om man skal pålegge ALLE å ha fungerende eCall i bilene, uavhengig av typegodkjenningskrav. Men det kommer neppe til å skje. Det mest fornuftige er egentlig at 2G-nettet får leve i 5-10 år til mens nød-utstyr med 2G som fallback fases ut naturlig.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Det är ju tråkigt att det blir så. Du har samma problem med Sensus navigatorn, Den slutades uppdateras hösten 2020 varför det? Producenten har valt att använda regeln 10 år för sitt ansvar. Det hade inte varit något som helst problem att fortsätta då dom har samma kart-tillverkare på Sensus Connect.. Så köpte du bilen ny 2014 så fick du bara 6 år på din navigator. Det står tydligt att lagkravet gäller bilar med Ecall vilket P3;an aldrig har haft. Sen om den såldes ny 2018 gör det bara mer tragiskt för den som köpte den 2018. Livstiden blev kort på VOC när 2G stängs
av slc
OK, jeg har hele tiden trodd at VOC faktisk bruker eCall-nettverket for SOS-anrop, men ser nå at de også går til VOC og at de sender informasjonen videre... da forsvinner vel kanskje risikoen for at man får underkjent på EU-kontroll også i Norge, selv om funksjonen gjør det samme mtp å sende GPS-koordinater til ulykkesstedet. Men håper fortsatt at krefter i EU klarer å tvinge igjennom en endring i loven som pålegger operatørene å ha et 2G-nett tilgjengelig en stund, for det er fryktelig mye alarm og annet nødutstyr som er avhengig av nettet, og i tillegg til at det går på sikkerheten løs er det også et spørsmål om økonomi og miljø. Det er mye elektronikk som må kastes, som ellers ville vært fullt brukelig.
av Stofilen
För att göra det ännu mer komplicerat, vad händer när själva ecall systemet inte får någon kontakt med nätet?

Har försökt att få reda på det men det är helt omöjligt att få några svar.
av slc
Da vil du nok få en feilmelding, for det kan like gjerne skyldes feil i en modul. I instruksen for EU-kontroll står det jo at de skal se etter feilmeldinger. Så akkurat dette er vel ikke så veldig komplisert :) Men nå er det jo uansett slått fast at dersom det er snakk om eCall-nettverket så er det tydeligvis ingen Volvo med 2G/3G som bruker det. Det kan selvsagt være at man i EU tenker at alt med SOS-oppringninger er eCall, for jeg tror nemlig ikke at alle bilene det er snakk om benytter eCall siden det er relativt nytt. Her må man bare avvente og se, tenker jeg. Uansett om det er eCall eller bilprodusentens løsning så gjør den samme jobben og er like viktig for å redde liv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]